v8cars.hu | Dodge Caliber - Született vagány

Dodge Caliber - Született vagány


Anything but cute


Szigorú tekintet


Csoportkép


Műszerfal


GhettoBlaster

A Chrysler Group európai offenzívájának újabb lépéseként a névadó márka és a Jeep mellé harmadikként a Dodge (ejtsd: dádzs) márkanevet sorakoztatja fel. Több nyugat-európai országot megelőzve hazánkban már nyár közepétől megvásárolható a Dodge jelenlegi legkisebb és legújabb modellje, a Caliber.

Bár az autó megjelenése a tengerentúlon oly népszerű SUV-okat juttatja eszünkbe, az észak-amerikai márka védjegye - a hatalmas hűtőrácsot keretbe foglaló célkereszt - ezúttal a kompakt osztályra irányul. "Anything, but cute", azaz bármilyen, csak nem aranyos szól a gyári szlogen; és valóban, a markáns, határozott dizájn kiemeli a szegmens képviselői közül a Dodge Calibert.

A frontrész robusztusságával a csőrös kamionokat idézi, a hatalmas kerekek a körülöttük kiszélesedő lemezekkel mind a kigyúrt fenegyerek feeling-et erősítik. A magasan húzódó övvonal és a keskeny ablakok, valamint az autó masszív hátulja tovább fokozza a markáns, tömbszerű megjelenést. Méreteit összehasonlítva a C-szegmens többi képviselőjével - pl. a VW Golffal, vagy a Ford Focusszal - a Caliber hasmagassága jóval nagyobb, de hosszban és magasságban is nagyobb értékeket mérhetünk.

Belül azonban már nincs egyértelmű különbség. Helyszűkéről természetesen nem beszélhetünk, de a befoglaló méretek alapján az utasteret tágasabbnak gondolnánk. Az ajtózsebeket nagyon kicsire szabták, az apróbb holmiknak az ügyesen kialakított háromrekeszes kesztyűtartóban, vagy a mély, könyöklő alatti rekeszben találunk helyet. A csúsztatható könyöklőből egyébként ötletes, telefon, vagy iPod-lejátszó elhelyezésére alkalmas tartó nyitható ki.

Szintén a belsőépítészek kreativitását dicséri a kesztyűtartó középső, akár négy dobozos üdítő befogadására és hűtésére is képes bugyra. Az első két ülésben helyet foglalókat hatalmas, kényelmes fotelek kényeztetik, a vezető előtt nagyméretű, de kellemes fogású kormány található, amely tengelyirányban nem, csak függőlegesen állítható.

A hátsó ülések is komfortosak, ami az előttük lévő lábtér méretének is köszönhető, támlájuk 60:40 arányban dönthető. A hosszabb tárgyak szállítását segíti az anyósülés támlájának vízszintesig való előrehajthatósága is.

A csomagtér megfelelő méretű és jól kihasználható formájú, borítása könnyen tisztítható műanyag. A csomagtér ajtaján található a Caliber egyik látványos megoldása, az opciós listáról rendelhető és hátrafelé lehajtható Boston Acoustic Hi-Fi rendszer része, a GhettoBlaster hangszóró-pár, amely 458 Watt teljesítményével kiválóan alkalmas az autó környezetének hangosítására. Szintén praktikus részlet a kivehető és zseblámpaként is használható csomagtér-világítás.

Az egyébként látványosan kialakított műszerfalon és környékén nagyon sok műanyaggal találkozunk, a középkonzol viszont már-már unalmas. Ennek alsó részéből – jól kézre eső helyen - emelkedik ki a sebességváltó karja.

A Dodge Caliber motorterében nyoma sincs az egyes észak-amerikai típusokban oly vonzó, bugyborékoló hangú V8-as erőforrásoknak. Helyettük a Magyarországra szánt modellekben kétfajta motor, egy 1,8-as benzines, vagy egy kétliteres, VW-eredetű dízel aggregát teljesíthet szolgálatot. Létezik 2,0 és 2,4 literes benzines változat is, de a hazai piacon egyelőre meg kell elégednünk a két alapmotorral. A sportosabb menetteljesítmények híveinek jó hír, hogy jövőre érkezik a 304 lóerős SRT-4 nevű csúcsgép, 2,4-es turbómotorral, feltehetően összkerékhajtással.

A magyarországi bemutatón az olajkályhás verzió kipróbálására nyílt alkalom. Az indítás után erőteljesen kerregő erőforrás menet közben nem hallatja zavaróan hangját, lendületesen, de távolról sem sportosan mozgatja a termetes járművet. A hatfokozatú Aisin-váltó precízen kapcsolható, megvezetése is határozott. A futómű hangolása amerikai autótól szokatlanul feszes, bár kanyarokban érezhetően megbillen a magas kocsiszekrény. Cserében nyugodt tempónál alacsony fogyasztási értékeket mérhetünk.

Amennyiben valaki szeret kilógni a sorból, egy látványos és jól felszerelt autó vásárlásán töri a fejét, mindenképpen ejtsen útba egy Dodge-kereskedést, ahol a Caliber már 4,7 millió forinttól elvihető.

A Caliber bemutatása után a Dodge-nál, Amerikában gőzerővel folyik a munka tovább. A már említett SRT-4 verzió mellet várható egy Caliber alapokon nyugvó Compass nevű kombi és egy Patriot nevű SUV megjelenése, valamint Nitro típusnévvel biztosra vehető egy V6-os motorokkal szerelt, nagyobb méretű SUV érkezése is.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére