v8cars.hu | Koncepcióautók a gyermekekért

Koncepcióautók a gyermekekért


2001 Lincoln MK9


2001 Ford Forty Nine


2004 Ford Mustang GT-R


1933 Lincoln KB Custom Dietrich Convertible Sedan


1907 Ford Model K Five-Passenger Touring


1962 Lincoln Continental "Bubbletop" Kennedy Limousine


1946 Lincoln Continental Indy 500 Pace Car


1928 Cadillac "Al Capone" Town Sedan


1948 Tucker 48 4Dr Sedan


1917 Pierce-Arrow Model 66 A-4 Seven-Passenger Touring


1933 Duesenberg SJ Riviera Phaeton


1933 Packard Twelve Coupe


1930 Stutz Model M Supercharged Coupe

Augusztus 12-14. között rendezte meg a neves RM aukciós ház a jubileumi 25. Monterey-félszigeti árverését klasszikus és versenyautók számára. A Pebble Beach Concours d’Elegance szépségverseny részének tekinthető árverésen közel 250 autótörténeti ritkaság került kalapács alá.

Idén a licitek felettébb sikeresek voltak, hiszen az autók 95 százaléka talált új gazdára. Összesen 67 millió dollár értékben köttettek üzletek, és ez új rekord a monterey-i aukciók történetében. Szintén példátlan, hogy a tételek közül nem kevesebb, mint 16 lépte át a bűvös egymillió dolláros értékhatárt.

Az sem megszokott, hogy az árverés legdrágább autója címért folyó küzdelemben holtverseny alakuljon ki. Pedig két hete ez is megtörtént: egy Figoni et Falaschi-karosszériás 1938-as Talbot-Lago T150-C-ért és egy 1954-es Ferrari 375MM Berlinettáért egyaránt 4.620.000 dollárt adott új tulajdonosa.

Bár a hét számjegyű összeget érő autók között nyomasztó a Ferrarik dominanciája (9 a 16-ból), az amerikai vasak kedvelői is találnak könnyfakasztó leütési árakat. Egy 1933-as Packard Twelve Coupe 1.622.500 dollárért cserélt gazdát. A Dietrich tervezte karosszéria érdekessége, hogy a hosszabbik alvázra építették, ugyanis így valószínűtlenül hosszú motorházat alakíthattak ki, mely álló helyzetben is száguldó hatás kelt a szemlélőben.

A fekete kocsi azonban messze van a márka rekordjától: a valaha volt legdrágább Twelve-ért 3 millió dollárt adtak. A Packard érdekes eset a klasszikusok körében. Az ehhez hasonló, egyedi karosszériás példányok rendre vagyonokért kelnek el, miközben egy tökéletes állapotú gyári szedánt akár 100 ezer dollár alatt is elcsíphet a szerencsés vevő.

Szintén milliomos kaparintotta meg az 1933-as Duesenberg SJ Riviera Phaetont is. A Brunn-karosszériás kocsi ára 1.430.000 dollár lett, ez egyébként csak első hallásra tűnik rengetegnek, a Duesenbergek körében maximum átlagos összeg, főleg egy kompresszoros példányért, mint amilyen ez is. A 320 lóerős, négyszelepes nyolchengeressel korának legerősebb utcai autója volt.

Az aukción egy világrekord is született: az 1045-ös alvázszámot viselő, sötétkék Tucker Torpedot 1.127.500 dollárért ütöttek le, eddig senki sem fizetett ennyit a balsikerű farmotoros típus egyik példányáért sem.

Az aukció első napja még nem a milliós összegekről, sokkal inkább a jótékonyságról szólt. A csütörtököt a Ford Motor Company által gyártott autóknak szentelték, köztük annak a 18 egyedi koncepcióautónak, amelyet a dearborni óriás bocsátott árverésre. A befolyt közel egymillió dollárt pedig a fiatalkori cukorbetegséget kutató alapítványnak és a michigani gyermekközpontnak adományozták.

Olyan érdekességektől vált meg a cég, mint a 2004-es Ford Mustang GT-R ($110.000) vagy a 2001-es Lincoln MK9 ($101.750). Ez a két kocsi működőképes, de például a 67.100 dolláros Ford Forty Nine 2001-ből csupán egy üres karosszéria, sem hajtáslánca, sem belső tere nincsen. De még az egyébként közúti forgalomra alkalmas bemutatóautókat sem használhatják szabadon új tulajdonosaik. Kiderült ugyanis, hogy annak idején a Ford elmulasztotta a típusbizonyítvány kiállítását a Közlekedési Minisztériumnál és a Környezetvédelmi Ügynökségnél, így a kocsikat az USA-ban nem lehet forgalomba helyezni.

Szintén 12-én került sor J. F. Kennedy magánhasználatú Lincoln Continentaljának. eladására is. Ez nem a legendás, nyújtott tengelytávú 100-X, melyben az elnököt meggyilkolták, hanem egy gyári kivitelű kocsi, melyre a Hess & Eisenhardt cég egyedi plexitetőt szerelt. A 297-X jelzésű 1962-es kocsi ára 429.000 dollár lett.

Egy másik különleges Continental is gazdát cserélt, nevezetesen az az 1946-os Convertible, mely az Indianapolis 500 verseny felvezetőautója volt. Egy 1933-as, Lincoln KB Dietrich Convertible Sedan pedig 385 ezer dollárt ért meg valakinek.

Monterey az a hely, ahol egy hathengeres Fordért akár 192.500 dollárt is megadnak. De milyen Fordért! Az 1907-es Model K köszönő viszonyban sincs a későbbi Model T olcsóságával: az igényes túrakocsi új korában 2800 dollárba került. 6,6 literes motorja 40 lóerejével 60 mérföldes óránkénti sebességet tett lehetővé.

Az aukció többi napja is tartogatott meglepetéseket. Licitáltak például arra a páncélozott 1928-as Cadillac 341 Town Sedanra, mely egykoron a hírhedt gengszter, Al Capone birtokában volt. A zöld-fekete kocsi egyáltalán nem feltűnő jelenség, de kalandos története miatt indokolt a 355 ezres leütési ár.

A legöregebb kocsik egyike volt az 1917-es Pierce-Arrow Model 66A4. A hétüléses túraautó korának egyik legelegánsabb jelensége volt, és 319 ezer dolláros ára miatt ma sem éppen a szegények járgánya. Az autó méretei gigásziak: a 375 centi tengelytávú alvázba egy 13,5 liter lökettérfogatú hathengerest szereltek! A kocsi 27,6 literes átlagfogyasztása miatt a tank is öblös, 136 literes.

Szinte ördögi kinézetű az a fekete 1929-es Stutz Model M, melyért 660 ezer dollárt ajánlottak. Az alvázat eredetileg Angliában értékesítették, így a londoni Lancefield cég szabott rá egy különösen alacsony kupékarosszériát, az importőr pedig kompresszort szerelt a felülszelepelt soros nyolchengeresre, mely így kicsi, 325 köbhüvelykes hengerűrtartalma ellenére 185 lóerős lett, és így versenyképessé vált az európai versenyeken is. Kevesen tudják, de a díjnyertes Stutz-motorok konstruktőre, Frederick E. Moskovics magyar származású volt.

Mivel Pebble Beach Amerika, de jó eséllyel a világ legrangosabb klasszikus szépségversenye, Monterey-ből most hiányoztak a jutányos árú autók, amelyek más árveréseken azért szép számmal előfordulnak. Másrészt viszont nincs még egy hely, ahol ennyi egyedi és legendás történetű gép megvásárlására van lehetőség. Már ha a vevő kellően vastag pénztárcával és edzett idegekkel rendelkezik.

Forrás: RM Auctions


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • golya32:

    2021.04.01.-én eladásra került.

  • golya32:

    !kép=comments/2021-04/606c07b470c79.jpg

A lap tetejére