2007 Pontiac Solstice 2.4 VVT automata

Solstice

  • Ha jól számolom ő a hatodik amerikai autóm, (a múlt: 79 Buick-74 Mustang-90 Camaro-79 Plymouth(2). Régóta szemeztem a típussal,de a lényeg 9 év után újra áll Reseda garázsában egy tengerentúli produktum. 2018 július 13 péntektől, éééééééérted? péntek 13 :-) Érdekes módon egy ingatlanomat is péntek 13.-án vettem,tuti nem vagyok babonás. "Nagyjából" ismerem az autó bekerülését,és történetét,köszönöm Gabinak. Hazánkban nála jobban szerintem senki nem ismeri ezt a típust,én próbálok tanulni- tapasztalatot gyűjteni,és remélem EBBŐL A GARÁZSBÓL tud majd információt meríteni,akit érdekel ez a KAPPA széria. Jó helyre került,innentől az én tisztem foglalkozni majd vele. Nem akartam "sport" autót,nem akartam cabrio-t,sőt még autót sem akartam venni. Ja....dehogynem,minden nap akar az ember autót venni,csak 1 seggel több lovat már nehéz megülni. Keveset lesz használva,inkább birtoklási vágyból vettem :-) Még itt az oldalon a régi fórumban figyeltem fel a típusra,valamikor a kétezres években.

  • Úgy kezdeném,hogy az újságíróknak köszönhetően,mert szakmaiatlanok,rettentő felületesek,és sokszor "bölcsészként" nem autós szakemberként írnak egyszerű felhasználóként-felhasználóknak, annak hogy az emberek csak ez alapján ítélnek,ennek a modellnek nincs túl jó híre,viszont kb. százvalahány autóval a hátam mögött,tudom,hogy ennél sokkal rosszabb autótípusok is róják az utakat. Nem istenítem,és pontosan tudom hova tenni,ettől függetlenül minél jobban beleássa magát az ember szakmailag,észreveszi a technikai megoldásokat,és azt amitől teljesen eltérő ez a modell a többi sorozat gyártott roadstertől, cabriotól, egyáltalán bármitől. Bővebben fogok írni majd róla,mert nagyon sokan nem tudják,mit rejt a ruha. A vásárláshoz,a telefon felemelése előtt 4 hónapot olvastam a modellről amerikai oldalakon,korabeli újság cikkeket,teszteket,fórumokon 13 évet felölelő tapasztalataikat. Egyszóval körbejártam, rettentően érdekel szakmailag ez a platform,igazi unikumnak tartom,legalábbis abban az árkategóriában,amiben árulták a gyártás alatt. 4 különböző márkanéven futott,de az alapkoncepció ezzel a formával indult,és csak később eladhatósági megfontolásból bővítették.A Pontiac-ból készült a legnagyobb darabszám,pontosan 65.724 db,ebből 1266 db coupe, amiből a keveset futottak,ma többe kerülnek mint új korukban. Ezt a darabot Floridában "vette Gabi",és teljes nagy szerviz után került hozzám.Nyáron néztem pont körül,és Európában csak 12 db-ot kínáltak átnézve szinte az összes hirdetési oldalt.

  • A Pontiac-nak mint márkának,az utolsó megtervezett és gyártásba került típusa,viszont nem a solstice-k közül került ki az utolsó legyártott Pontiac,mert az talán egy G6 volt 2010-ben.

  • A General Motors 2002-ben bemutatott, 2003-as "modernkori hot rod" koncepció autói,mindhárom teljesen azonos műszaki tartalommal.A háromból egyedül a Pontiac kapott zöld utat. Ennek az autónak se elődje,se utódja nincsen. Az akkori új KAPPA platform, gyártásban volt összesen 2005 júniustól-2009 júliusig,4 év.

  • Ebből a koncepcióból indult a rövid 4 éves pályafutása. Az alapjának olcsó-kicsinyített Corvette platformot álmodtak meg,alább olvasható.

  • Ennek az autónak se elődje se utódja nincsen,a megszokott 4 éves mérnöki munkát mint olvasható,lerövidítették 27 hónapra. Lutz saját dédelgetett gyermeke volt,addig lobbizott,míg gyártásba nem került, persze ekkor választották meg őt a GM alelnökének, így nyílt meg az út. "Rohamtempóban" .

  • Bob Lutz garázsában a mai napig bent áll ez az alap modell,a gyártás elejéről,de nem az első 1000-ből.

  • Bob Lutz

  • Bob Lutz

  • Az egésznek a lelke,ez a 2db hidroformálással készült hossztartó

  • A képen a hátsó rész van felénk,de Itt látható,hogy különálló egység a tűzfal-szélvédőkeret és hogy 2 darabból áll össze az "A" oszlop

  • Hidroformált eljárással készült sok elem a gyártásnál.
    Az "A" oszlop 2 darabból áll,van 1 "fél" az alap vázon,és van egy a tűzfal-szélvédőkeret egységen,merthogy ez különálló egység,felülről van ráhúzva-összetolva az alap vázra,majd összecsavarozva.

  • Az első.

  • A koncepció után,igazi utcaira formázás.

  • A képen,semmi sem műanyag

  • Motorból 2 fajta 4 hengeres létezett, 2.4 (LE5)-el indult a gyártás,majd 1.5 év múlva gyártásba került a 2.0 turbó(LNF).Én részletesen erről a gyengébbről írok mivel ez áll itthon. Amiket a GM a többi autóiban használt ebben az időben,az a 2.2 GEN I blokk. De azok kereszt irányú beépítésű blokkok,ekkor 2004-ben csináltak egy GEN II-es blokkot ami még mindig keresztirányú beépítésű volt,ezeket kapták akkor már a GM termékek 2.4 literel VVT nélkül. Viszont, a kappa platformba a hossz irányú (RWD) beépítéshez a GEN II-ből kellett csinálniuk egy új alsó öntvényt egyrészt a motortartó bakok miatt,másrészt pár dolgot módosítani kellett az RWD beépítés miatt. Ez már a merevített főtengelyházas "bedplate"-s full alu blokk,nátrium töltésű szelepekkel,kovácsolt hajtókarokkal,nitritált főtengellyel,oil
    jetekkel,digitális érzékelőkkel jeladókkal,(akkor) 32Bit-es ECM-el és VVT vezérléssel. Ez lett az L850 család,ebbe tartozik az LE5,mindkét kód a sajátja.A mai napig gyártásban van ez a blokk,és megtaláltható pl. a Polaris Slingshot-ba. Hengerenkénti befecskendezés,16 szelep,173 lóerő FŐTENGELYEN,fogyasztók nélkül mérve,ami keréken csak 145Le kb. (a GXP 2.0 turbo keréken mérve 230Le kb.) Lásd youtube videók mérései,és az amerikai fórumon fent lévő mérnökök elmondásai alapján. Kérdés,hogy ez a kinti gyengébb üzemanyagnak tudható-e be. Már a Kappa platform is a modernkori autógyártás elektronizált cuccait hordozza,de nekem készakarva ez a buta 2.4-es opció tűnt a gondmentesebbnek. (Az erősebb az 2 literes,264 ló főtengelyen),de vezérmű tengelyről hajtott nagynyomású pumpával,közvetlen befecskendezéses,a szívósor és szívószelep kokszosodás és turbó
    miatt,(bár hazánkban nem volt választás) de úgy gondolkodtam inkább a buta motor,nem kell a nyűg...) Ez a kitudja hány? "lóerő" is elboldogul az 1290 kg-os karosszériával. Váltó: "tök átlagos" GM 5L40E. Differenciál művet a Getrag szállította,az enyém nem speres,opciónálisan választható volt. A fékeket a TRW, a futóművet a Bistein, a kormányművet a japánok,a feliratot már láttam rajta,de nem emlékszem a márkára (Aisin vagy Koyo). Felejtsd el amit az "átlag" amerikai autók futóművéről és viselkedéséről gondolsz,ez messze nem az.

  • Getrag termék. (nem saját kép)

  • Hátsó (Bilstein)

  • Első (Bilstein)

  • Alumínium lengőkar orgia :-) (nem saját kép)

  • A 4 rugóstag,amin ül. (nem saját kép)

  • Hátulja,hogy nehogy már olyan egyszerű legyen,minden állítható. Alumínium a "tengelycsonk" is. (nem saját kép)

  • Eleje,szintén. A "tengelycsonkok" is alumíniumból vannak. (nem saját kép)

  • Üzemanyaggal és vezetővel,a súlyelosztása 50-50%

  • Esős, Angliai tesztek.

  • Tesztelés a hideg Canadában.

  • A komplett csomagtér belső-hátsó rész,kompozit anyagból van (műanyag) és rá van ragasztva a nem klasszikus értelemben vett "alvázra". A csomitető acél,a hátsó sárvédők is,amik egyben vannak a küszöbbel. Ragasztva és pont hegesztve rögzülnek az alap vázra. (nem saját kép)

  • Eleje,így néz ki motorház tető,műanyag dobbetétek és lökhárító nélkül. Megfigyelhető hogy a képen a hűtők benne vannak,a légszűrő doboz alatt,enyhén megdöntve.Elölről is,és alulról is az air deflectorral terelik fel a levegőt nekik. (nem saját kép)

  • Egy bontás alatt álló darab,lecsupaszítva így fest. (a kép az internetről származik)

  • A gyárkapu bejárata,valamikor 2005-2009 között

  • Ez pont a 2.4-es motor, mivel a képen nincs eleje az autónak,elölről tolják be.

  • Összeszerelés

  • Amikor még működött az üzem 2009-ben.

  • A mára már eléggé megdrágult Coupe-k, és kevésbé drága roadsterek a gyár udvaron 2009-ben.

  • Saját kép,az autó BAL B oszlopán

  • Még mindig technikai témakör,a következő képek is az internetről származnak.

  • Maximálisan ennyi fér a csomagtartóba.

  • Csomagtartó

  • Ennél a képnél megállnék,és elgondolkodnék picit...
    Van a felsorolás végén egy ÁR. Ugye arról volt híres ez a Kappa platform,hogy próbáljunk olcsón adni a népnek egy kis megfizethető roadstert. Amit aztán a képeket elnézve,el is hisszük,hogy költséges,és lassú volt gyártani,sőt a GM a gyártás befejezése után,bevallotta a New York Times-nak,hogy az utolsó évben,minden egyes darabon közel 10 ezer dollárt buktak. Értelem szerűen az amerikai ár besorolást látod a képen. Kb 10 évesen feleződött meg,a tengerentúli ára. A 10 évvel ezelőtti,új autók 20 ezer dolláros árkategóriájában,ez kiemelkedő,értelem szerűen európában más árazása van,mert ide kell szállítani.

  • A kép ismerős lehet,az Unix autó főoldaláról

  • (saját kép) A levegő áteresztős új "bőr?" kárpit,amit a gyári szabás mintára még Gabi álmodott meg,és csináltatott,nagyságrendekkel esztétikusabb és jobb minőség mint az amerikai.

  • Hogy miket ki nem találtak...Ez az eső és napvédő,a gyári katalógusból rendelhető volt.

  • A GM Wilmington-i üzemét, 2018 októberében kezdték lebontani, nem is amerika lenne,ha nem lehetne venni belőle :-)

  • 2019 május. Lassan 1 éve megvan a jármű. Kömény 1250km ment bele :-) Ez idő alatt az alább látható pár darab alkatrészt vettem hozzá,egyelőre időhiány miatt még nincsenek beszerelve.

  • Ez pótlásnak jött mert a 12 év alatt "elveszett",az első lökhárító egy alsó kiegészítő darabja,nem is látszik csak alulról,de nyugodtabb vagyok ha minden apró patent megvan.

  • Ezt pedig azért kapja,mert az eredetije megrepedt az egyik csavarnál a rezonancia miatt.

  • Gondoltam a magas antenna helyett,egy modernebbet veszek,nem is no name antenna,persze a rádió negyed annyira sem veszi az adást mint az eredetivel :-(

  • Tavaly nyár óta a polcon...Szakítok idén időt a cseréjükre :-)

  • 2018 júliusban,11 év után gondoltam elmegyek autós találkozóra,ezt a képet ott készítették.

  • Ez a legfrissebb 2019 tavaszi képem. 1250 km 1 év alatt.

Hozzászólások

  1. Cece  - 2018. július 13. 20:12

    Örülök! Így minden rendben van! :)

  2. euromaci  - 2019. január 5. 09:33

    Klassz kis járgány ez!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • DRW:

    Mit vettél?! hehe

  • Todzsó:

    Ár lemaradt 3200000-, friss műszaki.

A lap tetejére