v8cars.hu | HEB V8 bike

HEB V8 bike


Van, aki egy lépéssel tovább megy


Dublőr blokk a próba vázban


A végelges váz


Már itt is látszik az alacsony súlypont


Mahle dugók, H beam hajtókarok


350 SBC


Rejtett generátor a balancer helyén


A nyers gépezet


Átalakított, helytakarékos elosztó


Összeszerelés


Hűtő a hátsó kerék előtt


Még itt is rengeteg munka volt hátra


Sebesség előválasztó


600 lóerőig hitelesített lánc


Wilwood 6 Piston


600 kilót tart


Bemutatkozás Miskolctapolcán

Az, hogy egyre több ritka, legendás autó került be hazánkba, fentebb tette az ingerküszöbünket. Gyorsan alkalmazkodik az ember a jóhoz, ma már nem esik hanyatt egy Chargertől, de még egy Shelby Mustang sem kergeti hisztériás rohamba. Értékeli a látványt, talán még a szíve is szaporábban ver, de keresi az újat.

És eközben belép az épített autók birodalmába. Az elmúlt néhány évben ez az irányzat is virágzásnak indult itthon, színvonalas, egyedi építésű hot rodokat, custom autókat is láthatunk. Van, aki egy lépéssel tovább megy.

Szerviznorbi, a HEB egyik tagja az egyedi motorkerékpárok világából lépett át az autók közé. Mindig is a nagy, robosztus, tekintélyt parancsoló motorok vonzották. Járt már saját kezűleg átépített boxer Urallal, régi Goldwingből faragott géppel, de dédelgetett álma egy még ezeknél is nagyobb vas volt.

Mivel a cégnél szinte csak V8-as motorblokkokkal dolgoznak, egyértelmű volt, hogy abból kell kihozni valamit. Az alapötlet nem egyedi, az elképzelés, a megvalósítás annál inkább. Norbi így beszélt erről:

„Láttam már V8-ból épített motorokat pl. a Boss-Hosstól, de sosem értettem, hogy azért mert valami nagy, miért kell ormótlannak lennie. Látszik rajta, hogy az amerikaiak nagyot akartak alakítani, de a kinézetére nem sokat adtak. Az arányok megtartása nélkül nem lehet szép motort építeni.

Én nem akartam ebbe a hibába esni, ezért hosszas gondolkodás után 2007. nyarán megszületett a végleges terv a fejemben. Igen, a fejemben. Sosem készült róla semmilyen terv, csak a legyártásra váró alkatrészekről.”

Az építés a próbaváz elkészítésével és a dublőrblokk beillesztésével indult. Itt derült ki, hogy a fejben lévő váz tervek hogyan kerülhetnek egyensúlyba a megvalósítható formákkal.

Már ekkor szükség volt a kerekekre, hiszen ezek a motor kiállásának meghatározó elemei. Norbi egyedi gyártású Boyd Coddington Junk Yard Dog felniket rendelt Amerikából. A 17x7-es első felni 200-as, a 17x11-es hátsó felni 300-as Avon gumit kapott.

A látványban nagy tömeget képvisel még a sebességváltó, enélkül nem kerülhetett véglegesítésre a váz formája. Norbi választása egy Chrysler Vision váltójára esett, mert automata, elsőkerekes, 90 fokos kihajtással, elektronikus vezérlésű, ráadásul egy pár tartófül levágása után viszonylag rövid is. (42cm)

Kéthavi munkával motorkerékpár váltó lett belőle. A kihajtás a bal oldalra került lánckerékkel, a jobb oldalról eltávolított diffi helyett egy ZF-be gyártott hajtás dolgozik.

A váltóharang teljes átalakításra szorult. Norbiék 25mm vastagságú Chevy harang véget gyártottak CNC megmunkálással, ezt hegesztette fel az eredeti helyére, hogy a Chryslerbe szánt váltó a 350-es Chevy blokkhoz kapcsolódjon.

A váltó elektronikus vezérlését is át kellett dolgozni. Most csak a lábváltóba épített mikrokapcsoló impulzusára vált fel vagy le, a pilóta igénye szerint, így nem okozhat kellemetlen meglepetést egy nem várt kapcsolással.

A fő műszaki elemek elhelyezésével véglegesedett a próbaváz, így neki lehetett állni a végleges váz elkészítésének. Az alacsony profil és a jó arányok elérése érdekében a motor-váltó egység teherviselő elemként is funkcionál, ezért 30 csavar rögzíti a vázhoz.

A váz külön érdekessége, hogy a hűtővíz szállításáért is felel. A vizet az ülés alá helyezett CSR elektromos vízpumpa keringeti teljes erőbedobással a blokk és a hátsó kerék elé helyezett nagy teljesítményű vízhűtő között. Ismét egy olyan ötlet, amivel a szükséges funkció az arányok megbontása nélkül valósítható meg.

Az első villák 63 mm-es fordított teleszkópok 40 mm-es CNC krómozott alumínium kormánykiflikkel. A villaszár merevítőt Norbi egybeépítette az első sárvédővel, felette 7"-os billet alumínium fényszóró világít.

A végleges forma kialakítása után a figyelem a blokkra irányulhatott, A HEB ebben van igazán otthon. Elkezdődött egy olyan izmos HEB V8-as építése, amit sokan még autójukban is örömmel látnának.

A kiindulási alap egy rolleres SBC 350 volt. Norbi az összes fagydugóját behegesztette, lecsiszolta, lekerekített és eltüntetett minden élt és öntési hibát. A blokk két külső oldala síkköszörülve lett, majd CNC-vel vágott hűtőbordákat kapott. Ez látványnak sem utolsó, ráadásul, ha kis mértékben is, de besegít a motor hűtésébe.

A blokk acél főtengelyét H beam hajtókarok kötik össze a Mahle dugattyúkkal. A CompCams XR276-os vezérműtengely átgondolt egységet alkot a Brodix Iron Killer alumínium hengerfejekkel, a Weiand Stealth szívóteknővel és a Holley karburátorral. A Stealth-re azért esett a választás, mert alacsony profilja ellenére magas fordulatszámon is hatékonyan működik.

A HEI gyújtás mechanikus előgyújtás szabályzót kapott a könnyű indítás érdekében. A magasság itt is kritikus tényező, ezért az elosztó egyedileg készített tengelyt kapott, hogy a lehető legalacsonyabb legyen.

A balancert egy saját tervezésű rejtett generátor váltotta fel, mely állandó mágnesével és 3 fázisú tekercselésével 40A előállítására képes. Mit is mondtam a funkció és a forma egységéről?

A blokktest fekete bevonatát Black Wrinkle szinter réteg adja, ez emeli ki a polírozott alumínium dekniket és burkolatokat.

Motorunk, váltónk, kerekünk már van, de mivel visszük át a nyomatékot a hátsó kerékre? Az USA-ból sikerült kifejezetten drag versenyzésre használt láncot szerezni, mely a gyártó szerint 600 lóerő továbbítására képes. A hátsó kerékagy 150 mm átmérőjű tömör alumínium anyagból készült, kikönnyítve, oldalanként dupla kerékcsapágyakkal, 30 mm-es tengellyel.

A nagy teljesítményhez komoly fékekre van szükség, amik ráadásul itt az autóval szemben csak két kereket lassítanak. Előre és hátra egyaránt 13"-os féktárcsák kerültek 6 dugattyús Wilwood féknyergekkel.

A központi fékrendszer főfékhengere és fékerő szabályzója szintén Wilwood gyártmányú. A fékhatás lábpedállal, és egy áttétel segítségével a bal oldali kormánymarkolat elfordításával is vezérelhető. A kettős működtetésnek köszönhetően mindkét lábunk lent lehet a talajon induláskor. Fék híján az automataváltót sebességbe kapcsolva, azonnal elindulna a jármű.

A hátsó kerék előtt elhelyezett hűtő hatásfokát elektromos ventilátor, egy alsó hőterelő szoknya, és a kivágott hátsó sárvédő növeli. Az aktuális vízhőfokot egy Autometer műszeren figyelhetjük a bal oldali hengersor mögött.

A sárvédők, az üzemanyagtank, az ülés, a kormány, a rozsdamentes kipufogók, mind-mind egyedi gyártásúak és kézzel készültek. A tank térfogata az alatta elhelyezkedő karburátor, elektromos AC pumpa és gyújtásrendszer valamint a váz miatt viszonylag kicsi, 12 liter körül van.

Különleges motorhoz különleges szín is dukál. Az alap gyöngyházmetál zöld és fekete, fényes lakkal, majd egy kb. 30%-os matt lakkal lefújva. A tank oldalát a cég logója díszíti, a kétszínű bőrülés összeköttetést teremt a tank és a hátsó sárvédő között.

A rengeteg érdekes, különleges, egyedi technikai megoldás leírására nem vállalkozok, legalább annyi időt venne igénybe, ameddig a motor készült. Ez pedig kisebb-nagyobb megszakításokkal, pihenőkkel, kudarcokkal, szívásokkal, zsákutcákkal két évet vett igénybe.

A jármű amerikai autós körökben Miskolctapolcán, motoros körökben pedig a siroki motoros találkozón debütált, ahol el is hozta a „2009 LEGSZEBB MOTORJA” díjat.

Norbi munkája igazi show építés, a végeredmény mégsem egy motorkerékpárra hasonlító szobor. Bármikor menetkész, indul, jön-megy, gyorsit, lassít, kanyarodik, mindent tud, amit egy motornak kell. Meglepő, de a kb. 600 kg-os tömegéhez képest könnyedén kezelhető, mivel a súlypontja a tengelyközép alá esik.

„Most már csak egy feladatom maradt, minél többet menni vele, hogy élvezhessem a V8-as motor nyújtotta nem mindennapi menetteljesítményt.” – teszi a pontot Norbi a projekt végére.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • BEAR:

    !kép=comments/2024-11/6725502f97948.jpg

A lap tetejére