Indítómotor javítása - Csináld magad vagy szakműhely?
Elvi kapcsolási rajz
Mechanikai működési elv
Ezt az indítót szereljük szét
Hátsó pajzs levéve
A kefék kivétele a kefetartóból
A leszerelt kefetartó
Az indító a kefetartó nélkül
Levettük az állórészt
Az összefogató csavar kivétele
A mágnes csavarjainak eltávolítása
Sok elmélet és tévhit kering autós körökben az indítómotorok működéséről, hibákról, azok javításáról. Ezzel a cikkel szeretnék egy kis betekintést nyújtani az indítómotorok világába.
Nem célom, hogy bárkiből szakembert faragjak, és arra sem szeretnék senkit se buzdítani, hogy bátran álljon neki otthon indítómotort javítani.
Mivel az autókhoz számtalan variációban készítettek indítókat, ezért nincs lehetőség arra, hogy minden típussal foglalkozzak, és a működéséről is csak röviden szólok, mert az már iskolai tananyag.
Egy indítómotor szétszerelésén és összerakásán keresztül láthatjuk a javítás folyamatát is.
Kezdjük a besorolást az indítómotorok típusaival:
- csúszófogaskerekes indítómotor - ezzel fogok érdemben foglalkozni, mert ezek a legelterjedtebbek,
- toló fogaskerekes indítómotor - haszongépjárműveknél használatos,
- csúszóarmatúrás indítómotor - ma már nem használatos ez a típus.
Ezek a típusok gerjesztésük szerint lehetnek
- párhuzamos,
- soros,
- vegyes,
- állandó mágnesű.
Az autóról történő leszerelésről nem tudok okosat mondani, mert a folyamat típusonként változó. Van, amit egyszerű leszedni, és van, amihez a motort is ki kell venni. Ezért ezt a témát most nem tárgyaljuk.
Nem beszélünk az autóban lévő hiba kereséséről sem, mert az szintén típusonként eltérő. Azt leszögezhetjük, hogy ha az indítómotor mágnesére menő vezetékek közül a vékonyon indítás közben lehet áramot mérni, és az indítómotor nem működik, akkor az indítómotor hibás. (feltéve, hogy az egyéb csatlakozások jók)
Szétszerelés
Először a hátsó pajzsot vegyük le. Van, aki a mágnessel kezdi, ez fakultatív, csak bizonyos típusoknál lehet jelentősége, mert az állórészt be lehet fogni a satuba, és így könnyebb a mágnes csavarjait kivenni. Állandó mágnessel szerelt állórészt ne fogjuk be, mert a mágnesek eltörhetnek.
Alatta találjuk a kefetartót a kefékkel és a rugókkal. Először a keféket kell eltávolítani, utána lehet kivenni a kefetartót.
Az állórész kivezetését vegyük le a behúzó mágnesről, ezután eltávolítható. Ennél a típusnál az összefogató csavarokat külön kell kicsavarni. A mágnest a tartócsavarokat kiszedve levesszük a pajzsról.
Ha ez megvan, a forgórész a bendixszel és a villával együtt kijön az első pajzsból. A forgóról vegyük le a bendixet. Ez a művelet igényelhet egy kis tapasztalatot, bizonyos esetekben szükség van a rutinra is.
Ezután jöhet az alkatrészek tisztítása.
Hibafelvételezés
Szemrevételezéssel minden alkatrészt meg kell vizsgálni kopás vagy túlmelegedésre utaló nyomokat keresve.
Műszeresen ellenőrizni kell az állórész szigetelését, hogy a tekercsek ne testeljenek le.
Ellenőrizni kell a forgórész szigetelését is, ha szükséges, szabályozni a kollektort. Meg kell vizsgálni a tengelyt mechanikai sérüléseket és kopásokat keresve, különösen a perselyeknél.
A behúzómágnes ellenőrzése kíván egy kis rutint, mivel nem látunk bele, és így a kapcsoló híd állapotát nehéz felmérni. Tévhit az, hogy ha kattog a mágnes, akkor biztosan jó. Vannak lecsavarozható fedelűek, aminek a szétszedése nem túl nehéz, de általában a mágneseket présben, speciális eszközökkel kell szétnyomatni.
A meghajtó fogaskereket (bendix) nem nehéz ellenőrizni, az egyik irányba szabadon fut, ezt a futást kell ellenőrizni. Kicsit feszesen és simán kell futnia. A másik irányba nem foroghat.
Nagyjából ennyi a hibafelvételezés, ami persze a valóságban kicsit összetettebb, mint leírva.
Javítás
Jelen esetben a kefék és a perselyek cseréjére volt szükség. A perselyeket megfelelő méretű kiütő szerszámmal cseréljük, a keféket nagy teljesítményű pákával forrasszuk be.
Miután az alkatrészeket kicseréltük, lehet összerakni. Az alkatrészek sorrendjére és pozicionálására ügyeljünk.
Beszerelés előtt próbapadon ellenőrizzük az indítómotort, hogy minden rendben van-e. Visszaszereléskor a kábelek érintkező felületeit tisztítsuk meg.
Az itt leírt szerelés nem alkalmazható minden típusra, csak betekintést ad egy javítási folyamatba. Ha van kérdés a leírtakkal kapcsolatban, szívesen válaszolok rá, ha tudok.
Ezek után mindenki döntse el, hogy saját maga szeretné javítani, vagy szakműhelyhez fordul a probléma megoldásáért.
Hozzászólások
Érdeklődnék lehetne javítani a bendixet és hogyan minden ötletet várok balint0001@gmail.com
Bocs hogy csak most és nem e-mail formájában de hátha mást is érdekel.......
Lehet javítattni bendixet, de csak akkor érdemes ha nem kapható hozzá új.Álltalában csak a nagyon régi indítóhoz csináltatunk bendixet mert már nincs utángyártásban hozzá alkatrész
az a baj ez sose volt BMW indítómotor hanem egy régi 123as 2literes diesel Mercedesé
bmw320 a szerző neve, nem az önindítóé.
Nem tudom, hogy egyesek miért azonosítanak egy nick név után.Persze lehetnék bolygó hollandi is de akkor meg valami kisértet hajóra gondolnának egyesek.
Egyébként a cikket tessék rendesen elolvasni,nem a bmw indító javításáról van szó,hanem általában egy javítási folyamatról.
Egyébként szivesen veszem az építő jellegű kritikát vagy az ezzel kapcsolatos kérdéseket.
Tervbe van egy generátorokról szóló cikk is, de az még várat magára egy picit.
Hello Azt szeretném megtudni a vw polo 1.4 pdtdi önindítójából ami csúszóarmatúrás hogy lehet kivenni a szabadonfutót a fogaskerékkel mert egyik irányba se megy?
Robi!
írd meg az indítómotor számát,de valószínűleg kell hozzá egy célszerszám.
Hello
A száma Bosch 0 001 125 012
Előre kösz a segítséget
Fogaskeréken van egy acélgyűrű azt le kell vágni róla,ezután a pajzsból ki lehet húzni.Fogaskerék végén van egy porvédő kupak azt is le kell varázsolni,alatta egy biztosító gyűrű amihez kell a spec szerszám.Ez egy cső amivel a gyűrűt le lehet ütni.2 vékony csavarhúzóval a "C" alakú acélgyűrűt levenni,ezután jön le a bendix az áttétel tengelyéről.Az ott lévő perselyt és tömítő gyűrűt is cserélni kell.
Természetesen a pajzsban lévő perselyre és tömítő gyűrűre gondoltam.
Köszi a választ a kis c gyűrűt kivettem az áttétel kijött de a bendix rész benne van a házba ha jól értem le kell köszörülni azt a kis peremet, és kicsúszik hátra.
Igen,akkor kijön.
Aszt szeretném kérdezni,hogy a bendix öszerakása elött szabad e vagy kell e a vasdugattyut olajozni.
Petya
Gondolom a mágneskapcsoló dugattyújára gondolsz,ha arra akkor azt nem kell se olajozni se zsírozni,de alaposan meg kell tisztítani mielőtt összerakod.
szeretem olvasgatni az ilyen leírásokat
kitünő tudnivalok tapasztalat gyüjtés jómunkát
minden ellismerésem sajnálom hogy edignemtudtam
eröl az oldalrol
Nagyon kiváló ez az oldal gratulálok!
Ha a motor kidobja a bendixet mielőtt a motor beindulna, az minek a hibája?
Amennyiben a bendix jó akkor ez természetes, mert a főtengely elérte azt a fordulatot amin a bendix már nem hajt, de egyéb okok miatt a motor nem indult be, viszont ha indítás közben old akkor a bendix cserés
Nagyon hasznos, hogy ilyen pontosan bemutatja a javítást, mert így elkerülhetőek a hibák. De tapasztalat szerzésnek is kitűnő. :)
Mindenképpen szakműhely felkeresését javaslom, hiszen a problémák igen összetettek, sokrétűek lehetnek az indítómotorok esetében.Keressetek fel hozzáértőket, például: http://webaruhaz.fervill.hu/