
Lepény (91-96 GM B-Body) ablakemelő javítása
Típushiba
A hiba oka
A kiszerelt szerkezet
Méretezés
Törött és ép csúszka, esztergált görgők
Finoman befelé zárjuk a satut
Lezárás, hogy a görgők ne tudjanak kijönni
Használhatunk csavarokat a szegecsek helyett
Zsírozzuk be a síneket és a szerkezet fogasívét
Foglalkozzunk a központi zár elemeivel is
Sajnos a lepény gyártásakor túl sok műanyagot használtak fel, ez az anyagválasztás néhány ponton visszaüt, és idegesítő típushibákhoz vezet: elrepedő ajtópanelek, eltörő dudapöckök, beeső oldalablakok. Ez utóbbi javításához nyújt segítséget a cikk.
Kétféle lepény létezik: az egyiknek már esett be az oldalüvege leengedés közben, a másiknak még nem. Amikor megvettem, nekem egyik hátsó ablak sem működött. A jobb oldali ki volt kötve, a másikban pedig olyan régen lehetett már rossz, hogy a motor egyszerűen berothadt.
A hiba oka: az ablak aljára rögzített sínben mozgó két csúszka közül az egyik kettétörik, és a mechanika így már nem tudja feltolni az ablakot. Az üveg beszorul ferdén, és kész, lehet kézzel felrángatni.
Ahhoz, hogy ezt lássuk, szedjük szét az ajtót, hogy hozzáférjük a szerkezethez: kárpit le, le kell fúrni a behúzótartó lemez szegecseit, leszedni a páravédő fóliát, kicsavarni a támasztósín csavarjait, lefúrni a szerkezet szegecseit, és kivenni a szerelőnyíláson keresztül.
Érdemes kiszedni az egész szerkezetet, mert így kicserélhetjük könnyen az összes csúszkát. Ha kinn van a szerkezet, az ablak nyilván leesik. Ha kell, rögzíteni lehet felhúzott állapotában erős ragasztószalaggal, vagy alulról feltámasztani egy léccel.
A kiszerelt szerkezeten látszik, hogy a motor az ollószerű mechanizmus egyik szárának végén, a fogasíven keresztül dolgozik, a tekercsrugó segít a mozgatásban. Két vég jut az ablakra, a negyedik pedig egy támasztósínben fut.
Az új motor természetesen "Made in China". A motort rögzítő csavarok helyén szegecsek voltak, így ezeket is ki kellett fúrni, aztán a készletben lévő csavarokkal rögzíteni a motort. Nem kell félni, ha szétszedéskor a tekercsrugó kiugrik a helyéről, egy fogóval egyszerűen megszelídíthető.
A törött csúszkák pótlására több lehetőség is van. Amerikában kidolgoztak egy görgős megoldást, ilyen görgőket rendelhetünk az internetről, vehetünk az ebay-en, vagy esztergáltathatunk a mellékelt ábra szerint. Egy ajtóhoz három darab kell. Én danamidból készíttetettem, mert elég kemény, jól forgácsolható és könnyen hozzáférhető anyag.
A legegyszerűbb felrakási mód, ha satuba tartjuk a görgőt és kar végét, és finoman befelé zárjuk a satut. Elég húzósan megy fel, de nem fog eltörni.
Ha kész mind a három, mehet vissza a szerkezet a helyére. Berakjuk az ajtóba a szerelőnyíláson keresztül, és a két, egyirányba álló görgőt becsúsztatjuk az ablak alján lévő sínbe. Ehhez a sínek végén lévő gyári elnyomást ki kell igazítani. Ha benn vannak a görgők, vissza kell alakítani az elnyomásokat, hogy a görgők ne tudjanak kijönni.
A szerkezet rögzítéséhez használhatunk szegecset, vagy M6x12-es csavarokat anyával a kifúrt szegecsek helyett. Ide négy darab kell, és még négy a behúzótartó felcsavarozásához.
Csúsztassuk be a maradék görgőt a támasztósínbe, a sínt két végén rögzítsük az ajtóhoz a csavarjaival. Ne húzzuk meg teljesen a csavarokat, hanem ellenőrizzük az ablak párhuzamos futását. Húzzuk fel majdnem teljesen, és az ablakkeret felső vízszintes széle és az üveg széle közti távolságot beállíthatjuk, ha a bal szélső csavart az ovális áttörésben mozgatjuk. Ha kész, lehet rögzíteni a csavarok meghúzásával.
Zsírozzuk be a síneket és a szerkezet fogasívét is. Ha már itt járunk, lehet egy kicsit foglalkozni a központi zár elemeivel is. Zsír, WD40, ami jólesik.
Ellenőrizzük még egyszer a szerelésünket, ha minden oké, mehet vissza a kárpit. Ehhez először ragasszuk fel felül ragasztószalaggal a páravédő fóliát. A szélein még ne rögzítsük, mert fel kell még hajtani, hogy felcsavarozhassuk a behúzó tartó lemezt. Ezután ragaszthatjuk a fólia széleit is, a rajtamaradt gyári ragacs elvileg elég lesz.
Jöhet vissza a kárpit. Először felül az ablak mellett kell rögzíteni, ehhez először felakasztjuk, majd a két végén befelé és aztán lefelé nyomjuk. A fekete csapok segítenek pontosan illeszteni a kárpitot, a fehér patentok rögzítik azt. Mielőtt az összes patentot sorban benyomnánk a helyére, figyeljünk arra, hogy az ablakemelő-kapcsoló csatlakozója kibújjon a kapcsoló helyén.
Jöhetnek a csavarok: két darab a behúzóba, egy a bal alsó sarokba, kettő a másik behúzóba és egy darab az ajtónyitó körüli panelba. A panel visszarakásakor figyelni kell a zárócsúszka zárhoz való illeszkedésére!
Helyére kerül az ablakemelő kapcsolója is, megpucoljuk a kárpitot, az üveget, és kész.
Hozzászólások
Nagyon fasza! Jobb mint egy shop manual! rulez
Nos igen, nekem is kiesett az Impala ablaka annó.
detto.. nekem az impalán már az összes ablaknál cserélni kellett, mi is esztergáltunk hozzá, azóta jó
Én is túl vagyok már egy ilyen cserén. =8-)
jo hogy nem maceráltam ,de örülök hogy szereted.