v8cars.hu | Viva Cuba Libre

Viva Cuba Libre

Talán sokan hallottak már arról, hogy a „Kommunizmus utolsó bástyája”-ként emlegetett Kubában miféle AUTÓk cirkálnak az omladozó, sok csatát megélt házfalak között. Igazi amerikai AUTÓ rajongót nem is hagy nyugodni ez az érzés. Hogy kerültek ezek oda? Jöjjön hát egy kis történelmi áttekintés. Szerintem igazán megérdemli az az ország, hogy egy kicsit többet foglalkozzunk vele. (nem csak a kocsik miatt)

Kuba szigetét 1492-ben fedezte fel Kolombusz Kristóf, de csak 1511-ben alakultak meg az első telepek, mivel a felfedezők sem aranyat, sem drágaköveket nem találtak. Viszont hamar felfedezték a kedvező éghajlatot a cukornád és a dohány termesztéséhez. Ekkor kezdődött a szigeten a spanyol uralom, ami egészen 1898-ig tartott. Ekkorra az Egyesült Államok hatalmas tőkét áramoltatott Kubába, mert nagy gazdasági lehetőséget látott a Latin-Amerikai államokban. Ez elegendő oknak látszott számára, hogy megszabaduljon a térségben uralkodó, gyarmatosító spanyol uralomtól. Az USA kongresszusa kikiáltotta Kuba függetlenségét és követelte a spanyol csapatok kivonását a szigetről.

Kuba tehát „független” lett. Az Egyesült államok további tőke beáramoltatásával és építkezésekkel taszította gazdasági függőségbe az országot. Az amerikaiak a Las Vegas - Miami tengely folytatásaként Havannát egyre inkább a szórakoztatóipar és az idegenforgalom központjává alakították, melynek következtében a közbiztonság megromlott és a korrupció elképesztő méreteket öltött. Hatalmasra nőtt a társadalmi kontraszt is. A vidéki földművesek és a városi szegények nyomorogtak, míg a külföldi tőkések, a turisták és a hazájuk kiárusításából meggazdagodott kubaiak luxuskörülmények között éltek villáikban.

A kereskedelmet teljesen kisajátító USA saját embereit ültette az elnöki székbe. Bár 1902-ben az államforma hivatalosan köztársasággá vált, Kuba ismét gyarmat lett, csak most leplezetten.

Ez volt az az időszak, amikor a szigetet elárasztották a hatalmas amerikai álomautók. Minden, ami az akkori USA-ban előfordult, az megtalálható volt Kubában is. Hatalmas Lincolnok, luxus Cadillacek, DeSotok, Chevyk, minden ami szem szájnak ingere. Az utcák tömve voltak amerikai AUTÓkkal...

És vannak még ma is!

Ugyanis a hatalmas társadalmi feszültségek forradalmat kívántak. 1953 július 26.-án Fidel Castro Ruz ügyvéd vezetésével a forradalmárok megostromolták a santiagói Moncada-laktanyát, s ez jeladásul szolgált az akkor hatalmon levő Fulgencia Batista tábornok diktatórikus rezsimje ellen. Bár a vállalkozás meghiúsult, ez az esemény számít a kubai forradalom kezdetének. A kizsákmányolt nép ugyanis Castróék oldalára állt, akik a szélső baloldalt képviselték. Egyre többen csatlakoztak a forradalmárok soraiba, majd évekig tartó partizánháború után 1959 január 1-én győzött a forradalom.

Az Egyesült Államok azonnal embargót rendelt el Kuba legfontosabb exportcikkeire, a cukorra és a dohányra, és meghirdette a gazdasági blokád politikáját, minden gazdasági kapcsolatot megszakítva Kubával.

Ez okozta azt a tényt, hogy 1959 után gyártott amerikai AUTÓ nem látható Kubába utcáin. Tehát sokan „kénytelenek” a ’40-es ’50-es évek cirkálóit még a mai napig is hétköznapi AUTÓként használni. Sajnos némelyikből kikerült már az eredeti motor és utánpótlás nem lévén ezeket többnyire valami keleti csoda szíve hajtja, de gyönyörű formájukat látván (és ismervén a körülményeket) még tán ezt is elnézzük nekik, mint a Lada dísztárcsákat és a többi szovjet megoldást.

A képeket nézegetve nekem mindig csak egy dolog jár a fejemben: Irány Kuba!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére