v8cars.hu | Kvarc óra konverzió

Kvarc óra konverzió


Hat óra


Az áhított Borg felirat


Megérkezett a kit és a DVD


A doboz tartalma


Robbantott ábra. Hasznos.


Az állító gomb eltávolítása


Ki kell hajlítani a füleket


Nagyobb darabokra szedve


A mutatókat csak le kell húzni


A számlap füleinek megnyitása


A szerkezetet rögzítőgyűrűk tartják


Felül az órakerék alátétje


Távolítsuk el az órakereket

Mikor megvettem a Cutlass-t, csak dísz volt benne az óra, soha nem működött. Hat óra nulla nullára volt állítva, mint annyi más autóban. Kísérleteztem a hibaelhárítással, kimértem az áramellátását, de nem tudtam életre kelteni. Vettem ebay-en egy bontottat, az sem indult el, később vettem egy komplett autót alkatrésznek, annak sem működött az órája. Elhatároztam, hogy megjavítom, a háromból csak csinálok egy jót, de tartottam a projekttől.

Mígnem egy amerikai fórumon előkerült a téma. Ott tudtam meg, hogy egy időben több beszállítója is volt a GM-nek, például az én autómhoz a Borg és a Westclock is készített órákat. A számlap grafikája és a külső méretek megegyeztek, de az óramű más volt.

Innen vettem Az Instrument Services órák és műszerek felújításával foglalkozik. Komplett órákat és kvarc szerkezeteket is értékesítenek. A készletet az ebay-es boltjukból vettem $67-ért. A borsos ár tartalmazta az oktató DVD-t és az Amerikán belüli szállítást is.
Az is kiderült, hogy a Borg gyártmányú órákhoz létezik egy „csináld magad” kvarc átalakító kit az elöregedett szerkezet cseréjére. Miután felvettem a kapcsolatot a forgalmazóval, megtudtam, hogy a készlet nem konszern specifikus, a Cutlass óra mechanizmusa megegyezik a 69-70 Ford Mustang szerkezetével, és természetesen van raktáron.

Rohantam hát a műhelybe, hogy kiderítsem, a három órámból legalább egy Borg gyártmányú-e. 2:1-re a Westclock nyert, de a lényeg az volt, hogy van egy Borg-om is. Ráadásul kinézetre ez tűnt a legjobb állapotúnak. Hazamentem, és azonnal megrendeltem a készletet.

Nekem a legfontosabb szempont az volt, hogy működésre bírjam az órát, nem is számoltam az egyéb előnyökkel. A kvarc szerkezet működése pontosabb, az ilyen óra gondozásmentes, azaz nem igényel tisztítást vagy olajozást, és bár az autó meglévő kábelezésére csatlakozik, az eredetinél jóval alacsonyabb az áramfelvétele.

Nem gondoltam hátrányokra sem, de van, akit ez érzékenyen érinthet, hogy a kvarc óra nem ketyeg. Fontos megemlíteni, hogy nevesebb külföldi találkozókon az autó zsűrizésekor már pontlevonás jár a modern szerkezetért. Nekem egyik probléma sem okoz fejfájást.

A készlet doboza az óraszerkezeten kívül néhány új alkatrészt és egy robbantott ábrás leírást is tartalmaz. Megrendeltem az opcionális oktató DVD-t is $5-ért. Megnéztem a filmet, aztán nekiálltam a munkának.

Első lépésként az állító gombot kell levennünk az óráról. Létezik belül menetes és átfúrt, csavarral rögzített tekerő is. Az enyém az előbbi típusú, alaposan össze volt rozsdásodva, de némi WD40-es áztatás után két fogó segítségével könnyedén letekertem.

Az óra burkolatának behajtott fülei rögzítik az előlapot, ezeket fogóval nyitottam meg. A mutatók következtek, ezeket csak le kell húzni a tengelyről. A másodpercmutató adta meg magát legnehezebben.

A számlap is behajlított fülekkel kapaszkodik a szerkezet vázához. Ezeket fogóval vagy csavarhúzóval lehet kiegyenesíteni. Az alaplapot három rögzítőgyűrű eltávolítása után (nem baj, ha sérülnek, az összerakáshoz adtak újakat a csomagban) lehet elválasztani az óra szerkezetétől. A mozdulatnál mindenképp a szerkezet legyen alul, ellenkező esetben széteshet a mechanizmus, pedig néhány dolgot ki kell nyernünk belőle az összerakáshoz.

Az első az órakerék íves alátétje. Ez egyben rugalmas távtartóként is funkcionál. A következő maga az órakerék, erre is szükség lesz. A következő kis alátét nem fog visszakerülni, de útban van, szedjük le. A mozgókerékből újat fogunk használni, ez sem kell. Fontos viszont a perckerék, ezt összerakás előtt kezelésbe fogjuk venni. A maradékra nem lesz szükség.
Foglalkoznunk kell magával az alaplappal is. Az óraszerkezet lábait tartó gumigyűrűk elöregedtek már, a készletben érkeztek újak, cseréljük ki az alátétekkel együtt. Bizonyosodjunk meg róla, hogy az alaplap fogaskerekei könnyedén járnak, és a tengelyük nem lötyög. Szükség esetén óvatosan olajozzuk meg őket.

A készletben kétféle mozgó és segédkerék van, egy piros és egy fekete garnitúra. A piros jellemzően az 1970 előtt, a fekete a később gyártott autók óráiba való. Hogy biztosak legyünk a választásban, ahhoz meg kell számolni az óra állító rúd fogaskerekének fogszámát. 12 fog esetén a piros, 10 fog esetén a fekete alkatrészeket kell felhasználni. A régi szerkezet segédkerekén ugyanennyi fognak kell lennie.

A legtöbb problémáért a perckerék-szerkezet a felelős. A fogaskeréknek könnyedén kell forognia a tengelyen. Ha nehezen, akadozva jár, olajozni kell, a gyártó egy kis WD40-et javasol erre. Ha ez nem hozza meg a kellő eredményt, akkor egy vékony csavarhúzó segítségével gyengíteni kell a perckerék kuplung nyomásán. Félve nyúltam hozzá, mert a tárcsa látszólag törékeny, de strapabíró alkatrésznek bizonyult.

Az összerakás során először a perckereket húzzuk az új szerkezet tengelyére. Következik a megfelelő színű mozgókerék, ezután az órakerék, majd az ívelt távtartója jön. Miután a megfelelő színű segédkereket is a helyére illesztettük, győződjünk meg róla, hogy a szerkezet fogaskerekei nem akadnak össze.

Az óramű alaplapra illesztése után már csak pár lépés az összeállítás, de érdemes egy picit elhúzni, időt fordítani az elemek megtakarítására. Én a számlap és a burkolat megtakarítása után lefestettem a kifakult mutatókat és a rozsdától megtisztított állító gombot is.

Az óra- és percmutatót 12 órás állásban kell helyükre pattintani, a másodpercmutató tetszőleges szögben állhat. Ha jól raktuk össze a szerkezetet, akkor most be tudjuk állítani a pontos időt.

Érdemes még a teljes összeállítás előtt próbapadon meggyőződni róla, hogy működik-e, illetve pontosan működik-e a szerkezet. Én jól dolgoztam, elsőre sikerült a műtét.

Elképzelhető, hogy egy belső takarítás és a perckerék igazítása a kvarc szerkezet nélkül is életet lehelt volna az órába, érdemes megpróbálni!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • mikusz:

    A Rózsa néni azért ennyire nem nevetséges,szerintem monkey!

  • Explorer75:

    Üdv! Érdeklődnék hogy a vezérlés rögzítőt honnan illetve mennyiért

A lap tetejére