v8cars.hu | Amerikában történt - A Ford Pinto története

Amerikában történt - A Ford Pinto története

A Ford Pinto története

Az 1960-as évek végére az Egyesült Államokban ugrásszerűen megnőtt a kiskocsik iránti igény. Ez persze különösen jót tett a VW Bogár és a japán kisautók gyártóinak, de feszélyezte a nagy hármast: lehet, hogy az USA-ban a kisautók piacáról kiszorulnak az amerikaiak? Ezt megelőzendő a Ford úgy döntött, hogy gyorsan kell cselekednie.

Megjelentette a Pintót, de a sürgősség miatt a szokásos 43 hónap helyett csak 25 hónapig fejlesztették. Persze ennek meg is lett a következménye: az üzemanyagtankot úgy tervezték meg és helyezték el az autó hátsó részében, hogy egy hátulról történő, min. 20mph-s ütközés esetén az autó felrobbant.

De mivel az összeszerelő-sor már csak a gyártásra várt és a Fordnál a biztonság nem szerepelt a Pinto meghatározó tulajdonságai (méret, súly, ár, fogyasztás stb.) között, a gyártást annak ellenére elkezdték, hogy tudták, hogyan kellene kijavítani a hibát… Az ok: minden módosítás, ami a biztonságot javítaná, túllépne a 2000$-os kezdő áron, és az ugye nem megengedhető.

És a tragédiák nem várattak sokáig magukra. Mivel az ütközés során az üzemanyagcső eltört, ömlött kifelé a benzin, ettől kezdve már csak egy szikra kellett, ami ilyenkor könnyen előfordul… Az már csak a ráadás, hogy az ütközés miatt a tank és a differenciálmű erőteljes találkozásából és a diffin található 4 éles csavarnak köszönhetően a tankból is ömlött az üzemanyag 4 új lyukon át. Egy Ford mérnök véleménye a dologról: "A vállalatot menedzserek vezetik, nem mérnökök, tehát a stílus az elsődleges és nem a biztonság."

És mivel Amerikában vagyunk, a perekre sem kellet sokáig várni. Erre a Ford is készült, csináltak hát egy költség-ráfordítás kimutatást: 180 halottra, 180 súlyosan megégett emberre és 2100 kiégett autóra számoltak. 200 000 dollárt fizetnek minden halott, 67 000 dollárt minden sérült után és minden autó után 700$ dollárt. Ez így összesen 49,5 millió dollár évente, ellenben, ha kijavítják a hibát, az minden kocsi után 11 dolláros költség, és az már 137 millió dollár évente. Látható tehát, hogy a Fordnak olcsóbb, ha a vásárlói elégnek a kocsijukban… A kártérítési rekordot 1978-ban ítélték meg 128 millió dolláros összeggel, ami egymaga majdnem akkora összeg, mint amekkorát a Ford a kijavításra számolt!

Pedig többféle megoldás is létezett a problémára:
1. belülről gumival kibélelni a tankot
2. könnyű műanyagot helyezni a differenciálmű burkolata és a tank közé, így a csavarok nem lyukasztják ki azt
3. acéllapot helyezni a tank és a lökhárító közé, így a tank nem szakadna le

1972-ben az Országos Országúti Forgalombiztonsági Hivatal elkezdte a Ford Pintók vizsgálatát, amely 4 éven át tartott. Ezalatt a négy év alatt a Ford továbbra sem javította ki a Pintók hibáját. 1978 májusában a Hivatal befejezte a vizsgálatokat, és kijelentette, hogy a Pintók üzemanyagrendszere nem biztonságos és követelte, hogy a Ford hívja vissza az autókat. Végül 1978. június 9-én a Ford vállalat megkezdte 1,5 millió Pinto visszahívását.

Meglepő módon a vizsgálatok során, egy 1977-es modell átjutott a biztonsági vizsgálatokon, holott erre senki nem számított! Hogy miért nem gyulladt ki a Ford? Azért, mert az 1977-es Pinto modelleken már standard tartozék az a műanyagdarab, amelyet az üzemanyagtartály és a differenciálmű közé helyeztek. És miért volt ez standard tartozék? Azért, mert azt az autót Ontarióban, Kanadában gyártották, ahol szigorú autóbiztonsági követelmények voltak… Tehát a Ford csak az USA-ban gyártott autóit nem módosította, mert az Egyesült Államokban akkor még nem születtek meg ezek a szigorú autóbiztonsági törvények.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére