Governing the governor


Governor – súlyok és rugók


Governor kalibráló készlet


Az elfolyt olaj mennyisége


Governor fedél eltávolítása


Governor fedél eltávolítása


Governor a házban


Súly tartó tengely - az aranymetszés


Governor szétszerelve


Governor súlyok és rugók


Patikamérleg


Gyúrunk vazze, súlyzózzunk


Súlyok összeszerelve


Governor súlyok a helyükön


Biztosítsuk a tengelyt


Governor végre helyre „kormányozva”

Jó cím. Meg is akadt rajta a szemem itt, mikor a governor működéséről, beállítási lehetőségeiről szóló információkat kerestem. Mivel elég kevés és gyakran ellentmondó leírásokat találtam, gondoltam, utánajárok. Önös érdek is vezérelt, mivel a váltóm váltási pontjaival nem voltam elégedett. A hátsó híd végáttétele korábban megváltoztatásra került, melyhez nem lett hozzáhangolva a váltó működése.

A governor az automata váltó egyik legzseniálisabb része, ez „mondja” meg a váltónak, mennyi is a jármű sebessége. A governor belsejében található egy rugóval feszített súlyokból álló szelep, mely a governor forgásával arányosan nyit ki. Minél gyorsabban megy a gépjármű, a governor annál gyorsabban forog, a benne levő szelep annál jobban kinyit és az átáramló váltóolaj annál nagyobb nyomást produkál.

A TH-350, TH-400 és 700-R4 automata váltókban a governor vezérli a rész illetve teljesen benyomott gázpedál állásokhoz tartozó váltásokat.

A governorban található két-két külső és belső súly valamint két-két rugó.

Kapható a governor kalibrálásához szükséges készlet. Több gyártó gyártja ezeket, lényegében hasonló a működési elv, mindegyik tartalmaz különböző méretű belső súlyokat és erősségű rugókat, a külső súlyok nem cserélhetőek.

A váltó viselkedését tehát a governorban található súlyok és rugók segítségével tudjuk megváltoztatni. Többféle leírás, governor kalibráló készlet szerelési útmutató található az Interneten, melyek egymástól eltérő információkat is tartalmaznak. Talán leegyszerűsítve az egyes súlyok és rugók hatását a váltó működésére elmondható, hogy a belső súlyokkal a teljesen lenyomott gázpedál álláshoz tartozó váltási pontokat tudjuk beállítani, míg a rugók a részlegesen lenyomott gázpedál állásokhoz tartozó váltási pontokért felelősek (váltási pont alatt azt a sebességet értjük, ahol a váltó az egyes fokozatok között kapcsol).

Nyilván ennél lényegesen összetettebb a működés, hisz a súlyok is hatással vannak a kis fordulatszámhoz tartozó váltási pontokra, míg a rugók is a teljesen lenyomott pedálállásra. Minél nagyobb súly kerül a governorba, annál előbb vált a váltó teljesen lenyomott pedálállásnál, illetve minél erősebb rugót teszünk a súlyok közé, annál előbb vált a váltó alacsony fordulatszámon.

Mielőtt belekezdünk a változtatásba, célszerű felírni a váltási pontokat alacsony fordulatszámon és teljesen lenyomott gázpedál állásnál. A mérést meleg motor-váltónál végezzük. Mielőtt nekikezdenénk a governor kiszereléséhez, célszerű a járművet emelővel megemelni a vezető oldalon, így viszonylag kevés váltóolaj fog elfolyni a művelet során.

Ha ez megvan, szedjük ki a governort a helyéről (a további illusztrációk 700-R4-es váltóra vonatkoznak, de hasonlóan kell eljárni TH-350 és TH-400 esetében is). Ehhez a governor ház tetejét kell eltávolítani egy csavarhúzó segítségével.

Vigyázzunk a fedél alatt található gumitömítésre, ne sérüljön a művelet során. A készlet ugyan tartalmaz másik tömítést, ezt azonban célszerű a beállítások, próbák befejeztét követően felhasználni a már végleges beállítás megfelelő tömítettségéhez, ugyanis szinte teljesen biztos, hogy elsőre, sőt másodikra sem találjuk meg a megfelelő súly-rugó kombinációt. Igazából érdemes teli tank benzinnel nekifogni a műveletnek :)

A fedél eltávolítását követően szabaddá válik a governor, melyet óramutató járásával ellentétesen, 1/8 fordulatot elforgatva tudunk kihúzni a helyéről.

Ha kézben a governor, jegyezzük fel, milyen jelölésű súlyok (ABC betűivel szokták jelölni) és milyen színű rugók vannak a governorban (legjobb ha a feljegyzett váltási pontok mellé írjuk). Majd ezek után következhet a szétszerelés, csípőfogóval vágjuk el a súlyt rögzítő tengelyt (első alkalommal, a készletben található tengely már oldható kötéssel szerelhető).

Ezután már könnyedén eltávolítható a két súly és a rugó, melyeket könnyedén el lehet választani egymástól, rugóra vigyázzunk, messzire tud repülni :)

Nos a nehezével megvagyunk, már csak össze kéne szerelni :) De mit is? Először a súlyokkal kell próbálkoznunk, azokat cseréljük. Egyszerre csak egy dolgot változtassunk, utána próba, majd feljegyezni a váltási pontokat és a governorban használt súlyokat, rugókat. Ugye itt már látszik, sokszor fogjuk ismételni a governor ki- beszerelést :)

Tehát ha pl. a teljesen benyomott gázpedálhoz tartozó váltási pontokat szeretnénk csökkenteni, akkor nagyobb súly kell. A készletben azonban van 6 súly. Szerencsére ezeket betűvel jelölik. Természetesen azon a súlyon, amit frissen szedtünk ki a governorból, nincs jel. Úgyhogy mérjünk. Mivel nekem nincs patikamérlegem, gyorsan készítettem egyet.

Mivel minket csak az érdekel, hogy melyik súly nehezebb (vagy könnyebb) a jelöletlen gyárinál, patikamérlegünk tökéletesen funkcionál. Ha megtaláltuk a megfelelő egy mérettel nagyobb (kisebb) súlyt, jöhet az összeszerelés. Először helyezzük egymásba a külső és a belső súlyt úgy, hogy a rugó megtartására kialakított bütykök egymással szemben helyezkedjenek el, majd helyezzük közéjük a rugót.

Ha ezzel megvagyunk az így összeszerelt egységet helyezzük a governorba, majd a rögzítő tengely segítségével szereljük össze a governort és biztosítsuk a tengelyt.

Ha elkészültünk a governor összeszerelésével, ellenőrizzük, hogy a külső és belső súlyok valamint a szelep szabadon tud-e mozogni, a rugók a helyükön vannak-e és nem került-e a szerelés közben szennyeződés a governorra.

Ha minden rendben, szereljük vissza a governort, a ház fedelet, majd ellenőrizzük a váltóolaj szintet, szükség esetén töltsünk utána, majd jöhet a próbakör.

Miután beállítottuk a súlyokat, jöhet a rugócsere a fentiekben leírtak szerint. Nem kell elkeseredni, ha elsőre nem sikerül eltalálni a megfelelő beállítást, rá kell szánni jó pár órát meg vagy fél tank benzint a megfelelő eredmény eléréséhez.

A governor a váltó kényes eleme, nem megfelelő beállítása a váltó károsodásához vezethet, így mindenki csak saját felelősségére vágjon bele, a cikk írója és a v8cars.hu oldal nem vállal felelősséget a helytelen beállítás miatt bekövetkező károkért.

Jó kormányzást mindenkinek!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Cece:

    Továbbra is szuper! A fehér hűtőrácstól olyan mint Drakula :)

  • DRW:

    A fűtés alapfelszereltség, nem? Az SS csomag egyéb extrákat tartalmazott:

A lap tetejére