
Veterán minősítés II.
Fontosak az azonosítók - motorszám
Az alvázszám dokumentálása
Szúrós szemek az aknában
Eldorado vizsga előtt
Veterán belső
Eredeti motortér
Átment
Siker
Amikor nem gond a matt fény :)
Ismét ellátogattuk egy veterán minősítésre, hogy ismereteinket bővítsük a témával kapcsolatban. Miután megtudták jövetelünk célját, szívesen fogadtak, mivel - mint mondták - nekik is érdekük hogy a veteránvizsgával kapcsolatos félreértéseket eloszlassuk.
Megbizonyosodtunk arról, hogy a jármű azonosítói a legfontosabbak a vizsgán, hiszen a veteránvizsga egyben eredetvizsga is. Lényeges, hogy az azonosítók meglétéről (vagy nemlétéről), a fellelés helyéről érdemes a tulajdonosnak még a vizsga előtt tájékozódnia, dokumentációval készülnie, mivel - bár megtesznek minden tőlük telhetőt - a vizsgáztatóktól érthető módon nem várható el hogy több tízezer autótípusból mind felkészültek legyenek.
Elmondható tehát, hogy a veteránvizsgára nem csak az autó, hanem a tulajdonos is felkészülten kell érkezzen, hisz ha meg is vannak az azonosító számok, de nem sikerül azokat fellelni, akkor később újra kell próbálkozni, mert az autó nem kap táblácskát.
Bizonyított eredetű autó esetében természetesen vannak megoldások akkor is, ha a motorszám vagy egyéb azonosító jel korából adódóan, vagy más okból sérült. Pl. motorkódot adnak ki, vagy ilyen megoldás még az előző cikkben említett közjegyző előtt tett nyilatkozat.
Az autó állapotának felmérésénél a korhűség és az esztétikai állapot egyaránt számít, így egy eredeti de csupa rozsda autó lehet, hogy nem kap táblát, míg egy eredetiségben hibapontokat szerző, de szép állapotú autó igen.
Persze, ha egy autón újra van kárpitozva a belsőtér, az nem kizáró ok, de ha nem odaillő anyagokkal végezték a munkát, akkor pontlevonás jár érte, ha pedig egyáltalán nem korhű, az akár kizáró ok is lehet. (pl. többszínű csíkos szövetkárpit olyan autóban, amit csak egyszínű gombvarrásos bőrrel gyártottak) Mindezek mellett nagyon fontos az első benyomás is, hogy a jármű jó esztétikai állapotban érkezzen a vizsgasorra.
Ha egy autó eredeti állapotú, nem rozsdás, nem ütött kopott, de látszanak rajta a használat nyomai, az átmehet, egy két olajcsepp, vagy enyhe korrózió a futóművön, illetve az alvázon szintén nem kizáró ok, maximum pontlevonással jár. A MAVAMSZ honlapján (www.mavamsz.hu) éppen a napokban jelent meg egy cikk egy korrozió miatt kizárt autó képeivel. Az autó főbb részeinek (karosszéria, motor, motortér, belsőtér), illik tiszta, jól karbantartott állapotot tükrözniük, de azt hiszem minimum ennyit mindenki megtehet, ha veteránvizsgára szeretné vinni a járművét.
Érkezésünkkor egy Jaguar sok hibapontot gyűjtött, végül éppencsak, de megkapta a minősítő táblácskát. Az autó eredeti volt, de a motortere rozsdás és elhanyagolt, egy-két utólag betoldott kábellel, szigetelőszalaggal, és az alján és futóművén is sok apró hiba volt.
Mindezek ellenére nem buktatták meg, de mivel ezek a hibák mind-mind pontlevonással járnak, ez már határeset volt. A tulaj sok autót vitt már vizsgára, így azt hiszem hihető, hogy első útja a restauráló műhelybe vezet. De nem érdemes erre bazírozni, az esetek többségében az elhanyagolt autók megbuknak.
Mi a teendő a vizsga napján?
A jogszabály előírja a tulajdonos jelenlétét a veteránvizsgán, de általánosságban nem probléma, ha megbízott viszi a járművet. A megbízott mindenképp olyan legyen, aki ismeri a típust, és hozzá tud szólni a témához, nehogy emiatt legyen sikertelen a vizsga (lásd azonosítószámok helyének ismerete).
Az autóval le kell parkolni, és az irodában ki kell tölteni a papírokat. Ezek megtalálhatók a MAVAMSZ honlapján: muzeális minősítés, letölthető dokumentumok.
Szükség lesz az egyes- és a négyes számú mellékletre ezeket előre kitöltve időt spórolhatunk. (Tipp: a két papír betűre ugyanaz, de a 4. sz. nem letölthető. Szerkeszd át az egyest négyesre és nyomtasd ki újra, majd töltsd ki.).
Sikeres vizsga után az autó megkapja a minősítő táblácskát, melyet általában a motortérben helyeznek el, majd a pénztárhoz kell fáradni és befizetni a 20 ezer Forintos vizsgadíjat. Ezután hosszú, idegtépő várakozás következik, minimum két hét, amíg kipostázzák a papírokat.
Amint az autó eredeti okmányai megérkeznek, első utad az okmányirodába vezessen, és kérd ki a származásigazolást. Ez is sok idő lesz, mire az autó ideér talán meg is kaphatod. Ára kb. 20 ezer Forint.
Első forgalomba helyezés esetén (magyarul a frissen importált autóknál) a járművet mindenképpen be kell mutatni a KFF vizsgabázisán, függetlenül attól, hogy a vámot már megfizetted, és a muzeális vizsgán is túl vagy. Ezt az országban egyetlen helyen, és hetente egyetlen napon, Szigetszentmiklóson, csak csütörtökön teheted meg. (Szigetszentmiklós, Leshegyi dűlő 0192/34) Ára 20 ezer Forint.
Szigetszentmiklóson megtudtuk azt is, hogy a jármű tulajdonosváltásait folyamatában végig kell követni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kinti vételtől számítva addig a pontig, amíg te megveszed az autót, mindenről számlát, vagy adásvételi szerződést kell felmutatni.
Így néz ki egy viszonylag bonyolult esetben a kocsi életútja:
- Amerikai tulajdonos - amerikai szállító, kereskedő között létrejött adás-vételi szerződés. Jó esetben ezt bevezetik az amerikai title-re, ha nem, mindenképp kell a szerződés
- Amerikai szállító, kereskedő - magyar szállító, kereskedő között létrejött adás-vételi szerződés, vagy számla
- Magyar szállító, kereskedő - magyar tulajdonos között létrejött adás-vételi szerződés, vagy számla
Óriási kavarodás alakult ki a vám előminősítő papír körül, mint utóbb kiderült, egy rossz elnevezésnek köszönhetően. Arról van ugyanis szó, hogy létezik a MAVAMSZ oldalán egy "Előminősítő igazolás VÁM eljárást megelőző vizsgálathoz". Erre a papírra nincs szükség! Ezt kiváltja egy sikeres veteránvizsga, melynek kipostázott papírjával lehet a későbbi ügyeket intézni. A probléma abból adódik, hogy a KFF-nek hasonló elnevezésű nyomtatványai vannak, melyeknek a vámhoz valójában semmi köze sincs: "Kérelem gépjármű vámelőzetes vizsgálatához", "Kérelem az egyes használt és sérült gépjárművek vámkezeléséhez"
Ezeket kitöltve, befizetve a 20 ezer Forintos díjat megkapod az egyedi forgalomba helyezési engedélyt (piros index, szimmetrikus lámpa, stb.). Fontos, hogy működőképes autóval kell érkezni, és szükség lesz a veterános kiskönyv bemutatására is. Tehát ide csak akkor kell menni, ha már a veterános papírokat megkaptad.
Ezután jöhet a műszaki vizsga, ahol műszaki adatlapra vizsgáztatják a járművet. Ha ez is megvan, irány az okmányiroda.
Azt javaslom minden papírról csináljatok legalább két fénymásolatot. Bárhova mentek ügyintézni, mindig az összes papírt vigyétek magatokkal, eredetit és fénymásoltat is, így nem érhet meglepetés. Inkább legyen egy dossziéval több nálad, mint hogy egy papír hiánya miatt újabb hetet kelljen eltölteni tétlen várakozással.
Pontokba szedve a sorrend friss import esetén:
- Az autó papírjai megérkeznek, okmányiroda, származásigazolás, 20.000.-
- Konténernyitás
- Restaurálás
- Muzeális minősítés, 20.000.- , majd hosszú várakozás
- Szigetszentmiklós, egyedi forgalomba helyezesi kérelem, 20.000.-
- Műszaki vizsga, 20.000.- (Csak a lakóhely szerint illetékes KPM vizsgabázisnál!)
- Okmányiroda, 30.000.- (OT rendszám igénylés)
- Fodrász, hajbeültetés 160.000.-
Hozzászólások
ezexerint megkaptad Gombóc? Gratula... amúgy okos dolog volt ez a cikk :o)
Hopp-hopp, korrózió a szelepfedélen...
Szép autó, sok boldog mérföldet vele!
Cikk nagyon hasznos.
Jó ha tisztában vagyunk ezekkel a dolgokkal,így nem érhet senkit nagy meglepetés,ha eljut a veterán vizsgáig. Másrészt, aki veteránoztatni akar az nem fogja nem odaillő pampuc dolgokkal díszíteni a vasat,ha tudja hogy a pontlevonások miatt eleshet a minősítéstől. Sokat segíthet ez a cikk!
ja, de ez nem szentiras. elteresek elofordulhatnak!
helo, meg tudja valaki mondani milyen dokumentumokat kell nekem vinnem?
nekem van egy nagyon jó állapotú 1977-es firebirdöm és rajta minden szám látható.....
papírjai mind megvannak, rendben, de nem éretem milyen dokumentációt kell vinnem? van forgalmim, törzskártyám, mi kell még?
Bizony vannak eltérések! Nekem van OT-s autóm minden évben kell zöldkártyára vinni csak nem kell teljesítenie a normákat. A másik hogy a Challenger soha nem járt vámelőmínősítésen máshol csak Zalaegerszegen.Ha más furcsaság is eszembe jut ideírom.
kérdő embernek: Viszed ha van Service manual, owners manual, felujításról képek, korabeli prospektusok, stb.
Dokumentumok az autó papírjain kívül a szerelési kézikönyvek (lásd antikvárium jobb oldalt), alkatérszkatalógusok, tehát minden olyan háttérinformáció, ami alapján a bizottság vizsgálni tudja az autó eredetiségét, korhűségét.
Jó cikk, ügyesek vagytok.
de vigyazz, 77es auto csak 2008ban lehet veteran leghamarabb!
Tony! zoldkartyarol ezt az infot kaptam, hogy nem kell. meg is jelent a mavamsz oldalan a friss hirekben.
Az elominositovel kapcsolatban nem tudok mit mondani, felhivtam a kff-et, ezt mondtak. Latszik, hogy nincs teljesen letisztazva a dolog.
Hát igen, sajnos ez van minden hivatalos üggyel. Az nem tudja aki létrehozta...Annyi biztos hogy én megkérdeztem az itteni bizottság vezetőjét, szerinte kell! Amikor én kaptam a rendszámot akkor nekem mondták is az okmányirodában hogy most csináltathatok új zöldkártyát.Na mindegy, legyen úgy ahogy Te tudtad meg!
A lényeg hogy faszán le van írva a procedúra! Mischi Challenger-n is végre rajt van az OT-s rendszám...
Köszi szépen az infot nagyon jó cikk! V8 power:D
Most volt nálam Yello és Tomi.
A szigetszentmiklósi vizsgálatra NEM most kell sort keríteni.
Ez a vizsgálat az egyedi forgalombahelyezéshez szükséges, tehát hogy piros index maradhasson és szimmetrikus lámpa.
Ha a veterán vizsga megvolt, a postás kihozta a határozatot a vizsga meglétéről, azt követően kell vinni Szigetszentmiklósra.
TEHÁT NEM ÚGY, AHOGY ÍRTÁK, SENKI NE ROHANJON ODA, MERT FÖLÖSLEGES!!!!!!!!!!
Majd kijavítják a cikkben is később.
Igy igaz, javitani fogjuk, bocs, felre lettunk informalva.
És a cserélhető doblemezre teszik azt a minősitő valamit?Az jó.
megkerdezik hova rakjak, de sajnos az alvaz belso felet nem lehet valasztani, pedig en azt mondtam. allitolag erre buszkenek kell lenni, es ezert lathato helyre kell kerulnie.
Bekerültek a pontosított információk a cikkbe, olvassátok el figyelemesen a végét!
ma a körúton láttam egy fekete '6x cabrio Mustangot, szép kis fejegység volt benne meg hangszórok...igy is magkaphatta a veterán minősitést? vagy utólag fabrikálták bele???
korhu hifi mehet bele, ha nincs szetvagva pl az ajtokarpit. egy modern cd-s, mp3-as cuccal biztosan bukik a dolog :)
hát nem hiszem, h a 60-as években volt levehető előlap meg ilyenek :)
5 evig ervenyes a vizsga. vizsga utan tulajdonkeppen azt csinalsz, amit akarsz, persze lehetoseg van a veteranos pajtasod bemoszerolasara, hogy modern hifit szogelt a kocsijaba. ilyenkor berendelik rendkivuli vizsgara, ahol meg kell felelni, majd ujabb 5 evig szabad kezet kapsz.
Na, Zalaegerszegre is eljutott a szervekhez a hír hogy nem kell zöldkártya az OT-hez.
Annyit mindenképpen hozzáfüznék, hogy amennyiben az autó "project" állapotú, mindenképpen szükséges a veterán elöminősités amelyet a VÁM részére állitanak ki a vámkezeléshez. Yello autója hibátlan volt ezért rögtön mehetett a veterán vizsgára a minősitést megszerezni...
kár hogy a veterán minősítést így túlbonyolítják meg kissé drága is
Szerintetek mennyire kezelik súlyos hozzáállással a korhű tuning cuccokat, mint traction bar, rally felnik, tripower, scoop... és hasonlók?
Ráadásul matt "fényezésben" gondolkozom, míg az MBBirányelvek doksi szerint a fényes a nyerő... ha egyáltalán bele merek vágni egy behozatalba, mert a fenti tortúra elolvasása eléggé elkeserített. Csak remélem, hogy a 15 éves német vasam kitart még egy pár évig, amíg lehet végre őrűlet nélkül behozni, valami olyat, amit még nem eldobhatóra terveztek.
Nincs ebben a folyamatban semmi furcsa és kivitelezhetetlen. Csak a szokásos adminisztratív bürokrácia. Aki belevág az a végén boldog OT frsz.-vel kocsikázhat. Nem utolsó sorban szinte bárkinek megvan az esélye ezen lehetőséggel, hogy álmai gépkocsijával közlekedhessen. Vannak országok ahol az Euro 3 a léc és semmi több. Milyen veterán import és OT minősítés? Szerencse, hogy nálunk 30 évestől már lehet. Máshol 40 év és minden adónemet és nagy ccm-es biztosítást fullosan kell fizetni. 3000 ccm felett pl. 850,- EUR is lehet az adó/biztosítás/műszaki csak 1 évre. Nem létezik korkedvezmény sem a kocsi korára, sem a gazdájáéra. Nem létezik veterán biztosítás sem. Természetesen azért, hogy a népnek ne érje meg. No meg "ezzel" küzdenek a "tisztább levegőért" és a globális felmelegedés ellen. Ha meg van pénze a kundschaft-nak de "épp annyi" és nagy lökettérfogatú kocsira vágyik, akkor inkább belevág egy X5-be, X6-ba, Q7-be, S 400-ba, GL 320-ba,...
Ráadásul az állami bürokrácia (nem nálunk) még arra sem veszi a fáradtságot, hogy az új USA (ami nem EU-Spec) gépjárművekről adatbázist létesítsen. Ezért ha valami "marha" odaállít a vámra pl. egy 2009 évj. Pontiac Torrent-tel, elküldik a p...ába a kocsijával együtt. Az Audi, MB, Range Rover, Bmw meg ehhez hasonlók jöhetnek de kizárólag jó pénzért! Ami a legarrogánsabbá teszi a helyzetet az az, hogy ottani belügy és egyéb katonai szervezetek viszont előszeretettel szerelkeznek fel a legújabb Chevy Express-ekkel, GMC/Chevy Suburban-okkal, GMC Envoy-okkal. Rájuk nem vonatkozik az a szabály amelyet a civil lakosság esetében oly vehemensen érvényesítenek.
Egy pozitívum van csak az egésznek: ami már benn van az országban, a lámpák szabványával nem foglalkoznak. De ez elég sovány vigasz. Vannak néhány akik mégis új luxus autó tarifákkal importálnak kizárólag 40 évnél öregebb veteránokat de alig vannak egy tucatnyian a 8.000.000-ból. Tehát ahogyan ez nálunk működik, nem is olyan vészes. Sőt. Szerintem aki ezt is fronclizza vagy éppenséggel ezt is drágálja...