v8cars.hu | Mustangok aranyárban

Mustangok aranyárban













A Missouri állambeli St. Louis-ban működő Hyman Ltd. az egyik legnevesebb, legmegbízhatóbb cég a klasszikus autók piacán az Egyesült Államokban. Az 1989-ben alapított vállalkozás kizárólag kitűnő állapotú, követhető történetű autókat árusít, persze méregdrágán.

1966 Ford Mustang Convertible

Méretek: Hossz: 4 613 mm Szélesség: 1 877 mm Magasság: 1 732 mm Tengelytáv: 2 743 mm Nyomtáv: 1 422 mm Tömeg: 1 202 kg Motor: Elrendezés: OHV V8 Hengerűrtartalom: 289 ci. (4,7 l) Furat x löket: 4.000 x 2.870 inch Kompresszió viszony: 10,0:1 Lóerő: 225 HP @ 4 800 rpm Nyomaték: 414 Nm @ 3 200 rpm Egyéb: Alapár: 2 652 USD Gyártott mennyiség: 72 119 db

Nem kivétel e szabály alól az éppen a kínálatukban szereplő két, 1966-os évjáratú Ford Mustang Convertible sem. Mindkettőt a gyári, 289 köbhüvelykes V8-as hajtja C-4 típusú automata váltón keresztül, és mindkettő tökéletes állapotban van mind műszakilag, mind esztétikailag. S hogy mennyi az áruk? Kapaszkodjanak meg: a két kocsiért együtt 400.000 dollárt kérnek.

Bár Mark Hyman nem a moderált árképzéséről híres, mégiscsak pofátlanság lenne két mezei Mustangért ennyi pénzt kérni. Csakhogy ez nem két mezei Mustang: első tulajdonosuk a világhírű énekesek, Cher és Sonny Bono voltak. Ők ketten 1965-ben robbantak be a könnyűzene világába „I Got You Babe” című slágerükkel, mely három hétig vezette a Billboard százas toplistáját. A szám a „Look at Us” albumon jelent meg, mely 8 hétig tanyázott a Billboard lista második helyén. Zenéjük a fiatalok körében osztatlan sikert aratott, Cher pedig egzotikus szépségével és sajátos öltözködésével az évtized divatikonja lett.

A Ford Motor Company ugyanekkor aratta legnagyobb sikereit a teljesen új koncepciót megtestesítő, fiatalos, olcsó sportkocsijával, a Mustanggal. A kocsi népszerűsége minden előzetes várakozást felülmúlott, de a Ford nem ült a babérjain, kihasználta az adódó lehetőségeket a típus népszerűsítésére. Egy hirtelen ötlettől vezérelve tehát két vadonatúj, vászontetős Mustangot ajándékoztak az újdonsült világsztároknak. Az átadás előtt azonban elküldték őket az egyedi autóépítés királyához, George Barris műhelyébe, aki a két előadó stílusához igazította a kocsik megjelenését.

Mindkét karosszérián módosították a kerékíveket, a motorháztetőre ál-légbeömlőket tettek, és süllyesztett kilincseket építettek be az ajtók felső élébe. A legnagyobb módosítást a frontrészen eszközölték: vékony, egyedi lökhárítót szereltek fel, a hűtőmaszkot pedig különös módon osztották ketté, mintha egy háromszög alakú részt kivágtak volna az autó közepéből. Közös jellemző volt a téglalap alakú fényszóró, valamint a Ford Thunderbirdről származó hátsó lámpa is.

A két autó persze közel sem volt azonos: Sonny autója Murano arany gyöngyház fényezést kapott, barna oldalbetéttel, Cheré viszont rikító rózsaszín volt, mélyvörös oldalbetéttel. A hűtőmaszk is különbözött: az arany kocsié egyszerű fémháló volt, a rózsaszín viszont vízszintes rácsozatot kapott. Különbözött a Rader könnyűfém felnik mintája is. A beltér szintén egyedi kiképzésű volt: Sonny kocsijának világos bőr kárpitozása volt, leopárdmintás szőrmebetéttel, ehhez társult a hosszúszálú barna padlószőnyeg, melyből a csomagtartóba is méretes darab jutott. Cher autójába fekete bőr üléseket tettek, fehér szőrmebetétekkel, a szőnyeg pedig sötét rózsaszín lett, olyasmi árnyalat, mint a vattacukor. Mindkét kocsiban osztott ülések voltak, hosszú középkonzollal. A műszerfalra imitált faborítást tettek, és mindkét kocsit háromküllős fém sportkormánnyal szerelték fel.

Ne legyen megtévesztő a szőrmekárpit vagy a rózsaszín fényezés, George Barris nem véletlenül legenda: a két kocsi módfelett meggyőző, ízléses megjelenésű, s bár nem estek át radikális átalakításon, egészen biztos, hogy senki sem tud elmenni mellettük anélkül, hogy ne esne le az álla.

A kocsik mellé jár még sok korabeli könyv, magazin, eredeti bakelitlemezek, sőt, még Cher és Sonny játékfigurák is, ezek az emléktárgyak pedig önmagukban is több ezer dollárt érnek. Mindezek fényében a két kocsiért nem is olyan vészes ár a 400 ezer, bár nem is az évszázad vétele, az biztos. Ezt pedig a gyűjtők is egyértelműen így gondolják: a Hyman Ltd. több mint öt hónapja árulja az autókat.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kocsik egyszer idén már gazdát cseréltek: az RM Auctions februári árverésén, Fort Lauderdale-ben 198.000 dollárért ütötték le a kocsikat. Jó kérdés, lesz-e olyan rajongó, aki hajlandó dupla árat fizetni ezekért a kétségtelenül gyönyörű autókért.

Forrás: Hyman Ltd.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Flex:

    Ez az egyik legnagyobb hazai amerikai autós felújítàs story.

  • waspos:

    Csodaszép Madárka!!!Nagy gratula hozzá!

A lap tetejére