v8cars.hu | Oldsmobile Cutlass Calais, 1980

Oldsmobile Cutlass Calais, 1980

Farkas Balázst és Oldsmobile-ját a V8 levlistán ismertem meg. Személyesen idén augusztusban, Dunaújvárosban találkoztunk először, és bár láttam már ilyen Oldsmobile-t, az autó formája azonnal megfogott. Azóta Balázs szépen rendbe szedte a gépet, és nem is volt kérdéses, hogy ezek után hónap autója lesz belőle.

Ez az autó 1980-ban, több mint nyolc évtizedes Oldsmobile, és közel 20 éves Cutlass tapasztalattal a háta mögött gördült ki a gyárból. A Calais jelző a sportosabb Cutlass változatra utal, ennek elemei a különálló ülések, a padlóváltó, a módosított műszerfal, és a vízszintesen is bordázott hűtőmaszk.

Az autó színére fújt középső hűtőmaszk elem tipikus Olds jegy. A Calais-n ez a sáv vékonyabb, az autó eleje így a Supreme agresszivitásából az elegancia felé hajlik. A rendszámtábla meg mindenfelé... :) Ismert probléma, hogy a rendszám sehogyan sem fér már oda az autó elejére.

Az európai kivitel előnye, hogy nem kellett az itthoni szabályoknak megfelelve szétrombolni az autó elejét és hátulját, használhatod az autót, mégis minden porcikájában eredeti, no meg amerikai. Hogy mennyire így van ez, azt Balázs néhány mondata tökéletesen tükrözi:

„A fickó, aki ajánlotta, azt mondta, hogy tud egy kismotoros Olds-ot, ha érdekel nézzem meg. Kicsit megrettentem, hogy a kis motor valami 2000-3000 ccm, de megnyugodtam, hogy a kicsi az 5000. Hát ugye, minden relatív...”

A vásárlás története is a szokásos, most sem az észérvek döntöttek. „Elmentem, megláttam, megszerettem, megvettem.” Ennyi. Nem "Elmentem, megkérdeztem mennyit fogyaszt, mennyibe kerül hozzá az alkatrész, mennyire öreg..." :)

Persze ezután jött az amerikai autó birtoklás java, hisz nem elég megvenni, rendbe is kell tenni, no meg fenn is kell tartani az AUTÓT. És ez soha nem megy könnyen. Kiderült, hogy az autó rosszabb állapotban volt, mint amire az első pillantások utaltak. De ennyi munka után már nem erre kell gondolni.

Inkább be kell telepedni a szalonba, azaz az utastérbe. Nem sok autó autó képes ilyen kényelmet nyújtani, és tagadhatatlan, hogy nagyobb részük Amerikában készült. Ott, ahol a légkondicionáló, a motoros ülés, az elektromos ablakok, a központi zár és a szervókormány nem luxus.

Rálépsz a fékre, elfordítod a slusszkulcsot, elegánsan húzol egyet a váltókaron, és odébb hajózol. Egészen más képet mutat ez az ország egy hatalmas motorháztető mögül, himbálózó dobókockákkal a jobb szemed sarkában.

A motor Chevrolet eredetű, a GM a legtöbb Európának szánt modelljébe ugyanazt az ötliteres V8-ast pakolta. Jár még mellé egy 350-es háromsebességes automata váltó, sőt sperr diffi is. No meg 165 lóerő...

Hogyan tovább? Jön a tél, ilyenkor a legtöbb amerikai autó megpihen, de Balázs nem szeretne kimaradni a téli kalandokból, olykor-olykor tenni fog vele egy-két kört. Hosszabb távú tervei közé egy motor és váltócsere tartozik, nagyobb kerekek, aztán amit hoz a sors.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Béke:

    Ettől még szerintem az "A" válasz volt a jó, csak a leírás volt a

  • Zola:

    Okszi, adom a pontot a C-re is!

A lap tetejére