
GM (Caprice, Impala, Parisienne, stb) műszerfal javítása
Sajnos a mai autók már tele vannak elektronikával, például már a sebességjelző műszer sem a hagyományos módon működik, hanem a műszerfalra érkező jelet az átalakítja, és egy léptetőmotor mozgatja a mutatót. Ha ezek meghibásodnak, sok esetben sajnos csere lesz a dolog vége. De esetünkben Viktor ’77-es Caprice Coupéjánál még spirállal történik a meghajtás. Ugye elnézhető, hogy egy 27 éves autónál a napi mérföld (km) számláló néha rakoncátlankodik :-) Szerencsére sikerült orvosolnunk a problémát.
A szükséges szerszámok: a legtöbbet csillag csavarhúzót kell használnunk, viszont abból rövidebbet és hosszabbat. Mi egy készletből dolgoztunk, de megoldhatjuk egy hosszabb- és egy marokcsavarhúzóval is. Jól fog még jönni egy dugókulcs készlet is – főleg ha van hozzá kiegészítésnek egy másik szár. Ha nincs sajnos csillag-villás kulcsra is szükségünk lesz. Végül egy lapos csavarhúzó.

Mielőtt bármihez hozzákezdünk vegyük le az akkumulátor negatív kábelét!
A műszerfal előtt lévő burkolatot 3 csavar tartja felül. Ezen a képen látszik, hogy a kormányoszlop felett is van egy, nos ide kell a rövid csavarhúzó.

A másik két csavart könnyen ki tudjuk tekerni. Mint látható, nincs a helyén a kormánykerék. Ne kell megijedni, a műszerfal kiszereléséhez nem kell levenni, csak mi előtte a kürtöt javítottuk - !kanyarduda :-) – és még nem tettük vissza.

Az alsó két csavar a burkolat két szélén van.

Miután kivettük a csavarokat, óvatosan buktassuk ki a burkolatot.

A műszerfalat kívülről felül, a két szélén és középen tartják csavarok, ezekhez könnyen hozzáférünk. De most van szükség a dugókulcsra, a hosszabbítóval! Ugyanis egy elég kényelmetlen testhelyzetet felvéve a műszerfalat hátulról tartó két anyát kell levenni. Ezek a két alsó sarokban találhatók meg.

Miután levettük az összes csavart, a km óra meghajtó sprilált ne felejtsük el kihúzni. A képen bal oldalt látható ahová csatlakozik, a kis fekete rögzítő lemez megnyomása után egyszerűen kihúzható.

Már „semmi” nem tartja, mégsem jön ki túl könnyen, mert a kábelcsatlakozót bizony még le kell küzdeni.

Ha valakinek esetleg valamelyik visszajelzője, vagy műszerfal világítása nem működik, akkor neki elég ennyire megbontani. A kis kék „kupakok” rejtik az izzókat.

Miután kezünkben a műszerfal, a takaró lemezt néhány csavar kivétele után tudjuk eltávolítani.

Ajánlatos egy asztalra letennünk a műszerfalat, és ott elkezdeni szétszedni, mert egy-két meglepetésre még számíthatunk...

Konkrétan rá gondolok, mert elég szorosan van a helyén, és mikor kipattan, képes akár 1 méter magasra is felugrani :-) Szóval csak óvatosan, nehogy eltörjön.

A műszereket két vagy három csavar tartja.

A műszer alatt található visszajelzők a helyükön maradnak.

A csatlakozókkal sincs gond – mit néhány más típusnál – nem kell a sarukat egyenként lehúzgálni.

Viszont egy kis erőt ki kell fejtenünk, hogy „legyőzzük” a csatlakozó lemezeit. Az összeszerelést el sem tudjuk rontani :-)

Mi kivettük az összes műszert – kivéve az „Econ”-t, mert az a motor depresszióját (szívóhatás) érzékeli, és egy „vákuumcső” csatlakozik rá – és a csatlakozókat befújtuk kontakttisztítóval.

A mutatót óvatosan húzzuk le, vigyázzunk nehogy eltörjön. Ezután jön a két csavar a lapos csavarhúzóval, és már lent is van a számlap.

A működési elv egyszerű: a spirál egy mágnest hajt, ami egy harangot próbál „magával vinni” egy spirál rugó ellenében. Ezen a harangon van a mutató tengelye. A képen a harang egy része és a rugó látszik, a mágnes a harang alatt van.

A napi- és főszámláló kis fogaskerék-áttételeken keresztül kapja a hajtást. A bal oldalon látható szürke alumínium lemez alatt található a napi számlálót nullázó mechanizmus. Az esetek nagy részében nincs komoly baj a szerkezettel, szerencsére most sem volt, a szétszedést követő alapos takarítás elhárította a hibát.

Ennyi volt a műszerfal projekt, az összeszerelés fordított sorrendben történik, viszont itt is van egy kis nehézség a dologban, mégpedig a spirál visszajátszása a helyére. Ha nincs elég vékony és hosszú kezünk, akkor szükség van egy, az első képen látható hosszú csavarhúzóra, így már be lehet irányítani, és folytatódhat az összeszerelés!
Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás. Legyél az első kommentelő!