2007 Pontiac Solstice 2.4 VVT automata

Solstice

  • Ha jól számolom ő a hatodik amerikai autóm, (a múlt: 79 Buick-74 Mustang-90 Camaro-79 Plymouth(2db). Régóta szemeztem a típussal,de a lényeg 9 év után újra áll a garázsban egy tengerentúli produktum. 2018 július 13 péntektől, Éééééééééééééééééééérted? PÉNTEK 13. Érdekes módon 2015-ben egy ingatlanomat is PÉNTEK 13.-án vettem,tuti nem vagyok babonás. "Nagyjából" ismerem az autó bekerülését,és történetét,köszönöm Gabinak. Hazánkban nála jobban szerintem senki nem ismeri ezt a típust,én próbálok tanulni,a kevés használat ellenére tapasztalatot gyűjteni,és remélem ebből a garázsból tud majd információt meríteni,akit érdekel ez a KAPPA platform. Nem csak gondolom,hanem tudom,hogy jó helyre került,innentől az én tisztem foglalkozni majd vele. Nem akartam "sport" autót,nem akartam cabrio-t,sőt még autót sem akartam venni. Ja......dehogynem,minden nap akar az ember autót venni,csak 1 seggel az ötödik négykerekűt már nehéz megülni. "Rettentően nagyon keveset" lesz használva,hisz alig tudok ki meg be szállni olyan alacsony,én meg nem a sportosságomról vagyok ismert :-) Színtisztán birtoklási vágyból vettem,örömmel tölt el,hogy bent tudhatom a garázsban és a mellett,hogy féltve őrzöm ugyan úgy mindent meg fog kapni ahogy a többi garázslakóm. Még itt az oldalon a régi fórumban figyeltem fel a típusra,valamikor a kétezres években,akkor tetszett meg.

  • Úgy kezdeném,hogy az újságíróknak köszönhetően,mert szakmaiatlanok,rettentő felületesek,és sokszor "bölcsészként" nem autós szakemberként írnak egyszerű FELHASZNÁLÓI szemmel,FELHASZNÁLÓKNAK, annak hogy az emberek csak ez alapján ítélnek,ezt a platformot folyton kritika érte,amire pár bekezdéssel lejjebb ott a válasz a whoa factor-ban. Viszont kb. kétszáz autóval a hátam mögött,tapasztalatból tudom,hogy ennél sokkal rosszabb autótípusok is róják az utakat. Nem istenítem,és pontosan tudom hova tenni,ettől függetlenül minél jobban beleástam magam szakmailag,ráláttam a technikai megoldásokra,és azt amitől teljesen eltérő ez a modell a többi sorozat gyártott roadstertől, cabriotól, egyáltalán bármitől,ahogy Bone mondaná "rohadtmocskosmódon" megtetszett. Bővebben fogok írni majd róla,mert nagyon sokan nem tudják,mit rejt a ruha. A vásárláshoz,a telefon felemelése előtt 4 hónapot olvastam a modellről amerikai oldalakon,korabeli újság cikkeket,teszteket,fórumokon 13 évet felölelő tapasztalataikat. Egyszóval körbejártam, rettentően érdekel szakmailag ez a platform,igazi unikumnak tartom,legalábbis abban az árkategóriában,amiben árulták a gyártás alatt. 4 különböző márkanéven futott,de az alapkoncepció ezzel a formával indult,és csak később eladhatósági megfontolásból bővítették.A Pontiac-ból készült a legnagyobb darabszám,pontosan 65.724 db,ebből 1266 db coupe, amiből a keveset futottak,ma többe kerülnek mint új korukban. Ezt a konkrét darabot Floridában,árverésen "vette Gabi",és elméletileg teljes nagy szerviz után került hozzám.Nyáron néztem pont körül,és Európában csak 12 db-ot kínáltak átnézve szinte az összes hirdetési oldalt.

  • A Pontiac-nak mint márkának,az utolsó megtervezett és gyártásba került típusa,viszont nem a solstice-k közül került ki az utolsó darab legyártott Pontiac,mert az talán egy G6 volt 2010-ben.

  • A General Motors 2002-ben bemutatott, 2003-as "modernkori hot rod" koncepció autói,mindhárom teljesen azonos műszaki tartalommal.A háromból egyedül a Pontiac kapott zöld utat. Ennek az autónak se elődje,se utódja nincsen. Az akkori új KAPPA platform, gyártásban volt összesen 2005 júniustól-2009 júliusig,az az 4 évig.

  • Ebből a koncepcióból indult a rövid 4 éves pályafutása. Az alapjának olcsó-kicsinyített Corvette platformot álmodtak meg,alább olvasható.

  • Ha visszanézzük a GM platformjait, szó szerint a semmiből lett,a megszokott 4 éves mérnöki munkát mint olvasható,lerövidítették 27 hónapra!!!!! Ami azt jelenti,hogy miután zöld utat kapott a platform, 2 év és 3 hónap múlva az autószalonokban voltak az első darabok, " The whoa factor", (na pont ezt nem engedheti meg magának a részletesség és alaposság miatt az audi meg mercedes bmw stb). Lutz saját dédelgetett gyermeke volt,addig lobbizott,míg gyártásba nem került, persze ekkor választották meg őt a GM alelnökének, így nyílt meg az út. "Rohamtempóban" .

  • Bob Lutz garázsában a mai napig bent áll ez a képen látható alap modell,a gyártás elejéről,de nem az első 1000-ből.

  • Bob Lutz

  • Bob Lutz

  • Az egésznek a lelke,ez a 2db hidroformálással készült hossztartó

  • A képen a hátsó rész van felénk,de Itt látható,hogy különálló egység a tűzfal-szélvédőkeret és hogy 2 darabból áll össze az "A" oszlop

  • Itt is kivehető,hogy az "A" oszlop 2 darabból áll,van 1 "fél" az alap vázon,és van egy a tűzfal-szélvédőkeret egységen,merthogy ez különálló egység,felülről van ráhúzva-összetolva az alap vázra,majd összecsavarozva.

  • Az első.

  • A koncepció után,igazi utcaira formázás.

  • A kép BAL oldalán a fiatal designer. Aki 15 évvel később,napjainkban mit tervezett? A Cybertruck-ot :-)

  • A képen,semmi sem műanyag

  • Motorból 2 fajta 4 hengeres létezett, 2.4 (LE5)-el indult a gyártás,majd 1.5 év múlva gyártásba került a 2.0 turbó(LNF).Én részletesen a gyengébbik LE5-ről írok mivel ez áll itthon. Amiket a GM a többi autóiban használt ebben az időben,az a 2.2 GEN I blokk. De azok kereszt irányú beépítésű blokkok,ekkor 2004-ben csináltak egy GEN II-es blokkot ami még mindig keresztirányú beépítésű volt,ezeket kapták akkor már a GM termékek 2.4 literrel VVT nélkül. Viszont a kappa platformhoz ekkor a GM-nek 4 hengeres motorja egyáltalán nem létezett,amit hossz irányban lehet beépíteni, a GEN II-ből kellett csinálniuk egy új alsó öntvényt egyrészt a motortartó bakok miatt,másrészt pár dolgot módosítani kellett az RWD beépítés miatt. Ez már a merevített főtengelyházas "bedplate"-s full alu blokk,nátrium töltésű szelepekkel,kovácsolt hajtókarokkal,nitritált főtengellyel,oil
    jetekkel,digitális érzékelőkkel jeladókkal,(akkor 32Bit-es) ECM-el és VVT vezérléssel. A 2384 cm3 -es blokk lett az L850 család,ebbe tartozik az RWD LE5,mindkét kód a sajátja.A mai napig gyártásban van ez a blokk,és megtalálható pl. a három kerekű Polaris Slingshot-ba,merthogy abban is az LE5 van hosszában beépítve. Hengerenkénti szívócső befecskendezés,DOHC 16V, 173 lóerőnek van "hazudva".Már a Kappa platform is a modern kori autógyártás elektronizált cuccait hordozza,viszont nekem készakarva ez a buta 2.4-es opció tűnt a gondmentesebbnek. (Az erősebb az 2 literes, vezérmű tengelyről hajtott nagynyomású pumpával,közvetlen befecskendezéses,turbó) A szívósor és szívószelep kokszosodás és turbó
    miatt,(bár hazánkban nem volt választás),de úgy gondolkodtam inkább a buta motor,nem kell a nyűg. Gondoltam ez a valósan kitudja hány "lóerő" is elboldogul az esetemben 1293 kg-os karosszériával. A Váltója: automata, "tök átlagos" GM 5L40E. Differenciál művet a Getrag szállította. A fékeket a TRW, a futóművet a Bilstein, a kormányművet a japánok,a feliratot már láttam rajta,de nem emlékszem a márkára (Aisin vagy Koyo). Felejtsd el amit az "átlag" amerikai autók futóművéről és viselkedéséről gondolsz,ez messze nem az.

  • A diffi, Getrag termék. (nem saját kép)

  • Hátsó (Bilstein)

  • Első (Bilstein)

  • Alumínium lengőkar orgia :-) (nem saját kép)

  • A 4 rugóstag,amin ül. (nem saját kép)

  • Hátulja,hogy nehogy már olyan egyszerű legyen,minden állítható. Alumínium a "tengelycsonk" is. (nem saját kép)

  • Eleje,szintén. A "tengelycsonkok" is alumíniumból vannak. (nem saját kép)

  • (internetről,nem saját kép)

  • (internetről,nem saját kép)

  • (internetről,nem saját kép)

  • (internetről,nem saját kép)

  • (internetről,nem saját kép)

  • Üzemanyaggal és vezetővel,a súlyelosztása 50-50%

  • Esős, Angliai tesztek.

  • Tesztelés a hideg Canadában.

  • A komplett csomagtér belső-hátsó rész,kompozit anyagból van (műanyag) és rá van ragasztva a nem klasszikus értelemben vett "alvázra". A csomitető acél,a hátsó sárvédők is,amik egyben vannak a küszöbbel. Ragasztva és pont hegesztve rögzülnek az alap vázra. (nem saját kép)

  • Eleje,így néz ki motorház tető,műanyag dobbetétek és lökhárító nélkül. Megfigyelhető hogy a képen a hűtők benne vannak,a légszűrő doboz alatt,enyhén megdöntve.Elölről is,és alulról is az air deflectorral terelik fel a levegőt nekik. (nem saját kép)

  • Egy bontás alatt álló darab,lecsupaszítva így fest. (a kép az internetről származik)

  • A gyárkapu bejárata,valamikor 2005-2009 között

  • Összeszerelés

  • Amikor még működött az üzem 2009-ben.

  • A mára már eléggé megdrágult Coupe-k, és kevésbé drága roadsterek a gyár udvaron 2009-ben.

  • Saját kép,az autó BAL B oszlopán

  • Még mindig technikai témakör,a következő képek is az internetről származnak.

  • Maximálisan ennyi fér a csomagtartóba.

  • Csomagtartó

  • Ennél a képnél megállnék,és elgondolkodnék picit...
    Van a felsorolás végén egy ÁR. Ugye arról volt híres ez a Kappa platform,hogy próbáljunk olcsón adni a népnek egy kis megfizethető roadstert. Amit aztán a képeket elnézve,el is hisszük,hogy költséges,és lassú volt gyártani,sőt a GM a gyártás befejezése után,bevallotta a New York Times-nak,hogy az utolsó évben,minden egyes darabon közel 10 ezer dollárt buktak. Értelem szerűen az amerikai ár besorolást látod a képen. Kb 10 évesen feleződött meg,a tengerentúli ára. A 10 évvel ezelőtti,új autók 20 ezer dolláros árkategóriájában,ez kiemelkedő,értelem szerűen európában más árazása van,mert ide kell szállítani.

  • A gyártás 2005-ös nyári indulása után közvetlenül,ezt jósolták meg (2005.12.16.) Általánosságban nagyon igazuk lett mert a mai napig sokkal jobban tartja magát,mint az átlag. Lásd ebaymotors.com.

  • A kép ismerős lehet,az Unix autó főoldaláról

  • (saját kép) A levegő áteresztős új "bőr?" kárpit,amit a gyári szabás mintára még Gabi csináltatott,nagyságrendekkel esztétikusabb és jobb minőség mint az amerikai.

  • Hogy miket ki nem találtak...Ez az eső és napvédő,a gyári katalógusból rendelhető volt.

  • A GM Wilmington-i üzemét, 2018 októberében kezdték lebontani, nem is amerika lenne,ha nem lehetne venni belőle :-)

  • 2019 május. Lassan 1 éve megvan a jármű. Kömény 1250km ment bele :-) Ez idő alatt az alább látható pár darab alkatrészt vettem hozzá,egyelőre időhiány miatt még nincsenek beszerelve.

  • Ez pótlásnak jött mert a 12 év alatt "elveszett",az első lökhárító egy alsó kiegészítő darabja,nem is látszik csak alulról,de nyugodtabb vagyok ha minden apró patent megvan.Még várat magára a felszerelése...

  • Gondoltam a magas antenna helyett,egy modernebbet veszek,nem is no name antenna,persze a rádió negyed annyira sem veszi az adást mint az eredetivel :-(

  • Tavaly nyár óta a polcon...Szakítok idén időt a cseréjükre,illik tudni a Dexos II-es besorolást,ez egy "eléggé jó olaj".

  • Ha nem is hosszában beépítve,de ez a 2384 cm3-s motor megtalálható 2db hazánkban,és európában hivatalosan forgalmazott autóban is, (opel antara-chevrolet captiva) így a 2-3 nagynevű autó alkatrészes boltban,a motorhoz szinte minden kapható,a képen ez csak vicces apróság.

  • 2018 júliusban,11 év után gondoltam elmegyek autós találkozóra,ezt a képet ott készítették.

  • Sacc 1 hónappal a műszaki lejárta előtt, ismeretlenül begurultam egy kis helyi szervizbe hétfőn,azt mondták szerda reggel vihetem. Megvolt a kötelező vizsgálat és másfél óra múlva már újfent bent állt a garázsban 2 év 1 hónap érvényes műszakival. Teljesen igazak a megvételkor írt soraim,hogy birtoklási vágyból vettem. Sajnos egész egyszerűen nincs rá időm,reggeltől estig a műhelyben a munkám leterhel a hét 5 napján,a hétvégén meg általában a busszal faljuk az utakat,mert Juditom szereti ha a negyed lakást magunkkal visszük,ezzel meg valljuk be nehéz lenne :-) A vizsgabiztos által feltöltött egyik kép,a "szüf-ről".

  • Július 6, a mai napot a rongytetősnek szenteltem,olaj,szűrők,gyertya,hővédőlemez csere megvolt.

  • És! Kijöttek törés nélkül a csavarok :-)

  • Nem,nem grafitos zsír. Egy repülőgépeknél használt olyan trutyi,amivel ha bekensz egy csavart,elméletileg évek múlva is ki tudod tekerni,ez forró kipufogó öntvény.Meglátjuk... Made In Usa.

  • Túl sok nem látszik az új hővédőből.

  • A majdani terveim között szerepel egy navigációs multimédiás egység beszerzése,de sajnos nem olyan egyszerű ennek a cseréje mint gondolná az ember. A GM úgy tervezte,hogy az autó egy "rendszerként" kezeli a bépített hangtechnikát,és kompatibilitási különbségekbe ütközött eddig aki a fejegységet cserélte,(watt-ok-ohm-ok-erősítőjelek stb stb.nem értek ehhez. Kell több kiegészítő kütyüt venni hozzá hogy működjön,nem csak plug and play. Mindenesetre az amerikai fórumon jól körbejárom a témát,mielőtt belevágok,valószínű így is szakember véleményét kell kikérni,a mellényúlás elkerülése végett.

  • Valami hasonló kellene,csak teljesen érintőképernyős, tekerőgomb nélküli.

  • (internetről,nem saját kép)

  • Bár a színe nem stimmel,de a gyártási videón látott könyv mellé,illett venni egy modellt is.

  • Még mindig rengeteg technikai infó van a fejemben és plánea lap top-on a típusról,majd folyamatosan felteszem "rendszerezve". Most egy pár szót arról,hogy annak ellenére,hogy teljesen új platformot álmodtak meg 2003-ban,mit emelt le a GM a saját polcáról.Van ami 1:1-ben, van ami minimális módosítással,de megtalálható több GM termékben,ez ugye 2005-ben sem volt már újdonság. A motort már említettem,erre nem térnék ki 1:1-ben a Slingshot-ban van ma is.. A váltó: az automata verzió európai GM üzemben készült (Strasbourg) és szállították át a tengeren túlra,ott a Cadillac CTS-STS-SRX-ben szolgálnak,de rengeteg autóban benne van kontinensünkön is,a Bmw X3-X5,E46-E39,Land Rover,Opel,Isuzu RWD vagy 4WD modelljeiben használták. A Solstice manuális váltója megegyezik,a Chevrolet Colorado,és a Gmc Canyon váltójával. A differenciálmű Getrag gyártmány és ugyan az van Cadillac CTS-ben,értelem szerűen 5-6 áttétellel fellehető hogy gyártották,nem önzáró és önzáró kivitelben is. A fékek besszállítója a TRW volt,a hátsó nyereg és betét megegyezik például a Ford C-Max-éval. A kormánykerék és a légzsák ugyan az mint a Corvette-ben,illetőleg a Pontiac G5-ben. A fogasléces kormánymű Japán beszállító terméke,mert a GM részben tulajdonos volt a Subaru-ban,és a beszállító azonos. A kormányoszlop,az utas oldali légzsák, a kormánykapcsoló,a műszeregység és a külső és belső ajtó kilincsek a Chevrolet Cobalt-tal egyeznek meg. A teljes klíma-fűtés és szellőztetés a Hummer H3-ból lett,így a műszerfal alatti műanyag csöveket kivéve megegyeznek a H3-al. A műszerfal befúvó légrostélyai az Alfa Romeo,és a Fiat beszállítójától vásárolta a GM (pl. Fiat Barchetta-Alfa Spider). Az utasok közötti hátsó kis tároló kiszedhető doboza a Cadillac XLR-el megegyező,az üléseknek kizárólag az alsó acélkerete megegyezik az Opel Corsa ülésének vázával. A tolató lámpa és prizma a GMC Envoy-al egyezik meg,és végül az első ködlámpák is ismerősek lehetnek,ugyan is azt a Pontiac Grand Prix-ből emelték át. Röviden és hosszan ezek az alkatrészek közösek más modellekkel. Még 1 érdekesség,a légszűrő,amiről azt hinnéd tömegcikk,miközben a világon összesen 1 autóban!!!!!!!!! van ugyan az,mint a Kappá-ban,az pedig a Fisker Karma :-)

  • Nem csere miatt,csak mint érdekesség. A hátsó kerékagy. De ugyan ez található elöl is. Addig míg nem jöttem rá,hogy megegyeznek,csak pislogtam miért van elöl borda a féltengelynek... "Spórspuri"

  • Bővítettem a képekhez tartozó információkat,több bekezdésben.

  • 03.28. személyes szabadidős tevékenység legálisan még (covid19)

  • 28.03.2020.

Hozzászólások

  1. Cece  - 2018. július 13. 20:12

    Örülök! Így minden rendben van! :)

  2. euromaci  - 2019. január 5. 09:33

    Klassz kis járgány ez!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére