v8cars.hu | 8. Nemzetközi Amerikai Autó Fesztivál, Komárom, 2009

8. Nemzetközi Amerikai Autó Fesztivál, Komárom, 2009


Soha nem látott tömeg


Stílus


A fejemből lépett elő


Makulátlan


Melyik kellene?


Fifthgen


Ez is kéne


1/4 mérföld a pályán, aztán 100km az országúton.


HEB V8 bike

Látszik, hogy sokan tartalékolták a szabadságukat és a benzinpénzt Komáromra, így a NAAF idei rendezvénye a legek találkozója lett. A legtöbb autó, a legtöbb külföldi résztvevő, a legtöbb látogató...

Mintha minden egy nappal eltolódott volna. Csütörtök este annyian voltak, mint korábban pénteken, a pénteki nap pedig már szombaton megszokott tömeget vonzott. Békési Robi kezdhet matekozni, hogyan rendezze be a helyszínt, hogy jövőre ne kelljen kitenni a „Megtelt!” táblát a későn érkezők elé.

Egész nap kóvályogtam és néztem az autókat, de így sem láttam mindent. Mikor délután nekem szegezte egy ismerős a kérdést, hogy melyik autó tetszik legjobban, csak hebegtem-habogtam.

Most kitisztult fejjel megpróbálom összeszedni, hogy hol időztem a legtöbbet. Figyelem, szubjektív felsorolás következik!

Amióta először láttam kisgyuri ’59-es Impaláját, azóta előkelő helyet képvisel ez a Chevy évjárat a kívánságlistámon. Lehet Impala, Bel Air, Biscayne is, csak buborék tetős legyen! Ha van buborék, akkor nálam az ajtók száma, az ablakkeret, a motor, semmi sem kizáró tényező. A már ismert gyönyörűen restaurált piros kétajtós mellett most láttam egy sárga négyajtós szedánt is.

Tony gyönyörűen rendbe szedte a „pizzás Oldsot”. A sokat látott 1970-es Ninety Eight ugyan még az utolsó simításokra vár, de így is megérdemelten vihette haza a legszebb hetvenes évek kupáját. A motorterében teljesen hangtalanul duruzsolt a felfrissített 455.

Mikor a Corvettek kerülnek szóba, mindig felrémlik előttem egy C3-as képe, amit egy könyvben láttam: sötétzöld metál fényezés, krómlökhárítók, vékony piros csíkos gumik a rally kerekeken. És ott állt egy a bejárat közelében! Minden stimmelt.

Pár méterrel odébb, a Vurdon standján a múlt találkozott a jelennel. Saját Challengerük mellett Mischi 71-ese állt, köztük több mint 35 év eltérés. Többször elhangzott a jogos kérdés: „Melyiket választanád?”

Ha már új autó, megjelent egy ötödik generációs Camaro is. Sokan vártuk a pillanatot, hogy a fényképek után élőben is megnézzük a formát. Üt. Feszülnek az izmok, a hátsó sárvédőn megállna egy sörösüveg, rég láttunk ilyen vonalakat. Mindhárom konszern előrukkolt a maga klasszikus vonalú sportautójával, Mustang, Challenger, Camaro, bármelyikbe beleülnék.

Az idősebb korosztályt is képviselte néhány figyelemre méltó példány. Dóka Márk standján egy gyönyörűen restaurált ’38-as Chevrolet Master De Luxe, vele szemben egy 1947-es Plymouth. Kicsit odébb egy ugyanebből az évből származó Hudson álldogált egy 1937-es Packard társaságában. Ez utóbbi különösen tetszett, a csomagtartója pótüléseket rejt, amiket a hátsó sárvédőn kiképzett útvonalon át lehet megközelíteni.

Chargerből nem a legklasszikusabb évjárat, mégis a harmadik generáció karosszériaformája áll legközelebb hozzám. Találkoztam néhánnyal most, a legjobban egy túlzásoktól mentes kék példány tetszett. Egy szebb állapotú társa világított rá, hogy mennyire szét lehet vágni ezt a formát is a küszöbkipufogóval.

Néhány másik autónál is megállapítottam, hogy mennyire érvényes a régi mondás: a kevesebb néha több. Van, aki épp csak egy lépéssel ment tovább, mint ameddig érdemes lett volna. Megértem, hogy sokan törekszenek az egyediségre, és azt is tudom, hogy mindenkinek máshol húzódik ez a határ. Mégis, gyakran az utolsó elégedett mozdulattal felrakott küszöbkipufogó, spoiler, vagy lángok már nem tesznek hozzá az autóhoz, inkább elvesznek belőle.

Ahol nincs ilyen határ, az a custom sátor. A betérők a klasszikus hotrodok mellet meghökkentő építésekkel egyaránt szembesültek, némelyik alatt még talán az építő elgurult gyógyszerét is lehetett látni. :) Itt aztán tényleg nincsenek korlátok, rengeteg érdekes ötlettel találkoztam. Sok rajongót szerzett magának az itt kiállított HEB V8 bike is.

Nálam ilyenkor lemegy a roló, rabul ejtenek az autók, de az is megtalálta a számítását, aki nem is annyira a négykerekűeket, hanem a társaságot, a bulit, a fesztivált kereste. Folyamatos programok, koncertek biztosították a jó hangulatot.

Ma Magyarországon, de még a környékbeli országokra nézve is egyedülálló az, ami Komáromban történik. Kötelező program.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Zola:

    Én ebben olvastam: !kép=comments/2024-11/6744481d18f9b.jpg

  • Béke:

    Az első linken az első sor: Production: 0 (has not been built) !monokli

A lap tetejére