Egy korai koncepciója a Chevrolet Berrettának. Szerencsére eleget finomítottak az ehhez hasonló vázlatokon, mielőtt a kocsi gyártásba került.

1989 Chevrolet Beretta Base
Chevrolet Beretta
-
-
Ez a koncepció már sokkal közelebb áll a megvalósult modellhez, de azért még mindig nem a végleges forma.
-
Az autó tényleges bemutatására 1987-ben a New York-i Nemzetközi Autóshow-n került sor, és az első példányok még ebben az évben gyártásba is kerültek.
-
A Beretta a GM L-Body osztályában egy évvel korábban bemutatott Corsica kétajtós testvérmodelljeként került bevezetésre, amivel a GM szeretett volna egy olcsóbb, gazdaságosabb alternatívát biztosítani vásárlói számára. A gyártás 8 éve alatt számos változatot élt meg a típus, és habár sokan szerették akkoriban, ami eleinte az eladásokon is mutatkozott, de sajnos az évek múlásával a GM nem kívánt sok újítást bevezetni, amiket a kor megkövetelt volna, így a Beretta egy elavult modellé vált, amit aztán utódmodell nélkül 1996-ban ki is vezettek a Chevrolet palettáról.
-
A Beretta indulóáron kb. $10000-tól volt elérhető, ami egy 5 sebességes Getrag kézi váltót és kezdetben egy 2.0L-es 4 hengeres GM erőforrást jelentett. A GT csomag kb 1500-2000 dollárt kóstált és ebbe már egy feszesebb futómű, egyedi felnik és a 2.8L-es V6-os motor járt, amit a sportosabb élményt keresőknek kínáltak. Számos választható extra volt az autóhoz:
- elektromos ablak
- központizár
- magnós sztereó rádió
- szakaszosan szabályozható ablaktörlő
- klíma
- 3 sebességes automata váltó
- fűthető hátsó ablak
- digitális műszerfal
- tempomat
- napfénytető
-
Az autó teljesítménye nem volt sokkal nagyobb a kategóriatársakénál, de elsősorban a kisebb motorral nagyon jó fogyasztási értékeket lehetett produkálni (ami még a mai korban is figyelemreméltó értékeket jelentett). Sajnos a korabeli fényezési technika miatt sokan küzdöttek néhány év után lepattogzó fényezéssel, továbbá a beltér minősége is hagyott kívánnivalót maga után. Így például a tetőkárpit anyaga, továbbá a műszerfal borítása sem viselte jól a meleget és a napfényt, és a beltér így hamar le tudott romlani.
-
A nemzeti versenyszériában versenyző autónak emléket állítva dobták piacra a GTU felszereltséget, mely a normál GT szinthez képest további $2500-t kóstált, így kicsivel több, mint $14600-ba került, ami árban a Z28-as Camarohoz közelített, viszont az autó teljesítménye nem volt összemérhető.
-
A GTU csomag egy speciális body kit-et jelentett, szoknyával, lökhárítóval és egy hátsó spoilerrel, ezen túl a lengéscsillapítók voltak erősebbek, de teljesítményben nem nyújtott többet, mint a sima GT verzió. A GTU-t csak fekete, fehér illetve piros színben lehetett kapni, csupán '88 és '89 között, ezután kivezetésre került.
-
A 2.8-as V6-os motor ami az erősebb választható motor volt a Berettához az első két gyártási évben az LB6-os kódra hallgató 60°-os GM erőforrás, mely mindössze 130LE-s, illetve 217Nm nyomaték leadására képes.
-
A GM készített néhány prototípust is a Berettából, melyek igazi kuriózumnak számítottak akkor is és mind a mai napig. Ilyen volt például a keresztmotoros V8-as "Feretta", mely egy nagyon egyedi body kittel, egyedi belsővel és felnikkel is nagyon jól elkülöníthető a többi széria változattól.
-
A Feretta pár évvel ezelőtt feltűnt a Barrett Jackson aukción is, ahol 7-8000 dollár körüli összegért kelt el.
-
2018 óta a Feretta az amerikai Beretta csoport egyik tagjánál van.
-
Hasonlóan különleges megoldás volt egy összkerekes, biturbós V6-os motorral szerelt autó is.
-
2018 nyara óta ez az autó is a berettás közösség egyik tagjánál van.
-
Az egyedüli prototípus, aminek a hollétéről nem lehet pontosat tudni az az összkerekes V8-as modell.
-
Az 1990-es évben aztán a Berettára esett a választás, mint az Indianapolis 500-as verseny azévi felvezetőautója.
-
Ennek alkalmából egy kabrió verziót épített a GM, amiből azonban csupán három darabot gyártottak le. Ígéretet tettek, hogy ilyen kialakítású modellt is fognak később értékesíteni, de ez nem vált valósággá.
-
Az Indy modelltípust a GM az Indy 500-ra emlékezve dobta piacra még 1990-ben, összesen 7500 darabot gyártottak le ebből a verzióból, 1500-at sárga és 6000-et pedig türkizkék színben. Az autó külsőre néhány matricával több, mint egy korábbi GTU, ezen felül pedig belül néhány hímzett felirat és apró jel utal arra, hogy egy speciális kiadásban ülünk.
-
1990-ben érkezett a GTZ modell, mely a korábbi GTU-t váltotta. Ez volt a teljes Beretta paletta legerősebb autója, a maga 170 lóerejével és 220Nm-es nyomatékával (ez 93-ra tovább növekedett), melyet kizárólag az 5 sebességes Getrag váltóval lehetett kérni. Egy 2.3-as High Output 4 hengeres motor dolgozott benne, mellyel 7,6 másodperc alatt volt 100-on az autó.
-
A GM egészen odáig merészkedett, hogy habár csak reklámok erejéig, de a korabeli M3-as BMW vetélytársaként tüntették fel a GTZ-t. Habár a body kit nagyon fiatalos megjelenést kölcsönzött neki, és a teljesítménye is megfelelt a kor igényeinek, de a valóságban nehezen volt összehasonlítható egy igazi német sportmodellel.
-
Az LG0-ás kódú 2.3-as "High Output" motor, melyet a GTZ modellekbe szereltek 180LE-t illetve majd 220Nm-t adott le.
-
1994-től a GT és GTZ modelleket már nem forgalmazták, helyettük a Z26-os modelltípust értékesítették, mely a V6-os motorral volt szerelve, kívülről pedig a GTZ karosszériaelemeit örökölte.
-
A 3.1-es V6-os motort továbbfejlesztették, így 160LE-re duzzadt a teljesítménye, és már nem 3 hanem 4 sebességes automata váltóval volt csak elérhető az 5 sebességes kézi váltó mellett.
-
Az utolsó években már készült "európai piacos" verziója is az autónak, ami a hátsó lökhárítóba szerelt ködlámpát, a széles rendszámnak kihagyott helyet, a sárga indexes hátsó lámpákat, illetve E-betűs első fényszórókat jelentett.
Hozzászólások
Komoly munka! Gratulálok
Köszi szépen!
Igen egész sok a meló, de minden percét imádom!!!
Én is gratulálok, nagyon sok melóval nagyon szép lett!
Köszönöm szépen! A sok munka még nem ért véget, van még hol szépülni.
Elképesztő munka,elképesztő kitartás,nagyon-nagyon irigykedem,úgy hiszem pár információt fogok hasznosítani a leírásodból ha meg tudom majd élni én is ezt a fajta felújítást !
Itt jól kijön a gép szeretete,és látszik hogy a gazdaságosság ,vagy a rentábilis megtérülés az mélyen lent maradt a szerelőakna aljában az olajsárban..ez a TE autód,nem másnak készült.
Amit sokan nem látnak még : szinte egy ilyen autónak párja még az amcsi találkozókon is alig van,nemhogy az utakon !
Nagyon szépen köszönöm, remélem mihamarabb személyesen is lesz lehetőségünk beszélgetni!
Azért ha egyszer eladod,az eurotax árhoz add hozzá a beleölt munkaórákat felszorozva egy átlag rezsióradíjjal :-)
Ha egyszer értékesíted a gépet (de ne tedd! ),akkor ezeket az oldalakat nyomtasd ki előtte,és tedd a prospektusok közé,mert ez még egy autónyi árat megér legalább annak aki átlátja ezt a rengeteg melót amit beleteszel .
Még mindig csodállak és meghajlok előtted !
Pokol egy olyan autót rendbe tenni,amiből sok készült,de a használattól egyszerűen elpárologtak az utakról.. nyom nélkül eltűnve.
A tipikusan amerikai autókhoz amiből 1/10-ét gyártottak,sokkal könnyebb bármit beszerezni mint ezekhez ..amit a nép használt,legyűrt.leharcolt,majd kidobott.
Az alkatrészekkel kapcsolatban igazad van, a mechanikát leszámítva nagyon nehéz bármihez is hozzájutni. A képekből már készült egy nyomtatott kivonat, hogy legyen mit lapozgatni annak, akit érdekel mi történt az autóval idáig. Az pedig a legeslegutolsó dolog lenne, hogy megváljunk tőle, hisz ez már régen sokkal többről szól, mint "pusztán egy autóról".
Gratulálok ehez a projekthez.Látszik hogy szereted az autód.
Köszönöm szépen! Igen az imádat az határtalan az autó irányába.
Gratulálok! Ez komoly projekt, jó képekkel, leírással!
Köszönöm szépen! Így egyben olvasva egy hosszú téli este programja.