Indítómotor javítása - Csináld magad vagy szakműhely?


Elvi kapcsolási rajz


Mechanikai működési elv


Ezt az indítót szereljük szét


Hátsó pajzs levéve


A kefék kivétele a kefetartóból


A leszerelt kefetartó


Az indító a kefetartó nélkül


Levettük az állórészt


Az összefogató csavar kivétele


A mágnes csavarjainak eltávolítása

Sok elmélet és tévhit kering autós körökben az indítómotorok működéséről, hibákról, azok javításáról. Ezzel a cikkel szeretnék egy kis betekintést nyújtani az indítómotorok világába.

Nem célom, hogy bárkiből szakembert faragjak, és arra sem szeretnék senkit se buzdítani, hogy bátran álljon neki otthon indítómotort javítani.

Mivel az autókhoz számtalan variációban készítettek indítókat, ezért nincs lehetőség arra, hogy minden típussal foglalkozzak, és a működéséről is csak röviden szólok, mert az már iskolai tananyag.

Egy indítómotor szétszerelésén és összerakásán keresztül láthatjuk a javítás folyamatát is.

Kezdjük a besorolást az indítómotorok típusaival:
- csúszófogaskerekes indítómotor - ezzel fogok érdemben foglalkozni, mert ezek a legelterjedtebbek,
- toló fogaskerekes indítómotor - haszongépjárműveknél használatos,
- csúszóarmatúrás indítómotor - ma már nem használatos ez a típus.

Ezek a típusok gerjesztésük szerint lehetnek
- párhuzamos,
- soros,
- vegyes,
- állandó mágnesű.

Az autóról történő leszerelésről nem tudok okosat mondani, mert a folyamat típusonként változó. Van, amit egyszerű leszedni, és van, amihez a motort is ki kell venni. Ezért ezt a témát most nem tárgyaljuk.

Nem beszélünk az autóban lévő hiba kereséséről sem, mert az szintén típusonként eltérő. Azt leszögezhetjük, hogy ha az indítómotor mágnesére menő vezetékek közül a vékonyon indítás közben lehet áramot mérni, és az indítómotor nem működik, akkor az indítómotor hibás. (feltéve, hogy az egyéb csatlakozások jók)

Szétszerelés

Először a hátsó pajzsot vegyük le. Van, aki a mágnessel kezdi, ez fakultatív, csak bizonyos típusoknál lehet jelentősége, mert az állórészt be lehet fogni a satuba, és így könnyebb a mágnes csavarjait kivenni. Állandó mágnessel szerelt állórészt ne fogjuk be, mert a mágnesek eltörhetnek.

Alatta találjuk a kefetartót a kefékkel és a rugókkal. Először a keféket kell eltávolítani, utána lehet kivenni a kefetartót.

Az állórész kivezetését vegyük le a behúzó mágnesről, ezután eltávolítható. Ennél a típusnál az összefogató csavarokat külön kell kicsavarni. A mágnest a tartócsavarokat kiszedve levesszük a pajzsról.

Ha ez megvan, a forgórész a bendixszel és a villával együtt kijön az első pajzsból. A forgóról vegyük le a bendixet. Ez a művelet igényelhet egy kis tapasztalatot, bizonyos esetekben szükség van a rutinra is.

Ezután jöhet az alkatrészek tisztítása.

Hibafelvételezés

Szemrevételezéssel minden alkatrészt meg kell vizsgálni kopás vagy túlmelegedésre utaló nyomokat keresve.

Műszeresen ellenőrizni kell az állórész szigetelését, hogy a tekercsek ne testeljenek le.

Ellenőrizni kell a forgórész szigetelését is, ha szükséges, szabályozni a kollektort. Meg kell vizsgálni a tengelyt mechanikai sérüléseket és kopásokat keresve, különösen a perselyeknél.

A behúzómágnes ellenőrzése kíván egy kis rutint, mivel nem látunk bele, és így a kapcsoló híd állapotát nehéz felmérni. Tévhit az, hogy ha kattog a mágnes, akkor biztosan jó. Vannak lecsavarozható fedelűek, aminek a szétszedése nem túl nehéz, de általában a mágneseket présben, speciális eszközökkel kell szétnyomatni.

A meghajtó fogaskereket (bendix) nem nehéz ellenőrizni, az egyik irányba szabadon fut, ezt a futást kell ellenőrizni. Kicsit feszesen és simán kell futnia. A másik irányba nem foroghat.

Nagyjából ennyi a hibafelvételezés, ami persze a valóságban kicsit összetettebb, mint leírva.

Javítás

Jelen esetben a kefék és a perselyek cseréjére volt szükség. A perselyeket megfelelő méretű kiütő szerszámmal cseréljük, a keféket nagy teljesítményű pákával forrasszuk be.

Miután az alkatrészeket kicseréltük, lehet összerakni. Az alkatrészek sorrendjére és pozicionálására ügyeljünk.

Beszerelés előtt próbapadon ellenőrizzük az indítómotort, hogy minden rendben van-e. Visszaszereléskor a kábelek érintkező felületeit tisztítsuk meg.

Az itt leírt szerelés nem alkalmazható minden típusra, csak betekintést ad egy javítási folyamatba. Ha van kérdés a leírtakkal kapcsolatban, szívesen válaszolok rá, ha tudok.

Ezek után mindenki döntse el, hogy saját maga szeretné javítani, vagy szakműhelyhez fordul a probléma megoldásáért.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • lyukaskez:

    Remélem a tolvaj nem épségben kerül elő...

A lap tetejére