v8cars.hu | Ford LTD Crown Victoria P72, 1991

Ford LTD Crown Victoria P72, 1991


Az időutazó - minimális változtatások 1979 óta





A fordulatszámmérő nem gyári felszerelés


Certified Calibration - fő a pontosság!


A kilencvenes évek elején az autókereskedők homlokára mély barázdákat vésett a visszaeső kereslet. Különböző akciókkal, kedvező részletfizetési konstrukciókkal, árengedményekkel igyekeztek vevőket nyerni.

Ilyen környezetben bizony nem volt könnyű dolga a tradicionális full-size szedánoknak. A beszűkült piacon a Ford LTD Crown Victoriának házon belüli vetélytársa is akadt a Mercury Grand Marquis képében, de az 1979 óta lényegében változatlan megjelenésű LTD-nek az igazi fenyegetést az 1991-re teljesen új, áramvonalas külsővel és áttervezett belsővel megjelenő Chevrolet Caprice jelentette.

A Buick Electra/Park Avenue/Le Sabre, az Oldsmobile 88/98 és a Pontiac Bonneville is a kihívók között szerepelt, de ezek a méretcsökkentett, elsőkerék-hajtású, önhordó kasztnis V6-os autók már csak nevükben voltak full-size-ok. Ráadásul a Crown Vic krómdíszítése egy tucat ilyen hatoskára elég lenne.

A kategória kiemelt vásárlói a taxi társaságok és a rendfenntartó szervek. A rendőri munkával járó mindennapos igénybevételre erősített példányok készültek, ez volt a police package. A csomag nem a modern korok találmánya, az első police package-t épp a Ford mutatta be még 1950-ben.

A kimustrált rendőrautók árveréseken keresik új gazdájukat, így a lakossághoz is eljutnak ezek a gépek, mára már külön kultusza van az erősített autóknak. Ha emlékszik rá valaki, a Blues Brothers 2000 című filmben Elwood választása pont egy ilyen LTD-re esik.

Megerősített futómű, hatékonyabb olajozás és hűtés, az eredmény egy amerikai szemmel nézve is strapabíró autó. Épp ideális a budapesti utakra!

Talán ez az egyetlen, józan gondolkodással is elfogadható indok arra, hogy Inti az építés alatt álló Camaroja mellé egy police package LTD-t vásárolt a napi közlekedésre. Igazi megszállott! Ha hozzáteszem, hogy időközben egy 68-as Chevelle-lel egészítette ki autóparkját, már egészen biztos lehetsz benne, hogy nem túloztam.

Az sajnos hamar kiderült, hogy a Crown Vic a maga 536 centis hosszával és 197 centis szélességével mégsem a belvárosi utcákra termett, Inti legnagyobb bosszúságára többször is leparkolták már.

Ez a Crown Vic tehát rendőrautóként kezdte pályafutását, két év alatt 140.000 mérföldet tett meg a nagy vízen túl mielőtt országunkba került.

Érdekes felszereltség a „certified calibration speedometer”, azaz a rendőri munkához nélkülözhetetlen hajszálpontos sebességmérő.

Az autó a P72 csomagon kívül tökéletes eredetisége miatt is megérdemli a bemutatást. Itthon sajnos ritkán találkozunk olyan autóval, amit elkerültek a szükségmegoldások, amit végig lelkiismeretes gazdák óvtak és megtartották eredeti fényében.

Minden porcikájában tradicionális amerikai szedán. Klasszikus felépítés (teljes alváz, orrmotor, merev híd, hátsókerékhajtás), klasszikus extrák (szervó, klíma, elektromos kütyük, dönthető kormányoszlop, és a kevésbé klasszikus légzsák), és a jó öreg pushrodos V8. Igaz, karburátor helyett injektorral.

A motor a Mustangokból is ismert hengerenkénti befecskendezéses 5 literes (302 CID) V8-as. A P72 felszereltség miatt a széria 150 helyett 225 lóerőt, és 270 helyett 300 lb-ft (406 Nm) nyomatékot juttat a hátsó kerekekhez a négysebességes AOD automataváltón keresztül.

A nyomaték szépen mozgatja a nagy tepsit, és a dinamikus menetteljesítmények dacára Inti 12,5-14 liter körüli átlagfogyasztást mér. Hmmm, egy takarékos városi romboló.

Az autó óriási, bőr belsejében hat személy is stílusosan, kényelemesen, a jól végzett munka örömével utazhat miután megpakolta a csomagtartót közel 600 zacskóstejjel.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • DRW:

    Zolának kitartást, a többieknek meg türelmet. Lazítsatok... Közeleg a

A lap tetejére