v8cars.hu | Lepény (91-96 GM B-Body) ablakemelő javítása

Lepény (91-96 GM B-Body) ablakemelő javítása


Típushiba


A hiba oka


A kiszerelt szerkezet


Méretezés


Törött és ép csúszka, esztergált görgők


Finoman befelé zárjuk a satut


Lezárás, hogy a görgők ne tudjanak kijönni


Használhatunk csavarokat a szegecsek helyett


Zsírozzuk be a síneket és a szerkezet fogasívét


Foglalkozzunk a központi zár elemeivel is

Sajnos a lepény gyártásakor túl sok műanyagot használtak fel, ez az anyagválasztás néhány ponton visszaüt, és idegesítő típushibákhoz vezet: elrepedő ajtópanelek, eltörő dudapöckök, beeső oldalablakok. Ez utóbbi javításához nyújt segítséget a cikk.

Kétféle lepény létezik: az egyiknek már esett be az oldalüvege leengedés közben, a másiknak még nem. Amikor megvettem, nekem egyik hátsó ablak sem működött. A jobb oldali ki volt kötve, a másikban pedig olyan régen lehetett már rossz, hogy a motor egyszerűen berothadt.

A hiba oka: az ablak aljára rögzített sínben mozgó két csúszka közül az egyik kettétörik, és a mechanika így már nem tudja feltolni az ablakot. Az üveg beszorul ferdén, és kész, lehet kézzel felrángatni.

Ahhoz, hogy ezt lássuk, szedjük szét az ajtót, hogy hozzáférjük a szerkezethez: kárpit le, le kell fúrni a behúzótartó lemez szegecseit, leszedni a páravédő fóliát, kicsavarni a támasztósín csavarjait, lefúrni a szerkezet szegecseit, és kivenni a szerelőnyíláson keresztül.

Érdemes kiszedni az egész szerkezetet, mert így kicserélhetjük könnyen az összes csúszkát. Ha kinn van a szerkezet, az ablak nyilván leesik. Ha kell, rögzíteni lehet felhúzott állapotában erős ragasztószalaggal, vagy alulról feltámasztani egy léccel.

A kiszerelt szerkezeten látszik, hogy a motor az ollószerű mechanizmus egyik szárának végén, a fogasíven keresztül dolgozik, a tekercsrugó segít a mozgatásban. Két vég jut az ablakra, a negyedik pedig egy támasztósínben fut.

Az új motor természetesen "Made in China". A motort rögzítő csavarok helyén szegecsek voltak, így ezeket is ki kellett fúrni, aztán a készletben lévő csavarokkal rögzíteni a motort. Nem kell félni, ha szétszedéskor a tekercsrugó kiugrik a helyéről, egy fogóval egyszerűen megszelídíthető.

A törött csúszkák pótlására több lehetőség is van. Amerikában kidolgoztak egy görgős megoldást, ilyen görgőket rendelhetünk az internetről, vehetünk az ebay-en, vagy esztergáltathatunk a mellékelt ábra szerint. Egy ajtóhoz három darab kell. Én danamidból készíttetettem, mert elég kemény, jól forgácsolható és könnyen hozzáférhető anyag.

A legegyszerűbb felrakási mód, ha satuba tartjuk a görgőt és kar végét, és finoman befelé zárjuk a satut. Elég húzósan megy fel, de nem fog eltörni.

Ha kész mind a három, mehet vissza a szerkezet a helyére. Berakjuk az ajtóba a szerelőnyíláson keresztül, és a két, egyirányba álló görgőt becsúsztatjuk az ablak alján lévő sínbe. Ehhez a sínek végén lévő gyári elnyomást ki kell igazítani. Ha benn vannak a görgők, vissza kell alakítani az elnyomásokat, hogy a görgők ne tudjanak kijönni.

A szerkezet rögzítéséhez használhatunk szegecset, vagy M6x12-es csavarokat anyával a kifúrt szegecsek helyett. Ide négy darab kell, és még négy a behúzótartó felcsavarozásához.

Csúsztassuk be a maradék görgőt a támasztósínbe, a sínt két végén rögzítsük az ajtóhoz a csavarjaival. Ne húzzuk meg teljesen a csavarokat, hanem ellenőrizzük az ablak párhuzamos futását. Húzzuk fel majdnem teljesen, és az ablakkeret felső vízszintes széle és az üveg széle közti távolságot beállíthatjuk, ha a bal szélső csavart az ovális áttörésben mozgatjuk. Ha kész, lehet rögzíteni a csavarok meghúzásával.

Zsírozzuk be a síneket és a szerkezet fogasívét is. Ha már itt járunk, lehet egy kicsit foglalkozni a központi zár elemeivel is. Zsír, WD40, ami jólesik.

Ellenőrizzük még egyszer a szerelésünket, ha minden oké, mehet vissza a kárpit. Ehhez először ragasszuk fel felül ragasztószalaggal a páravédő fóliát. A szélein még ne rögzítsük, mert fel kell még hajtani, hogy felcsavarozhassuk a behúzó tartó lemezt. Ezután ragaszthatjuk a fólia széleit is, a rajtamaradt gyári ragacs elvileg elég lesz.

Jöhet vissza a kárpit. Először felül az ablak mellett kell rögzíteni, ehhez először felakasztjuk, majd a két végén befelé és aztán lefelé nyomjuk. A fekete csapok segítenek pontosan illeszteni a kárpitot, a fehér patentok rögzítik azt. Mielőtt az összes patentot sorban benyomnánk a helyére, figyeljünk arra, hogy az ablakemelő-kapcsoló csatlakozója kibújjon a kapcsoló helyén.

Jöhetnek a csavarok: két darab a behúzóba, egy a bal alsó sarokba, kettő a másik behúzóba és egy darab az ajtónyitó körüli panelba. A panel visszarakásakor figyelni kell a zárócsúszka zárhoz való illeszkedésére!

Helyére kerül az ablakemelő kapcsolója is, megpucoljuk a kárpitot, az üveget, és kész.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • euromaci:

    Gratulálok! Ez komoly projekt, jó képekkel, leírással!

  • ARAB:

    1988 03 14 a gyártás

A lap tetejére