
Hurst Rescue System 1 Gremlin
Annak, aki egy kicsit is beleásta magát az amerikai autózásba, a Hurst szó hallatán a teljesítmény jut az eszébe. Nekem a Hurst/Olds és a brutális tepsi Chrysler Hurst 300, másnak a Hurst sebességváltó karok, a targatető, vagy épp a vadonatúj Hurst Challenger ugrik be a képbe.
1973 AMC Gremlin Méretek: Hossz: 4 097 mm Szélesség: 1 793 mm Magasság: 1 316 mm Tengelytáv: 2 438 mm Nyomtáv: 1 454 mm Tömeg: 1 281 kg Üzemanyagtartály: 80 l Motor: Elrendezés: OHV V8 Hengerűrtartalom: 304 ci. (5,0 l) Furat x löket: 3.750 x 3.440 inch Kompresszió viszony: 8,4:1 Lóerő: 152 HP @ 4 200 rpm Nyomaték: 332 Nm @ 2 500 rpm Egyéb: Max. sebesség: 175 km/h 0-60 mph gyorsulás: 8,5 s 1/4 mérföld: 16,8 s Alapár: 2 252 USD Értékesítve: 122 844 db (1973) | |||
Sokan azt sem tudjuk, tudtuk, hogy a balestekhez kivonuló tűzoltók jól ismert hidraulikus feszítő-vágója is Hurst Performance-nél született Jaws of Life néven. George Hurt és csapata a versenybalesetekben autóba szorult pilóták kiszabadítására keresett - és talált - megoldást, mikor előállt az ötlettel.
És itt jön képbe a Gremlin. Hurst választása erre a kisautóra esett, belefért minden, ami az autóversenyek műszaki mentéséhez szükséges, a saját fejlesztésű feszítő-vágó mellett tűzoltó és elsősegélynyújtó felszerelés is. Megszületett a Hurst Rescue System 1 Gremlin.
A mentőszerkezet olyannyira bevált, hogy hamarosan kilépett a versenypályákról, folyamatos fejlesztések mellett rengeteg változatban készül a mai napig. Nem úgy, mint a Rescue Gremlin, amiből feljegyzések alapján mindössze 8 db készült, és talán egyetlen példány maradt fenn.
A chatsworth-i Murray megyei önkéntes mentőszakasz tagjai megbabonázva nézték a készülék bemutatóját, majd - kormányzati támogatás híján - gyűjtésbe kezdtek, hogy megvásárolják a Gremlint. 1973-at írtak, és több mint 11.000 dollárt kellett összeszedniük az üzlet megkötéséhez.
Az autó hamarosan munkába állt, és sokáig Észak-Georgia egyetlen hasonlóan felszerelt mentőjárműve volt. Ha nagyon súlyos baleset történt, időnként a szomszédos megyékbe is riasztották.
A megyében 1987-ben létesült önálló tűzoltóság, de az önkéntesek továbbra is működnek, 2002-ig a Gremlin volt az elsőszámú műszaki mentőjük. A 30 év alatt ki tudja hány élet megmentésében segédkezett.
2002-ben Georga állam kiegészítette a baleseti mentőkre vonatkozó előírásait, melyeknek a kisautó már nem tudott megfelelni. Egyszerűen nem fér bele a rengeteg kötelező felszerelés. Ma egy egy tonna teherbírású teherautó végzi az elsődleges munkát, és a Gremlin ugyan szolgálatban áll, de leginkább csak ünnepségeken kerül elő.
Ugyan látszik rajta a használat, de az autó meglepően jó állapotnak örvend, V8-asában mindössze 15.170 mérföld van, felszerelése a fogyó készleteken (oxigén, elsősegély felszerelés) kívül teljesen eredeti.
Forrás: gremlinx.com
Hozzászólások
Tetszik!
Nekem is! :)
Jó cikk!