v8cars.hu | Chevrolet Blazer K5

Chevrolet Blazer K5


Blézert tessék!


Frissen fényezve


Belső kárpitozás




6.2d V8


Kezelés után


NP208 + TH400


Helyén az erőmű


ebay-es grille és lökös


Az első rohadtatmenésre várva


Egyedi műszerfal


"Egyszer úgyis lesz egy Blazer-em"


A következő projekt...


... Turbo!

Egy dugóban araszolva, az erőszakos, pofátlan, mások autóinak épségét is veszélyeztető szabálytalan tolakodókon bosszankodva ötlött fel bennem először a "vasútisínes blézer" képe, mint a pesti közlekedés megfelelő eszköze. Mennyivel jobb lenne mosolyogni egy méterrel a többi közlekedő feje fölött, több tonna acéllal körbevéve. Na most tolakodj!

Chevrolet Blazer K5 Méretek: Hossz: 4 714 mm Szélesség: 2 022 mm Magasság: 1 872 mm Tengelytáv: 2 705 mm Első túlnyúlás: 859 mm Első terepszög: 24° Hátsó túlnyúlás: 1 151 mm Hátsó terepszög: 22° Saját tömeg: 2 024 kg Motor: Elrendezés: OHV dízel V8 Hengerűrtartalom: 379 ci. (6,2l) Furat x löket: 3.98 x 3.82 inch Kompresszió viszony: 21,3:1 Lóerő: 148 HP @ 3 600 rpm Nyomaték: 240 lb-ft @ 2 000 rpm Egyéb: 1973-1991 között megközelítőleg 830.000 darab készült.
Biztosra vehetjük, hogy a GM tervezőinek nem a pesti dugók adták az ötletet, amikor 1969-ben Chevrolet Blazer néven piacra dobták a Suburban rövidített, kétajtós, tető nélküli változatát. Az amerikai autók történetében nem ritkák a testvérmodellek, a Blazer-nek 1970-ben született öccse GMC Jimmy néven. Bármily meglepő, sem a keménytető, sem az anyósülés nem tartozott az autók alapfelszereltségébe, mindkettő rendelhető extra volt.

Megkésve, de még éppen időben lépett a testvérpáros a hatvanas években fellendülő terepjáró piacra. A Jeep a világháború óta folyamatosan jelen volt, az International Harvester Scout 1961-ben, a Ford Bronco 1966-ban állt csatasorba. 1974-ben a Dodge Ramcharger egészítette ki a csapatot, gyakorlatilag ezek az autók a mai SUV-ok elődei.

A Blazer és Jimmy második generációja 1973-ban jelent meg és apróbb változtatásokkal egészen 1991-ig gyártották az oly sokunknak igazi Blazer-t. 1976-ban fedték be a vezetőfülkét, már csak a hátsó rész volt levehető keménytetős.

Másfél éve, 2004. szeptemberében bukkant fel itt a v8 hirdetések közt egy erősen projekt állapotú példány ebből a szériából. Ekkor lépett a képbe főhősünk, Norbi, akinél olyannyira eldöntött tény volt, hogy előbb-utóbb Blazer-e lesz, hogy annakidején a műhelye ajtaját is így méretezte.

Az eladásra kínált, kellően rozsdás, piszkos és hiányos gép második ránézésre már kiváló alapnak bizonyult, az adásvétel után Norbi nem csak egy autóval, de egy remek projekttel is gazdagabb lett.

A hirdetés képét nézve senki nem gondolta volna, de korábban már foglalkoztak az autóval. Az alvázkeretet homokszórták és festették, az első és hátsó futóművet poliuretán szilentek és új laprugók beépítésével újították fel, a fékek új tárcsákat kaptak. A matt zöld katonai motorháztető kivételével gyakorlatilag minden karosszéria elemet újra cseréltek. Megvoltak az üvegek is és még egy pár apróság, de a belső térhez csak a műszerfal burkolat és az ajtókárpitok kerültek elő. Motor és váltó nem volt az autóban.

A félbehagyott felújítás Norbi kezei alatt rohamléptekkel indult újra. Az apróbb kasztnimunkák, alváz- és üregvédelem, fényezéshez előkészítés után októberben már a fényező dolgozott az autón. Közben Norbi a lehetséges színvariációkon agyalt, végül alapszínként a gyöngyház fekete mellett döntött, a fülke teteje és a levehető műanyag keménytető mattfekete lett. A rengeteg feketét az autó oldalának alsó egyharmadában sötétszürke szín töri meg.

Az autó decemberben került vissza a fényezőtől, hogy egy kis pihenő után újra a tulaj dolgozhasson rajta. Figyelme a belső térre irányult, rövidesen elkészült a hangszigeteléssel és a kárpitozással. A munkához nem a gyári belsőtér elemeit használta fel, hanem saját ízlésének és a kor követelményeinek megfelelően választott alapanyagokat. A vezető és utasa kényelmének oltárán egy SLK Mercedes áldozta fel fekete bőrüléseit, a bebőrözött műszerfal egyedi, szálcsiszolt alu betéteket kapott.

2005. januárjában sikerült szert tennie egy CUCV (Commercial Utility Cargo Vehicle) katonai dízel erőforrásra. A motor 6.2l szívódízel v8-as, ami a katonai előírásoknak megfelelően az utcai kiviteltől nem csak 25-30 LE-vel erősebb, de a dupla akkumulátornak, dupla generátornak, a 24 voltos indításnak köszönhetően megbízhatóbb, strapabíróbb is.

Az NP208-as kapcsolható négykerekes osztómű egy TH400-as háromsebességes automataváltón keresztül kapcsolódik a motorhoz. Az erőátvitel mindössze 10.000 mérföldet futott, a rárakódott szennyeződésen kívül nem volt más baja.

A motor megbontása után Norbi is meglepődött, hogy az szinte teljesen új. Új tömítéskészlettel rakta össze a megtisztogatott v8-ast, majd az adagolóban is kicserélte a gázolajtól megkeményedett tömítéseket.

Norbi az autó orrában sem ragaszkodott a teljesen gyári kialakításhoz, februárban igényes és ízléses átalakításokkal tette egyszerűbbé, áttekinthetőbbé a motorteret. A dízel hűtésére három soros új vízhűtőt épített be állítható termosztát által kapcsolt elektromos ventillátorral.

Márciusban készítette el saját tervezésű kipufogórendszerét 2,1/4"-os rozsdamentes acél csövekből, Flowmaster 70-es truck dobokkal. A kipufogógáz a hátsó kerekek mögé fordított 3"-os csöveken távozik a szabadba.

Április a fék hónapja volt, az újracsövezett fékrendszerbe Wilwood kézi fékerőszabályzó került. A dízel motor Hydro Boost olajos rásegítője erőteljes fékhatást biztosít.

Májusban érkeztek a 15x10-es American Racing alumínium felnik, Norbi BFG All Terrain 35x12,5x15-ös gumiabroncsokkal párosította őket. A nagyméretű kerekeknek és az autó elengedhetetlen megemelésének köszönhetően a Blazer 25-30 cm-rel magasabb a gyári méreténél.

Június folyamán teljesen új, saját tervezésű vezetékköteg készült az autóhoz, Norbi minden fényszórót berelézett és bekötött minden elektromos berendezést, többek közt az elektromos ablakokat, a klímát és az ülésfűtést is.

A 2005. június 11-i első próbakör, a "rohadtat menés" után már sokan azt gondolták, hogy kész az autó, de hiába a célegyenes, a látványos eredmények után rengeteg apró finomítás volt még soron.

Szeptemberig húzódott, mire minden precízen a helyére került. Számtalan teszt és próbakör után érkezett el a forgalomba helyezés napja. A Blazer simán vette a KPM-esek megmérettetéseit, talán még örültek is egy kicsit a vizsgáztatók, hogy valami szokatlannal foglalkozhatnak. A fékhatást például csak a teherautóknak szánt padon tudták megmérni.

Azóta napi használatban van az autó, most a tél beálltával van igazán elemében, kedves autós társaink erőteljes jobbra húzódással fejezik ki tiszteletüket a nagyméretű K5 Blazer iránt. Pedig nincs is rajta dögtoló vasúti sínből.

Februárban még egy projekt vár a dömperre, a turbósítás. Egy Garrett T04-es turbót és a Banks 6.2D leömlőjét alapul véve Norbi saját szívó és kipufogó rendszert épít. A tuning után 220 lóerőre és embertelen, 700 Nm-es nyomatékra számít.

Ritkán találkozni ennyire szépen és ízlésesen felújított terepjáróval. Norbi épp annyit és ott változtatott a GM eredeti elképzelésein, hogy az autó megfeleljen napjaink kihívásainak, de megőrizze, sőt kiemelje az eredeti karakterét.

Külön öröm, hogy a Blazer nem szobornak készült, lát sarat, terepet, havat, napi használatban mozog, úgyhogy Eger környékén bármikor összefuthatsz vele.

Egy biztos. Észre fogod venni.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • euromaci:

    Gratulálok! Ez komoly projekt, jó képekkel, leírással!

  • ARAB:

    1988 03 14 a gyártás

A lap tetejére