1968 Chevrolet Impala Fastback

















A Chevrolet Impala vitathatatlanul egyike Amerika legnagyobb neveinek. 1958-as bemutatkozásakor a típus egy különleges Bel Air szériaként jelentkezett. Akkoriban a Bel Air volt a legkomolyabb Chevy, és a kor embere szerint a külön kiadásának tényleg komoly autónak kellett lennie.

Az is volt. Elegancia és teljesítmény egy csomagban, egy csöppnyi a Cadillac stílusából, többféle V8-as motor a kínálatban, mindez elérhető áron. Ez volt, amire a vásárlók vágytak, és a Chevrolet megadta nekik. Az Impala néhány év leforgása alatt Amerika legkedveltebb autójává vált. A hatvanas években egy-egy évben 7-800.000 db is gazdára talált.

1968 Chevrolet Impala

Méretek:
Hossz: 5 453 mm
Szélesség: 2 022 mm
Magasság: 1 379 mm
Tengelytáv: 3 023 mm
Nyomtáv: 1 588 mm
Tömeg: 1 646 kg
Üzemanyagtartály: 91 l
Gumik: 8,25 x 14

Motor:
Elrendezés: OHV V8
Hengerűrtartalom: 327 ci. (5,4 l)
Furat x löket: 4.000 x 3.250 inch
Kompresszió viszony: 10,25:1
Lóerő: 275 HP @ 4 800 rpm
Nyomaték: 481 Nm @ 3 200 rpm

Egyéb:
Alapár: 3 021 USD
Gyártott darabszám: 710 700 db (összes karosszéria-változat)

1965-ben Bill Mitchell irányítása alatt született meg az új Impala generáció. A negyedik karosszériaváltozat a lapos lökhárítóval és a vízszintes hűtőrács kihangsúlyozásával nem csak elődjénél, de saját magánál is szélesebbnek és laposabbnak tűnt.

Az emberek tekintetét elkapta a tetővonal és a hátsó sárvédő találkozásánál húzódó gyönyörűen kialakított ív, a "kólásüveg forma". A fastback hátsó szélvédőjének vonala szinte egybeolvad a csomagtartóval. Egy autó, ami álló helyzetben is suhanni látszik. A mai napig nem veszített erejéből a design.

A vevők bekapták a horgot, az áttervezés évében közel 2,4 millió Chevrolet kelt el, ebből több mint egymillió Impala volt!

Az EK Auto kínálatában szereplő Impala 1968 nyarán gördült ki a GM wilmingtoni üzemének gyártósoráról. Vásárlója az alap 307-es V8-as helyett $97,70 ráköltésével az emelt kompressziójú, 275 lóerős Turbo-Fire 327-es (5,4 literes) motort kérte.

Az eredetileg vörös (Matador Red) színű autó több mint harminc éven keresztül az első tulajdonosánál állt szolgálatban, végig gyári állapotban. Amikor a 2000-es évek közepén gazdát cserélt, az új tulajnak más tervei voltak. Tetszett neki a forma, de komolyabb műszaki tartalomra és agresszívabb kinézetre vágyott.

Az ilyenkor megszokott recept mentén haladva a felújított motor sportos vezérműtengelyt kapott. A Dart Iron Eagle 215 hengerfejek 2,05-ös szívó és 1,60-as kipufogó szelepeit Crane Cams görgős himbák nyitják. Az Edelbrock Air Gap szívóteknőjének tetején egy 750 cfm-es Holley dupla pumpás karburátor ül, az üzemanyag-levegő keverék pontos gyújtását egy MSD digitális gyújtásmodulra bízták.

A magas légszűrő már nem fért el a gyári motorháztető alatt, így azt egy üvegszálas, középen magasított elemre cserélték. Az üvegszálas géptető elengedhetetlen kísérője a biztonságos zárásért felelő hood pin.

A kipufogógázok egy Hedman hengerenkénti leömlő tekervényein indulnak útjukra az X átkötésű dupla csöves 2,5" átmérőjű kipufogórendszerben, hogy a doboknak köszönhetően hamisítatlan Flowmaster hangok kíséretében távozzanak a szabadba.

A motor mögé egy háromsebességes TCI TH-400-as automataváltót csavaroztak. Ha nagy igénybevételről van szó, a húsos 400-as mindig bizonyít. A hátsó híd a gyári 8,5-es, rövid 3,73-as végáttétellel szerelve.

Ez az erőátvitel az autót sportos menettulajdonságokkal ruházta fel, az EK Autós srácok elmondása szerint az Impala több mint 450 lóerőt teljesít 7500-as fordulaton. Hogy egy adrenalindús csapatás nehogy balul végződjön, az első dobfékek helyett tárcsafékek reagálnak a baloldali pedál lenyomására.

A zsúfolt motortérben gyakran nem jut hely a klímarendszernek, de a lakkfekete fényezés és a fekete belső tér mellett nem volt kérdés, hogy az autóba klíma kell, a vezető tenyere maximum az izgalomtól izzadjon.

Az autót alaposan megültették, és klasszikus kinézetű, de 17" átmérőjű Chevy Rally kerekekkel öltöztették fel, hogy jobban reagáljon az útviszonyokra. Elöl 255/45/17-es, hátul 285/40/17-es Nitto 555 gumik tapadnak az aszfaltra. Egy Corvette C3 első lengőkar konverziónak köszönhetően az autó nagyon jól irányítható.

Az így elkészült Impala olyannyira elnyerte a floridaiak tetszését, hogy több rendezvényen is díjazták. A jó kiállású kupé nem kerülte el az EK Autós fiúk figyelmét sem amerikai autóvadászatuk során. A kinézett második generációs Camaróról lemaradtak, ekkor került képbe az Impala. Ugyan a vételár jóval meghaladta autóbeszerzésre szánt keretüket, de beleszerettek, nem tudták otthagyni. Kintlétük hátralévő napjaiban összenőttek az autóval, és az égett gumi kesernyés szaga kísérte őket mindenfelé.

Ugrás az időben, 2009 tavasza. Az Impala először érinti a magyar aszfaltot, ráadásul nem is csak a kerekeivel. Ami az ültetést illeti, Amerikában kicsit túllőttek a célon. Ami Floridában még működött, Magyarországon használhatatlannak bizonyult, itthon vissza kellett emelni az autó elejét.

Minimális javításra szorultak a hátsó kerékívek, továbbá egy elgyengült szimering miatt a fékkel kellett foglalkozni. A szezon előtt még tömítést cseréltek a szívóteknő alatt, majd új lengéscsillapítókat és kédereket kapott az Impala.

Az itthoni közönség sem maradt érzéketlen, az autó több hazai találkozón is megjelent már, mindenhol elismerő pillantásokkal jutalmazták, Komáromban díjat nyert az autó.

Az 1968 Chevy Impala 327 Fastback megtekinthető és megvásárolható az EK Auto hazai kínálatából.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • B.A.:

    Minden részében tökéletes és gyönyörű forma. Sok sikert hozzá a

  • Mice007:

    Már Miamiban várakozik, úgy fest nagy baj nincs vele, persze OT-re azért

A lap tetejére