2004. a gyaloglás vége.
Sokakhoz hasonlóan gyerekkoromban "vesztem el". Meghatározó élmény volt Baranyi Gizi néni udvarában 2 db 1955-ös BelAir. Olyanok voltak mint a patinás szobrok. Elképesztő élmény volt. Azóta a rajongás.
Hosszú évek és tanulmányok után dolgozni kezdtem és keresetem is kezdett - az akkori eszem szerint - elfogadható lenni(mármint ahhoz, hogy eltartsak egy USA autót. Ez már azóta megváltozott). Amint lehetőségem nyílt elkezdtem keresni a megfelelő példányt. Elég sok kritériumnak kellett megfelelnie, sajnos. Túl sok pénzem nem volt, tapasztalatom minimális. Kapásból úgy indultam keresni, hogy mint kezdő, először jó lesz egy kisebb, kompaktabb V6-os. Tanulóautónak. Nézegettem sokfélét, GM, Chrysler, Ford, nem voltam elkötelezve sehova. A célegyenesben hárman futottak még. Egy 1980-as Pontiac kombi 4.9 V8/elveimet feladva/(most trifié), egy 1978-as 3.8-as Buick Regal Coupe és egy 1980-as Buick Skylark 2.8 V6.
Ránézésre a Skylark volt a legösszeszedetteb, habár a Regal jobban megdobogtatta a szívem. De a szerelem mellé némi ésszerűség is párosult, méghozzá az, hogy a Skylarkot európai piacra gyártották. Mindenben megfelelt a jogszabályainknak, sőt 80%-ban metrikus, így biztosabbank látszott a szerelhetősége. Vásárlás megtörtént. Gyaloglás vége.

1980 Buick Skylark Limited
Skylark
-
-
De! Szinte az összes elkövethető hibát elkövettem a vásárlásnál. A gépet műszaki nélkül árulta a fazon. Mivel így szóba se jöhetett nálam, a fazonnal megegyeztünk, hogy leműszakiztatja. Ebből az lett, hogy díszletet épített a kocsiból. Persze repedt volt a szélvédő, rohadt az alja, beltérben, motortérben ismeretlen vezetékek tartottak kifürkészhetetlen helyekre. Fazon biztosított róla, hogy minden ki lesz javítva. Megfelelő összegben megegyeztünk és vártam a kocsira kb 1 hónapot. Egy téli napon mentem el érte. Több száz kmt vezettem hazáig. Élmény volt. Örültem, mint majom a farkának. Hoszabb rövidebb utakat megtettem vele szinte gond nélkül. Mígnem egyszer Pécsre vezetett utam. Már az odaúton kezdett gyanús lenni. Nem elég, hogy csúszott a váltóm, de egy fura kopogás kezdett aggasztani. Visszaúton, már biztos voltam benne, hogy betegágy lesz belőle. De dunsztom sem volt, hogy mi lehet a diagnózis. "Szakértő" fülek csapágyproblémát diagnosztizáltak. Egyik nap olyan intenzitással kezdett el kopogni vmi a motortérben, hogy egy hangár mélyéig meg sem álltam. Ott elbúcsúzott egy ideig az aszfalttól.
-
Elindúlt a lavina.
Szerencsére a csapágyprobléma nem bizonyult igaznak. A váltó dobta be a kulcsot. Annak cseréjéhez az egész eleje ki lett belezve. Ismerd meg autódat című folytatásos kalandregény elkezdődött. Címszavakban:
- alap kiindulási pont: váltó kuka
- motor- váltótartó bakok iszonyú állapotban, váltótartó csak egy odagöngyölt gumimicsoda volt, lógott a blokk!!
- szervócső eresztett
- motor totál dzsuva olajos minenhol
- önindító gányolt
- hűtő repedt
- tornyok, akkutálca, wapor canister tálca rohadt
Ez volt a motortérben. További szépségfoltok:
- lengéscsillapítók totál kész
- elektromos rendszer romokban
- zárak totál kész állapotban
és még ezer apróság. Persze ezeket apránként fedeztem fel az idő és a villáskulcs előrehaladtával. -
A lavina rohant le a hegyen.
A V8cars fórum és egy amerikában élő cimborám segítségével ráléptem egy olyan útra, amiből rendeteget tanultam. Alkatrészbeszerzés, sok gyakorlati tapasztalat.
A javítások dióhéjban:
- bontott váltó rendberakása(szimmeringek, tömítés stb stb)
- motor tömítésszettet kapott
- új bakok mindenhova
- karbi tisztítást
- szervú új pumpát, csöveket kapott
- motortér kilakatolva/kifestve
- motortér elektomos vezetékelésének rendberakása
- új, váltó oldali féltengelycsonkok (rengeteg szívás volt vele)
- új ablaktörtlők (:-) apró dolog, de számít)
- első sárvédők lakatolása
- új lengéscsillapítok elől/hátul
- kissé gatyába ráztam a fékeket/kéziféket
- beltér összes elektromos gányolását elhárítottam - új kapcsolókat kapott szinte minden
- bontott, de legalább nem sérült lükhárítókat kapott
- eredeti irányjelzők kerültek előre
- repdet szélvédő csere
+ rengeteg tisztítás, csiszolás, drótkorongozás, alvázvédőzés, festés midenfele -
Rendbetett motor.
-
A tesztkörök közben elszállt a generátorom. Gond egy szál se, megrendeltem a felújító szettet. Érdekes módon a kis Skylarkba a nagyobb, 15Si, 70A-s generátor van, amihez persze nehezebb beszerezni alkatrészeket.
Szétszed, pucol, összerak. De sajnos elbaltáztam és összerakáskor elrepesztettem a generátor házának hátsó részét. Javíthatatlan.
Ujra ebay, keresgélés és nagynehezen rátalálás. Most éppen úton van a cseredarab. -
Tesztkörök alatt sajnos nem voltam elégedett a váltóm viselkedésével. A jelenség az volt, hogy egyesből kettőbe csúszott. Mindezt logika nélkül. Hol hosszaban, hol rövidebben, hol jól váltott. Némi utánajárás után kiderült, hogy hibát vétettem a váltó felrakásánál. Gyermeteg hibát. Nem öntöttem fel megfelelő olajmennyiséggel. Az ok elég vicces. A Service Manual három adatot közöl és nem is egy helyen. De teljesen logikus a dolog. Amennyiben csak leeresztem az olajat akkor x mennyiséggel kell feltölteni. Ha szűrőt is cserélek, akkor y mennyiség szükséges. De ha a teljes rendszerből kifolyatom, még a konverterből is, akkor ugyebár z mennyiséget kell önteni bele. Én felületesen olvasva x mennyiséggel kezdtem, ami, ha jól emlékszem 4.6 liter volt. A teljes rendszer feltöltéséhez viszont közel 8 liter kellett.
Megvettem az olajat és feltötltöttem. Próbakör. Igaz, hogy némileg javult a helyzet, de továbbra sem az igazi. Ezért vettem egy un. TV vagy másként Detent Cable-t. Ez hivatott a megfelelő olajnyomást beállítani és "mechanikusan" vezérelni a váltásokat. Leközismertebb funkciója az, hogy nagyobb sebességnél padlógázra visszadobja a váltót egyesbe vagy kettesbe, hogy gyorsulni tudjon az autó, pl. előzősnél.
A kábelt beszereltem és beállítottam. Tesztelésnél viszont a generátor kakukkolt be, amiről már olvashattál. /ennyit a kronológiai sorrendről/
Sajnos fel kell készülnöm a legrosszabra ezért váltófelújítás lebeg a szemem előtt. Amit ehhez találok neten, megvásárolgatom. -
Broken here.
-
Megpecsételődött a váltóm sorsa. Újra kint a Skylark szíve. A TH-125 kap egy felújító szettet. Addig fékproject!
-
Rendbetett váltó.
-
Kapott egy mattszürke fedőréteget (nem nevezném fényezésnek, de még festésnek sem). Összerakás témája.
Motor/váltó be minden visszaköt, csatlakoztat. Egy bontott gépből "új" kipufogórendszer felhelyez. Indítás, próba. Jónak tűnik minden (az önindíton kívül). Road test sem hoz túl sok meglepetést. Finomítgatások, összeszerelés pepecsebb része. -
Menet közben elég sok alkatrészt hoz a postás. Két komolyabb projecthez állt össze alkatrészbázis. Egyik a fék, másik a kormánymű. Apránként összevásároltam a főfékhengert, rugókat, pofákat, betéteket, munkahengereket, csöveket. Egy komplett kormánymű pedig dobozában várja dolgos jövőjét. A méretes csomag szállításában elévülhetetlen érdemeket szerzett bone. Köszi. Majd megtekerheted a kormányt, persze ha beülsz amerika polszkijába :-)
-
A beltér is folyamatosan összeállt. Kapott egy kis home made zajszigetelést /nem nevetni a látványon!!/, meg sok takarítást és hiányzó kütyüket (biztonsági övek hátul, jobb elől, ablakkurblik stb).
-
-
Ez a fotó teszik.
-
"Kezd autónak nevezhető tárgy lenni." Írtam ezt valamikor hónapokkal ezelőtt. Lényegében igaz is, de volt egy dolog, ami nagyon izgatott, ill. zavart.
-
Akárhányszor feküdtem a kocsi alatt, mindig piszkálta a csőrőm, hogy mi lehet a szemmel láthatóan bőven használt alvázvédő trutymó alatt. Rossz érzésem volt vele kapcsolatban. Mígnem egyik nap hirtelen felindulásból kiborítottam a besejét és a dolgok fenekére néztem. A látvány megagigaborzasztóóó!!! A '80-as évjárathoz ennél sokkal jobb állapotú padlólemez dukál, vagy legalábbis én így gondolom. Egy 50 éves autónak lenne reális a Buickom alja. A kép mindent elárúl :-(
Itt térnék vissza ama korábbi megjegyzésemhez, hogy a volt tulajdonosa "díszletet épített" az autóból. Ebbe a képbe igen jól passzol az ő általla végzett "lakatolási" eljárás. Miszerint: végy egy pár tenyérnyi használt csiszolóvásznat, helyezd a lukra és kend rá olyan vastagon a gittet, amennyire csak bírod. Miután a gitt megköt, némi csiszolással esztétikus, lemezhez hasonló feluletet kapsz, amit lealvázvédőzve egészen realisztikus hatást érhetsz el.
Irány lakatolni. A baj csak az, hogy a környéken csak kutyaütők dolgoznak. -
Némi feszültség levezetésként és gondolataim összeszedése érdekében optikailag feljavítottam a felnijeimet. Kályhaezüstből jópár réteg volt rajta töredezetten, pattogzottan. Darabonként 4 órányi drótkorongozással mindez eltávolítható volt. A felni közepét mattfekára fújtam a ráf meg csillog. Sokkal mutatósabb mint volt, de igen tudom....'13 col matchboxnak való.
-
Lakatolás megtörtént. Már van alja. Nem restaurálás minőségű, de nem is classic car a Buick. Igaz jobbat vártam.
-
-
Valamikor októberben nagy levegőt vettem és kis segítséggel helyére került a kormánymű. Fotók nem készültek, mert ketten csináltuk bátyámmal és az összes végtagunkra folyamatosan szükség volt. Mint sok elsőkerekes típusnál, itt is szívtunk sokat, mert a motortérben mindenhez nehéz hozzáférni.
A lényeg a végeredmény, ami tökéletesen működő szervókormány. Örülés. -
Talán még nem is ültem olyan amerikai autóban, amelyiknek ne lett volna baja a tetőkárpittal. Vagy az egész lóg, vagy csak egy része. Persze az enyém sem kivétel. Zavart. De akárhányszor próbáltam nem tudtam leszedni a szélvédőnél és a hátsó ablaknál lévő takarólécet. Mivel most ki van borítva a belseje ideálisnak tűnik a helyzet egy tetőkárpit projecthez. Előszőr meg kellett bírkóznom a takarólécekkel. Lejöttek, de sajna a műanyagpöckök javarésze eltört. Beszerzés folyamatban. Második megmérettetés az volt, hogy kiaszedjem valahogy az igen törékeny hungarocel-szerű anyagból gyártott kárpitalapot. Meglepetésemre egész könnyen kifért az első ajtón.
Utána a régi, morzsolódó szivacs könnyed mozdulatokkal való eltávolítása következett. Ezt pedig az új szivacsréteg felragasztása. Nemsoká megérkezik a ragasztó, amivel felt tudom ragasztani magát a vásznat. Remélem legalább pár évig megteszi! -
-
Elkészült a tetőkárpit is. Saját munka. Sajnos idő híján nem tudtam megfelelő kéket szerezni, ezért a fekete mellett döntöttem. Kapott egy réteg szivacsot, arra ment a textil. Ahhoz képest, hogy először csináltam nem lett rossz.
-
Kerékcsapágy és váltó oldali féltengely is cserélve lett.
-
-
Kapott új nyergeket, pofákat, csöveket az eleje.
-
Új főfékhengert.
-
A hátsó, dobfék is teljesen megújult.
-
Az összes fékcsővet újrahúztam.
-
Ha már kint a blokk azzal is bíbelődtem kicsit. Az összes tartókonzol és sallang porfestést kapott. A blokk/szelepfedél/olajteknő új, profi festékkel GM-kékre lett festve.
-
Közben vízpumpát is cseréltem, mert nagyon halk, de rendellenes hangokat kezdett adni. A nagyobb szívást elkerülendő míg hozzá tudok férni kicseréltem.
-
Talán a legnehezebben beszerezhető alkatrész az első irányjelzők voltak. Itthon nem jutottam semmire. Hosszasan böngésztem a netet. Találtam egy chicagoi NOS GM boltot, ahol volt új. Darabja 50 dollár + 40 szállítás. Ezt sokalltam. Ezért bontókat kerestem. Egy sivatagi bontóban szikkadt egy Skylark. Eredendően egyben volt meghirdetve, de kialkudtam belőle egy balost. Pár hét múlva egy másik bontóban pont egy jobbosra akardatam. Így kipipálva az index kérdése.
Szívem szerint borostyánsárgát vettem volna, de olyat égen-földön nem találtam.
Folyt. köv. -
A luca-széke project folytatódik. Elkészült a TH125-ös váltóm. Elvileg nem érhet több meglepetés a váltóval kapcsolatban.
A Skylark másodszori szétszedése annak volt köszönhető, hogy a bontott váltóm is megadta magát.
Ha már kint volt a blokk/váltó elkészült a fékrendszer teljes cseréje is. A blokk GM kékre festődött. Konzolok, bizbaszok porfestve. Vízpumpa cserélve. -
A váltó minden külső eleme is megújúlt.
-
Következik az újbóli összerakás. Aztán megint tesztelés. Ha minden jól megy pár héten belül kész.
Ezt meg kell előzze egy hűtőcsere vagy javítás, ill. az "Y" kipufogó leömlő cseréje. Na ebből nem találok sehol. Lehet legyárttatom. -
Rég frissítettem a garázsomon.
A történet vége:
Összeraktam mindent, féket légtelenítettem, egy csomó apróságot csinálgattam még. Lábra állt, jöttem, mentem, finomítgattam. Pár apró hibajelenség még adódott, elsősorban villanyászati, aminek vagy önindító vagy generátor vagy - mint legutóbb kiderült - gyújtás oka lehetett. Amennyire sűrűn gurultam vele, nem zavart, de próbáltam a végére járni. Akksisarú csere elég sokat javított a dolgon.
De csak állt, állt, állt...... A havi költségvetésem viszont nem állt, az apránként, de kitartóan lefelé haladt.
Meg kellett hozni a döntést. Minek is áll ott?
-
Pár kép a beltérről is.
Kicsit fakult, de nem szakadt, teljesen komplett. -
Nekem tetszik.
-
A hátsóval ellentétben az első ülések nagyon, de nagyon kényelmesek voltak. Szerintem a négyajtós Skylarkok is két személyre vannak szabva.
-
Itt a vége.
-
Hogy legyen tanulság is, mint a mesében megosztom veletek érzéseimet, tapasztalataimat gondolataimat.
1. A szerelem nem csökkent, sőt, mélyült.
2. Nem csalódtam, nem bántam meg semmit az autóval kapcsolatban.
3. Szerethető, jó, de - valljuk be őszintén jogosan - nem túl kedvelt, elismert modell.
4. BÖLCSESSÉGEK
Ez az autó (típus)könnyen megszerezhető, elég olcsón üzemeltethető, relatíve olcsó szervizelni. Jómagam is szándékosan választottam 2004-ben kicsi amerikait, hogy elbírjak vele. Jelentem nem bírtam el vele.
Fent tudtam volna tartani - igaz szűken - ha olyan állapotban veszem, mint a jelenlegi. De mint a fenti történet mutatja nem így volt. 100, de 130e Ft-os fizetésből sem lehet nyugodt szívvel ilyenre bökni a hahun. Ehhez - is - pénz kell. Ha beszarik rajta valami komolyabb cucc, és nincs tartalékod, elvesztél. Véget nem érő spirálba kerülsz, hacsak nem vagy te, ill. barátaid szerelők.
Szerintem senki ne vegyen ekkora (kicsi) amerikai autót átlag keresettel. Ezt be kell látni. Persze esetem nem feltétlen tipikus, de gondolom sokan laknak albérletben, bérből és fizetésből különösebb háttér vagy segítség nélkül. Nos. Ha ilyen vagy, nem javaslom, hogy végy egy szakadt minicirkálót. Abba is legalább annyi pénz folyik bele, mint bármelyik nagyobb testvérébe.
Egyszer elkezdtem számolni mennyit csorgattam bele az évek folyamán. Ha jól emlékszem 500e-nél még lettek volna számolandó tételek.
Elengedtem, de azért, és úgy, hogy alapot teremtsek egy következőnek, amit már a rengeteg hasznos tapasztalattal, tudással, és több észérvvel teremthetek meg. -
-
Hozzászólások
Szép ótód van, én biztos a Regalt választottam volna ha már volt olyan eladó:) Várom a képeket, a beltérről is!
Király ez a garázs,tetszik a szürke szín,csak a piros betüktől jojózik a szemem mire elolvasom.Gratulálok!
Kösz (az észrevételt is).
Ez tuti!
Szep autod van,olvastam a tortenetet, nos en a regalt valasztotam volna ... persze ez az en velemyenyem :) ... nekem is egy regalom van (nez be hozzam) ...de !! az autod szep, tetszik a szurke szi :) ... Várom a kepeket a mostani alapotrol ...
ezt élvezet volt végigolvasni.
Nekem tetszik, hogy ezzel a kocsival ennyit projektelsz, törődsz vele. Tényleg csak így tovább.
Hali! Gratula! Szép a vas! Én most kezdem a kálváriát egy '80-as limiteddel! Tudsz esetleg bontott cuccokat nem horror áron valahol? Üdv!
Köszi Endy. Alkatrészekkel kapcsolatban keress e-mailen a buick@vipmail.hu-n.
Nagyon tetszik hogy így rendbehozod a gépedet.A szürke szin nagyon jó választás volt.Csao.
Üdv! kafi kis verda! nagyon szép, alapos munka.
Húha. Kalandos utat jártál meg ezzel a Skylark-al.
Tetszik a leírás.
Nekem most kezdődik a kaland.
Eddig vegyes tanácsokat kaptam.
50% Ne nyúljak hozzá, megy amíg megy aztán árok, vagy bontó.
50% Lassan rakjam rendbe, klassz kis napi autó lehet belőle.
A második utat választom.
Mit ér az élet, ha nincsenek kihívások?
Sok sikert kívánok a végeredményhez!
Üdv,
Lior
Halihó! Hát nagyon sajnálom, hogy meg kell válnod a gépezettől főleg, hogy pont azelőtt, hogy végre használni is tudtad volna. Reméljük azért legalább jó helyre kerül.
Üdv,
Jani
Nagyon jó kis garázs (volt)! Tetszik a tény, hogy összegeztél is a végén. Kívánom, hogy mielőbb megtaláld az új lehetőségeket!
Klasz a garázs, és szimpi a verda is. Remélem Ááámerikai verda lesz a következő is...
;)
A citromos 0,0%-os Gössert szeretem!Nem írom,hogy sör,mert sokak szerint ez nem az.
Lemezfelnid egy már van,soha nem használt,ott hátul.
Szia! Végig olvastam! Gratulálok a türelmedhez, kitartásodhoz!!! Sok sikert kívánok hozzá! Megérdemelnéd! Fecó