Voronyezsi beszámoló


Az ok: olcsó a benga


Black Beauty


A méret a lényeg


White Beauty


6 literes hibrid, de jól szól!


A lámpája különösen érdekes


Szín: piszkosfehér


Véletlenül egy Voyager is febukkan


A Pony vonal egyik képviselője


Színe szintén piszkosfehér


Egy nem túl jó kép egy Cadillac CTS-ről

Az élet úgy hozta, hogy tanulmányaim után lehetőségem adódott Oroszországban, pontosabban Voronyezsben eltölteni körülbelül 9 hónapot. Nos, eltelt körülbelül másfél hónap a kilencből. Az ember sok mindent vár, gondol Oroszországról. Mint amerikai-autó fanatikus, azt azonban álmomban sem gondoltam volna, hogy itt, Voronyezsben ennyi amerikai vas van.

De először kicsit az itteni helyzetről. Kérem szépen itt gazdagság van, csak hogy egy példát említsek, nincs kiadó üzlet, az emberek fogyasztanak. Nem egy személytől hallottam - és nekem is ez ugrott be elsőnek - olyan ez itt most, mint a ’60-as évek Amerikája. Vége a sorbanállós, hiánycikkes világnak. Ennek megfelelően az árak kb. 10%-kal magasabbak, mint nálunk. Az alapvető szolgáltatás (víz, telefon stb.) szinte ingyen van, de az étel kissé drága. Viszont nagyon finom! Ami még nem elhanyagolható tényező: a lányok! Állítólag itt élnek Oroszhon legszebb női. Nincs összehasonlítási alapom (sajnos), de hogy választék van, az tuti! És azért télen a kemény mínuszokban a csizma-miniszoknya is divat errefelé, szóval jó világ van!

És akkor az autóparkról. Autók mesés kavalkádja van itt, aminek fő oka szerintem a rugalmas autó-behozatali szabályozás és a tény: nagyon olcsó a benzin. Az autóparkot három csoportra osztanám, minket nyilván a harmadik fog érdekelni, de a teljesség kedvéért egy-egy mondat a többiről.

A múlt nyomai az első csoporton látszanak leginkább, ezek a szoc. autók. A Ladák nem különösebben érdekesek, nálunk is futkos még pár. De a Volgák! Nem egyben V8 dohog. Igaz, orosz, de V8.

A második csoport a „modern nyugatiak”. Szinte kivétel nélkül benzinesek, ebben a hidegben a dízel eleve kizárt. (Az autóbuszok közül is sok benzines, sztem vmi katonai eredetű V8.) Amiből meglehetősen sok van az a Range Rover V8.

A harmadik csoport előtt, mint „fél-csoport” az amerikai eredetű autókról: sok japán márka van, többnyire V6, de azért egy böhöm fekete Toyota Tundra nagyon befigyelt egyik nap, de láttam már amerikai kivitelű Passat-ot is és rengeteg a Land Cruiser V8. A szabályozás itt meglehetősen engedékeny, senkit sem érdekel, hogy a hátsó indexlámpa sárgán vagy pirosan villog, vagy hogyan ég az első lámpa, van-e szélességfény stb. Legyen rendszám és kész. Viszont a piszkos, nem látható rendszámért a minden nagyobb kereszteződésben jelenlévő rendőrség azonnal kiint (szerintem a terrorveszély miatt harapnak ennyire a rendszámra), ellenben nincs trafi, indokolatlan akadékoskodás.

És akkor végre a legkedvesebb, a harmadik csoport! Az amerikai autók. Azt azért elöljáróban le kell szögezni, hogy itt valódi tél van, és bár az utakat nem sózzák, csak homokkal szórják, valószínűleg a nyár lesz fő időszak, mert ugye télen én is félteném a ’70-es Challengert. :) Első élményem kapásból egy fekete Escalade megjelenése volt, szelíd mosollyal nyugtáztam, hogy jéé, itt ilyen is van. (Voronyezs egy kb. 1,5 milliós város. Az amerikai autóknak, különösen az Escalade-nek errefelé amúgy is nagy tisztelete van, amit bizonyít ez a mostanság népszerű klip is.)

Aztán lassacskán egyre több amerikai eredetű autót láttam. A tendencia a következő: Az új autók a jellemzőek; abszolút vezető a Chrysler co. második a GM, harmadik a Ford. Ez talán annak tudható be, hogy népszerű a kisbusz (harmadik, negyedik ötödik gen. Chrysler Voyager, Dodge Caravan stb.) és a szedán-forma, ellenben a pickup nem. Limuzinok közül láttam már Dodge Avengert, Dodge Stratust, Chrysler Sebringet és szerencsére Chrysler LHS-t is. Ez utóbbi, mekkora egy bálna! A Sebring megér még pár szót, ugyanis gyártották helyben, Volga Siber néven, gyengébb motorokkal, puhább felfüggesztéssel. Nagy sikere lehetett, mert sok van belőle. Az abszolút kedvencből, a 300C-ből eddig kb. 6-ot láttam, de sajnos egyik sem Hemi – pedig hogy hegyezem a fülem!!! A szépséges 300M-ből eddig csak a drágább szállodák előtt állt pár darab. Sok Dodge Caliber és Chrysler PT Cruiser szeli az utakat errefelé, gondolom a nagy hasmagasság miatt. Népszerű még a Jeep, ebből rengeteg van, viszont nagy bánatomra Dodge Ram-et eddig egyet se láttam.

A GM-et leginkább a SUV-ok képviselik, eddig két fekete, egy fehér Escalade, egy fehér Chevy Tahoe, és egy Chevy Blazer a találat. De egy parkolóban elcsíptem egy Cadillac CTS-t is, ami ráadásul egy felettébb csinos nőé. Ezenkívül legalább három Cadillac SRX is futkos a voronyezsi utakon. A fullsize-okat pár Eldorado (ETC és ESC) képviseli. Felbukkannak azonban általam alig ismert típusok is, mint például Pontiac Vibe, Chevroelt HHR.

A Ford konszern csodáiból egyáltalán nincs sok. Eddig két Lincoln Navigator-t, pár Ford Broncot, Explorert és egy második generációs, sötét-lacazszínű Lincoln Towncart csodáltam meg eddig. Ami viszont bíztató, eddig a pony/muscle vonalat két Mustang - egy negyedik és egy ötödik gen. - képviseli. De ismét jelzem: tél van, valószínűleg tavasszal, nyáron sokkal több vassal fogok találkozni, már csak az oroszok habitusa miatt is. Mert itt az út egyben versenypálya is, minden lámpa felhívás dragrace-re. Nem számít, hogy busz taxi ellen, kamion SUV ellen, mindenki kövér gázzal indul. Nehéz az orosz ember lába, no! :)

Az eddigi csúcs az volt, amikor egy meglehetősen rossz nap után estefelé sétáltam haza, kereszteződés: jobbról 3 sáv kanyarodik balra. Pole positionben három nagyvas: Az egyik fekete Cadillac Escalade, egy Range Rover és egy Mercedes G-Klasse. Érzem, tudom itt verseny lesz. Este, lámpa, mindhárom vas tiszta, csillog rajtuk a fény. Három fekete lovag. Három géptető alatt három V8 dohog, három ország három eltérő koncepciója. Egy a közös bennük: piszkos erősek. Sárga- ZÖLD! Jeeee! A pokol hangjai szakadnak elő elölről és hátulról. Kirúg a G-Klasse (most látom AMG), de padlóz az Escalade tulaja, centivel, de vezet. Utána holtverseny, veszettül megy a Range Rover is. Jajj, ez a hang! Sokáig követem az Escalade jellegzetes Cadillac-stílusú hátsó lámpáját és a hangot. Igen! A V8. Mert a V8…

U.I.: Készítettem pár képet a telefonommal, tudom, lehetett volna többet is, de higgyétek el, kesztyű nélkül nagyon hideg van. Próbáltam felvenni a kapcsolatot orosz amerikai autós klubokkal, eddig sajnos nem érkezet válasz, de ismerve az oroszok erős közösségi hálóját, kizárt, hogy egy ilyen nagyvárosban, mint Voronyezs ne legyen legalább egy Amerikai Autós Találkozó a nyáron. Amint lesz friss, jelentkezem, ígérem! Addig is, akit érdekel, vezetek blogot: http://grisa33.blogspot.ru/


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • szabb33:

    2 év műszakival, törzskönyvvel! Magánembertől eladó

  • rackevei:

    Köszönöm a sok segítséget! :) Megoldottam egyedül!

A lap tetejére