v8cars.hu | A Conversion Van története

A Conversion Van története


Conversion Van - ahogy a legtöbben ismerjük


A szerző busza: 1989 GMC Vandura (Grand Systems)


1982_DeVille busza: 1992 Ford Econoline (Grand Systems)


Disznóbűvölő busza: 1991 Chevrolet G20 (Starcraft)


Gooby busza: 1994 GMC Vandura 2500 (Tiara)


Teljesen egyedi belső Gooby autójában.


Jolet busza: 1983 Chevrolet G20 (hazai átalaktás)


kicsiPUNK busza: 1988 Chevrolet G20 (Starcraft)


Védjegynek számító faberakások kicsiPUNK buszában


Tom busza: 1994 Ford Econoline E-150 (Tuscany)


Vorosoktober busza: 1991 Chevrolet G30 (Sherrod)


Z'Z' busza: 1983 Chevrolet G20


Z'Z' busza: 1979 Dodge Ram Van (hazai átptés)


Z'Z' busza: 1992 Chevrolet G20 (Starcraft)

A Conversion Van eredendően egy ablak nélküli full-size szállító furgon (mint a Chevrolet Express, a GMC Savana, a Dodge Sprinter, vagy a Ford E-sorozat), amit egy külső, erre szakosodott cég hosszabb utazásokra, kempingezésre alkalmas luxusautóvá alakított. Neve is innen ered: „Conversion – átalakítás”, nem pedig az itthon hibásan elterjedt „tárgyalás – Conversation”.

Mivel a motor az autó elejében kapott helyet a vezető mellett, így a rövid orr-rész és motorháztető közös jellemzővé vált valamennyi modellnél. A furgonok a szokásos alvázakra épültek, de erősített teherautó csapágyazást és féket kaptak, hátsókerék meghajtást, valamint dupla független első felfüggesztést (A-Arm).

A Conversion Van az 1970-es, 1980-as években jött divatba az Amerikai Egyesült Államokban. A megnövekedett igények és a divathullám miatt több száz kisebb cég alakult tehetséges designerekkel és szerelőkkel, akik hosszabb-rövidebb ideig a piacon maradva válaszoltak a vásárlói megrendelésekre. Munkájukkal kényelmes, és szemet gyönyörködtető alkotásokat hoztak létre.

A Conversion Van típusai

Campervan
Elsősorban kempingezéshez használt berendezésekkel szerelt, mint a WC, hűtőszekrény, mikrohullámú sütő, mosogató, oldalsó kanapé, felnyitható vászon tető (popup canvas top, Turtle Van), esetenként kályha (!).

Disability Van
Olyan vásárlóknak, akik kerekes székkel használják a furgont. Emelt tetővel, alacsony padlózattal a kényelmesebb belső tér használatához, az oldalsó ajtóknál emelőszerkezettel szerelve az akadálymentes ki- és beszálláshoz.
A belsőn olyan strukturális módosításokat hajtottak végre, melyek alkalmassá teszik olyan személyek utazását, akik folyamatosan kerekes székhez vannak kötve, ezáltal az eredeti furgonülések szintjénél magasabban ülnek. Gazdasági megfontolásokból a padlózatot csak a raktérben süllyesztették le, a vezető és utas tér változtatás nélkül megmaradt. Az szabványos süllyesztés mértéke 6”- 9” (~152-228 mm).

Office Van
Ezt a típust „LandJet”-ként is ismerik, az autó hátulsó traktusában egy kis iroda kerül kialakításra padlóhoz rögzített asztallal és székekkel, elektromos kapcsolódási pontokkal a számítógépnek, rendszerint 1-2 utas üléssel kiegészítve. Ezek a modellek a TV társaságok közvetítő csapatai, valamint az utazó ügynökök körében voltak legnépszerűbbek.

Motorhome
A „Class B Campervan” modellek ugyanúgy az alap full-size furgonokból készültek, de a karosszériájuk a hátsó tengely után egy kisebb hosszabbítást kapott. A „Class C Minimotorhome” modelleknél a vezetőfülke utáni részt eltávolították, és nagyobb, magasabb, több variációs lehetőséget nyújtó dobozzal látták el (cutaway).

A korai átalakítások nagyon egyszerűek voltak, gyakran mindössze extra utas ülésekre, valamint az autó átfestésére korlátozódtak. Számos ilyen autót rock zenekarok használtak, ezért a köztudatban „rossz fiús” kép alakult ki róluk, legtöbbjüket mégis napi szállításra vették igénybe.

A 80-as évek közepétől kezdett általánossá válni a furgonokban a fényűző belső tér, a vastag, bélelt ülések, a fa betétek és exkluzív belső világítás. A típus a családok és a nyugdíjasok közkedvelt, első számú kiránduló kempingező autójává vált.

A népszerűséggel párhuzamosan a szövetségi kormány és az autógyártók együttesen igyekeztek utas biztonságra vonatkozó előírásokat lefektetni a furgonok átalakítására alakult ipar számára.
Az átalakított furgonok ára emelkedni kezdett a beépített felszerelésekkel (pl. alvóhelyek, főző berendezések, televízió, stb.) arányosan. A magasabb árazás miatt a piac megtorpant, így az eladások csökkenni kezdtek. Ugyanebben az időben az Egyesült Államokban az üzemanyagárak is emelkedésnek indultak, így az emberek átmenetileg elfordultak a rosszabb aerodinamikával rendelkező, terjedelmes V8-as motorokkal szerelt nagy fogyasztású furgonoktól.

Végül a körülmények normalizálódása után a gyártók az igények kielégítésére megalkották a Minivant és az SUV-t. Az 1990-es évek gazdasági fellendülése kedvezett a modellnek, így megindult az átalakítások másodvirágzása, ami 1994-re elérte az évi 200.000 db-ot. Az idő múlásával és az új modellek megjelenésével 2007-re ez a szám évi 20.000 db-ra csökkent, a Conversion Van vásárlói elsősorban a nagyobb családos amerikaiak közül kerültek ki.

Az átalakító cégek értékesítő szövetsége (CVMA) kizárólagos együttműködési megállapodást kötött a General Motors-szal, melynek értelmében csak a szövetség tagjai rendelkeztek átépítési joggal a Chevrolet és GMC modellekre vonatkozóan. Ilyen cég például az Explorer Vans névre hallgató családi vállalkozás az Indiana állambeli Warsaw-ban, vagy a Galaxy Vans.

A furgon átalakítást végző cégek és a lakóautó (RV) gyártás „fővárosa” az Egyesült Államokon belül Elkhart, Indiana. Az 1980-as és az 1990-es évek elején működő átalakító cégekből mára alig 20 említésre méltó vállalkozás maradt.

A jó hír azonban az, hogy az átalakítások minősége az elmúlt években jelentősen megjavult. A beépített alkatrészek már tökéletesen illeszkednek kialakításukban, anyagminőségben, élettartamban is magas minőséget képviselnek. Meggyőződésem, hogy a kisebb, több kézzel készített alkatrészt használó cég képviseli a legmagasabb minőséget a piacon.

Az átalakítást végző cégek között megfigyelhető a gyártó szerinti specifikáció, a legtöbb cég azonban minden vásárlói igény kielégítésére egyformán épít, és az összes szokásos típust kínálja, úgymint magas tetős furgonokat, limuzin kivitelt, mobil office-t, vagy éppen a kirándulásokhoz használt weekendert.

A GM modelljeinek jelentős átalakítói a Majestic Vans és a Debut Automotive Michigan államban, valamint az A&J Vans Wisconsin államban. A Ford modellek átalakítója a Monogram Kustom Indiana államban, illetve az A&J Vans, akik Ford Chassis modellekkel is dolgoznak. A Dodge Sprinter átalakítói közül legjobb a Midwest Automotive Design, akik a Mercedes alapú modellekre szakosodtak.

Számos, furgonosokat tömörítő Club működik napjainkban is, közös kirándulásokkal, alkatrészbörzékkel és találkozókkal. A Conversion Van népszerűségét ezen kívül mi sem bizonyítja jobban, minthogy a kultúra számos területén is megjelent.

Több kiváló könyv született a témában:
- Michael Aaron Rockland: Homes on Wheels (1980)
- Terry Cook: Vans & Truckin' Life (1977)
- Arnold S. Wolfe: Van & Vanners (1976)
- Duglas Kent Hall: Van People (1977)

Több magazinja is volt a modellnek:
- Van World
- Custom Vans
- 1001 Trucks & Van Idea

Előadó művészt is megihletett a téma:
- Sammy Johns: My Chevy Van (1977)

Film is készült az életérzésről:
- Sam Grossman: The Van (1977)

Ahhoz, hogy megértsük, az emberek miért vásárolnak Conversion Vant, meg kell értenünk, hogy a legtöbb amerikai vásárló alternatívát keres az SUV-re. Ők mind teherautót akarnak venni, de nagy belső térrel.

A Conversion Vant használók szeretik autóikat, és úgy gondolnak rá, mint egy négy keréken guruló nappalira. Próbáld elképzelni az érzést, és ha van lehetőséged, próbáld is meg, páratlan élményben lesz részed, garantálom. Ezek az autók rengeteg variációs lehetőséget nyújtanak tulajdonosaiknak csakúgy, mint a nagyobb SUV-k. Nagyon komoly vontatási kapacitással bírnak, ami 40%-kal több mint a 4x4-es autóknál, és emellett jóval nagyobb a belső terük. A tulajdonosoknak lehetőségük van kényelmes kinyújtózásra az utazás közben olyan szórakoztató elektronikai berendezések között, amiket otthonaikban is szívesen használnak.

Legvégül az üzemanyag fogyasztás és a vezetési dinamika. Ha valaki nagy SUV-ben gondolkodik szinte teljesen megegyező. A két típus azonos árkategóriában van, azonban a furgonokat kicsit kevesebb lehetőséggel, ugyanakkor nagyobb utazási komforttal jellemezhetjük.

A legfontosabb prioritás, az üzemeltetés terén pedig nincs különbség. Városban 14 mpg, autópályán 18 mpg az átlagos fogyasztás. Az USA polgárai hét közben sportautót és szedánt vezetnek, viszont amikor eljön a péntek, és a családok kirándulni indulnak, előkerülnek a garázsokból a Conversion Van-ek, és tökéletes társként a legváltozatosabb helyekre indulnak velük a megérdemelt pihenés két napjára. Ha a gyerekek elfáradnak út közben, a hátsó üléssort ággyá alakítva pihenhetnek, vagy megnézhetik a „Dóra a felfedező” kalandjait, garantált a boldogság.

A v8cars autós közösségén belül is létrejött egy folyamatosan bővülő, mára több mint 40 tagot számláló Conversion Van baráti kör, akik rendszeresen eszmét cserélnek autóik kisebb-nagyobb javításai alkalmával, olyan családi találkozókat tartanak, mint a 1st Van day avagy a nagy buszmegálló volt, ACCH találkozókon és túrákon, valamint közös fotózáson, vagy városi crusingon, az éves NAAF Amerikai Autós Fesztiválon Komáromban.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Béke:

    Volt??? Még mindig van egy ...valahol !szemi A fő baj a kipufogó leömlővel

  • moparkid:

    Na, ha aktuális a leömlő kérdése, szólj. Három motor van nálam.

A lap tetejére