GM (Caprice, Impala, Parisienne, stb) műszerfal javítása
Sajnos a mai autók már tele vannak elektronikával, például már a sebességjelző műszer sem a hagyományos módon működik, hanem a műszerfalra érkező jelet az átalakítja, és egy léptetőmotor mozgatja a mutatót. Ha ezek meghibásodnak, sok esetben sajnos csere lesz a dolog vége. De esetünkben Viktor ’77-es Caprice Coupé-jánál még spirállal történik a meghajtás. Ugye elnézhető, hogy egy 27 éves autónál a napi mérföld (km) számláló néha rakoncátlankodik :-) Szerencsére sikerült orvosolnunk a problémát.
Ennyi volt a műszerfal projekt, az összeszerelés fordított sorrendben történik, viszont itt is van egy kis nehézség a dologban, mégpedig a spirál visszajátszása a helyére. Ha nincs elég vékony és hosszú kezünk, akkor szükség van egy, az első képen látható hosszú csavarhúzóra, így már be lehet irányítani, és folytatódhat az összeszerelés!
A szükséges szerszámok: a legtöbbet csillag csavarhúzót kell használnunk, viszont abból rövidebbet és hosszabbat. Mi egy készletből dolgoztunk, de megoldhatjuk egy hosszabb- és egy marokcsavarhúzóval is. Jól fog még jönni egy dugókulcs készlet is – főleg ha van hozzá kiegészítésnek egy másik szár. Ha nincs sajnos csillag-villás kulcsra is szükségünk lesz. Végül egy lapos csavarhúzó. |
Mielőtt bármihez hozzákezdünk vegyük le az akkumulátor negatív kábelét! |
A másik két csavart könnyen ki tudjuk tekerni. Mint látható, nincs a helyén a kormánykerék. Ne kell megijedni, a műszerfal kiszereléséhez nem kell levenni, csak mi előtte a kürtöt javítottuk - !kanyarduda :-) – és még nem tettük vissza. |
Az alsó két csavar a burkolat két szélén van. |
Miután kivettük a csavarokat, óvatosan buktassuk ki a burkolatot. |
A műszerfalat kívülről felül, a két szélén és középen tartják csavarok, ezekhez könnyen hozzáférünk. De most van szükség a dugókulcsra, a hosszabbítóval! Ugyanis egy elég kényelmetlen testhelyzetet felvéve a műszerfalat hátulról tartó két anyát kell levenni. Ezek a két alsó sarokban találhatók meg. |
Miután levettük az összes csavart, a km óra meghajtó sprilált ne felejtsük el kihúzni. A képen bal oldalt látható ahová csatlakozik, a kis fekete rögzítő lemez megnyomása után egyszerűen kihúzható. |
Már „semmi” nem tartja, mégsem jön ki túl könnyen, mert a kábelcsatlakozót bizony még le kell küzdeni. |
Ha valakinek esetleg valamelyik visszajelzője, vagy műszerfal világítása nem működik, akkor neki elég ennyire megbontani. A kis kék „kupakok” rejtik az izzókat. |
Miután kezünkben a műszerfal, a takaró lemezt néhány csavar kivétele után tudjuk eltávolítani. |
Ajánlatos egy asztalra letennünk a műszerfalat, és ott elkezdeni szétszedni, mert egy-két meglepetésre még számíthatunk... |
Konkrétan rá gondolok, mert elég szorosan van a helyén, és mikor kipattan, képes akár 1 méter magasra is felugrani :-) Szóval csak óvatosan, nehogy eltörjön. |
A műszereket két vagy három csavar tartja. |
A műszer alatt található visszajelzők a helyükön maradnak. |
A csatlakozókkal sincs gond – mit néhány más típusnál – nem kell a sarukat egyenként lehúzgálni. |
Viszont egy kis erőt ki kell fejtenünk, hogy „legyőzzük” a csatlakozó lemezeit. Az összeszerelést el sem tudjuk rontani :-) |
Mi kivettük az összes műszert – kivéve az „Econ”-t, mert az a motor depresszióját (szívóhatás) érzékeli, és egy „vákuumcső” csatlakozik rá – és a csatlakozókat befújtuk kontakttisztítóval. |
A mutatót óvatosan húzzuk le, vigyázzunk nehogy eltörjön. Ezután jön a két csavar a lapos csavarhúzóval, és már lent is van a számlap. |
A működési elv egyszerű: a spirál egy mágnest hajt, ami egy harangot próbál „magával vinni” egy spirál rugó ellenében. Ezen a harangon van a mutató tengelye. A képen a harang egy része és a rugó látszik, a mágnes a harang alatt van. |
A napi- és főszámláló kis fogaskerék-áttételeken keresztül kapja a hajtást. A bal oldalon látható szürke alumínium lemez alatt található a napi számlálót nullázó mechanizmus. Az esetek nagy részében nincs komoly baj a szerkezettel, szerencsére most sem volt, a szétszedést követő alapos takaritás elhárította a hibát. |
Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás. Legyél az első kommentelő!