1989 Ford Taurus L 3.0 V6

Taurus

  • Ezúttal olyan veterán korú autót kerestem ami viszonylag kis költségvetésből beszerezhető és családi autóként is megállja helyét a napi forgalomban. Mivel az autómárkák terén a Ford áll hozzám a legközelebb, így ennek a Taurusnak a megvásárlása mellett döntöttem 2018 decemberében.

  • Néhány adat és a felszereltség dióhéjban: '89-es évjárat, 3 literes V6 motor, 4 fokozatú automata váltó, elektromos ablakemelők, elektromosan állítható vezető oldali ülés és tükrök, tetőcsomagtartó, szállítható személyek száma 6 fő.

  • Részemről két szempontból is újdonság, mivel ez az első olyan autóm amit a nyolcvanas években gyártottak, illetve kombi kivitelhez sem volt még eddig szerencsém.

  • Szerkezetileg alapvetően jó állapotban van bár már akadnak korrózióra utaló jelek, de ez egy ennyi idős szabadban tárolt autó esetében nem meglepő. Beltere is viszonylag kulturált, azonban egy alapos takarítás még ráfér. Műszaki téren viszont küzd még némi hiányosságokkal, ezek feltérképezése és megoldása az elsődleges feladat.

  • Az egyik már előzetesen ismert probléma a kormányszervóból folyamatosan elszivárgó olaj. Ez eddig rendszeres utántöltéssel lett orvosolva, de tartós megoldásként elengedhetetlen a szivárgás pontos helyének meghatározása és annak megszüntetése

  • A másik pedig a jelenleg működésképtelen fékrendszer. A jobb első keréknél tönkrement a fékmunkahenger, de a főfékhengertől hátsó fékekhez vezető fékcső is ereszti az olajat. Az első féktárcsákat és fékbetéteket is cserélni kell korrodált állapotuk miatt.

  • Az ominózus jobb első keréken a gumit is cserélni kellett, mivel a belső oldala egy helyen ki volt hasadva. Új dísztárcsákra is szükség lesz, mert mint ahogy az előző képen látható a fék meghibásodása miatt megolvadt.

  • Az alkarészek érkezéséig néhány általános információ amit a Ford Taurusról tudni érdemes: 1985 októbere óta gyártják egészen napjainkig, azon belül is az első generációt 1991 júliusáig az Egyesült Államokban két helyszínen: Hapeville (Georgia) és Chicago (Ilinois)

  • Kétféle kivitelben készült: négyajtós szedán és ötajtós kombi.
    hosszúság 479 cm (szedán) és 487 cm (kombi)
    magasság: 138 cm (szedán) és 140 cm (kombi)
    szélesség: 180 cm
    tengelytáv: 269 cm
    súly: 1400 kg

  • Áramvonalas karosszériájának köszönhetően akkoriban egyike volt a legkedvezőbb légellenállási tényezőkkel rendelkező járműveknek, tervezőit olyan modellek inspirálták mint az évtized első felében gyártott Audi 100 és Ford Sierra. Ennek köszönhetően sikeresen vette fel a versenyt az egyre nagyobb mennyiségben importált japán és európai autókkal, így az amerikai piacon az egyik legnépszerűbb modellé válhatott. Az első generációból több mint 2 milliót értékesítettek, a második generáció pedig már egyenesen a legjobban eladható autónak számított az Egyesült Államokban.

  • Első generációs motorok és váltók:
    - 2.5 L HSC 4 hengeres
    - 3.0 L Vulcan V6
    - 3.8 L Essex V6
    - 3 sebességes ATX automata
    - 4 sebességes AXOD automata
    - 4 sebességes AXOD-E automata
    - 5 sebességes MTX manuális

  • Első generációs modellek:
    Taurus MT-5:
    - 1986-88 között gyártott Japán import modell
    - 2.5 L 4 hengeres motor és 5 sebességes manuális váltó
    Taurus L:
    - az alapmodell
    - 2.5 L 4 hengeres motor és 3 sebességes automata váltó
    - 3.0 L V6 motor és 4 sebességes automata váltó

  • Taurus GL:
    - 2.5 L 4 hengeres motor és 3 sebességes automata váltó
    - 3.0 L V6 motor és 4 sebességes automata váltó
    - 3.8 L V6 motor és 4 sebességes automata váltó
    Taurus LX:
    - 3.0 L V6 motor és 4 sebességes automata váltó
    - 3.8 L V6 motor és 4 sebességes automata váltó

  • Taurus SHO:
    - 3.0 L SHO V6 motor és 5 sebességes manuális váltó
    - elnevezése a Super High Output rövidítéséből ered
    - 1989-től gyártott modell
    - Yamaha fejlesztésű motorjának teljesítménye 220 lóerő
    - többi modelltől eltérő lökhárítóval, oldalsó spoilerekkel, ködlámpával, sportülésekkel és fordulatszámmérővel is rendelkezett

  • Megjelenésének évében, 1986-ban a Motor Trend magazin által az év autójának választották Amerikában, míg a szintén ugyanabban az évben piacra került rokona a Ford Scorpio pedig az év európai autója címet érdemelte ki. Ez volt a Ford történelmének első ilyen jellegű dupla sikere.

  • Közben szép lassan halad az alkatrész beszerzés, az újak mellett sikerült néhány bontott dolgot is venni mint a bal féknyereg, fék takarólemez és váltó olajteknő.

  • Illetve egy jobb oldali féknyeregre is sikerült szert tenni. Köszönet értük Séfnek és TP-nek!

  • Az elhúzódó alkatrészbeszerzés miatt csak 2019 májusra sikerült közlekedésképes állapotba kerülnie, így sok hónapnyi várakozás után hazahozhattam. Persze sok még rajta a tennivaló műszaki és esztétikai téren egyaránt. Ami eddig elkészült: Váltó olajteknő valamilyen emelővel be volt horpasztva ezért az cserélve lett az olajjal és szűrővel együtt. A teljes fékrendszert is rendbe kellett tenni, a féknyergeken kívül cserélni kellett még a fékcsöveket, fékmunkahengereket, féktárcsákat és betéteket is.

  • Bár eddig nem volt rajta, de ha már megkaptam mellé fel is szereltem a kombik kötelező tartozékát, a tetőcsomagtartót is. Elég áramvonalas darabok és jól illenek az autó karakteréhez, a praktikusságról nem is beszélve.

  • A külső mellett egy alapos belső takarításon is átesett. Az ülések és kárpitok az autó korához képest nagyon jó állapotúak, mondhatni újszerűek. A türkiz zöld és kék színösszetétel is egész jól harmonizál egymással.

  • Az elöl található méretes plüss fotelekhez hasonlóan a hátsó fertályon sem lehet panasz a kényelemre.

  • Ajtókárpitok szintén szépek, a szőnyeg is egyben van és nem lyukas vagy szakadt, nincs elszennyeződve sem. A műszerfal teteje sajnos megrepedt a hő hatására a sok éves szabadban állás során, illetve a rádió már nem a gyári benne.

  • Nem könnyen de sikerült találnom a gyárinak megfelelő 205/70R14 méretű gumikat az eddigi kisebb és 22 éves abroncsok lecserélésére. Irány a gumis műhely!

  • Gumicsere abszolválva, viszont a hazaúton kiderült, hogy a jobb első fék még mindig folyamatosan fog. A bontott alkatrész sajnos nem vált be, így szükség volt egy felújító készletre. Ezzel már sikerült orvosolni a problémát, és végre tökéletesen működik a fékrendszer. Ezzel egy ütemben ha már a szervizben járt az olajszűrő, levegőszűrő és motorolaj is le lett cserélve szeptemberben.

  • Októberre megérkezett az új kormánymű, a képen látható régi már több sebből vérzett és ennek megfelelően egyszerre több helyen is szivárgott az olaj belőle. Az állapota miatt a felújítása helyett inkább biztosra mentem és a csere mellett döntöttem, ami azóta meg is történt.

  • Azóta az olajszint sem csökken a tartályban, még a szervó nyomásérzékelőt kellett szintén kicserélni a baloldali stabilizátor karral együtt, mert a kormánymű cserekor az előzőt el kellett vágni a rászorult rögzítése miatt.

  • A szelepfedél egyik csavarjának a feje is le volt törve és emiatt a hűtővíz már rövid táv megtétel után is szivárgott onnan gőzt képezve a motortérben. Ez is javítva lett, továbbá ha már szét lett emiatt szedve a szívósor és a szelepfedél is új tömítést kapott.

  • A régi rojtosra kopott generátor ékszíj is megérett a cserére.

  • Az első évforduló alkalmából és a kellemes decemberi időjárásnak köszönhetően ezúttal teljesen körbe is fotóztam.

  • 2020 január, új év és új feladatok.
    Az első lökhárító több helyen is el volt repedve, ez is javításra szorult.

  • A kora miatt nem könnyen, de végül sikerült megoldani műanyag hegesztéssel.

  • Kapott új fényezést is majd a helyére lett szerelve.
    Ennek köszönhetően már se nem repedt sem pedig csálé a lökhárító mint eddig, ezzel is sokat javítva az autó összképén.

  • Az alsó részeken (küszöbök, ajtók alja, sárvédők töve) megjelent felületi korrózió is el lett távolítva.

  • És a díszcsíkok alatti területen mindkét oldalon a karosszéria is újra lett fényezve.

  • A felnik már elég leharcolt állapotban voltak, így azokat is kezelésbe vettem.

  • A korróziógátló festék jó néhány évig óvni fogja a rozsdásodástól mind a négy felnit.

  • Közel egy évvel a vásárlása után végre összeállt műszaki és esztétikai téren, és ennek köszönhetően januárban sikeresen le is vizsgázott.

  • A hátsó szélvédő matricája alapján a két gyártási helyszín közül Georgia államban készült.

  • Onnan pedig a szomszédos Floridába került értékesítésre egy Palatka nevű település Ford kereskedője jóvoltából, akinek neve és elérhetősége még azóta is megtalálható a bal első ajtón elhelyezett több mint 30 éves matricán.

  • A feltámasztása végül sikeresen lezárult, de egy másik folyamatban lévő nagyobb project miatt eladva 2020 áprilisában.

Hozzászólások

  1. Am Retro  - 2018. december 20. 20:18

    Gratulálok szép jo forma ,napira pont ideális.
    Volt szerencsém az USA ban vezetni ilyet.bordo plűss belsö bordo szinben.
    Sok gondnélkűli km vele .
    Johnny

  2. the rookie  - 2018. december 21. 20:33

    Köszönöm!
    Ha már ki lesz takarítva a belsejéről is teszek fel még képeket!

  3. csoki33  - 2019. január 6. 08:27

    Gratulálok hozzá!
    Ezek a wagon tipusú autók nem állnak közel a szívemhez,de annak ellenére mindig megcsodálom őket.
    Egy igazi családi autó,lehet bele pakolni rendesen.Sok balesetmentes kilómétert hozzá.

  4. the rookie  - 2019. január 7. 11:43

    Köszönöm, helyhiánnyal nem fogunk küzdeni garantáltan mikor ezzel megyünk, az egyterűekhez hasonlóan a kombik is elég praktikusak ebből a szempontból, ezért is esett rá a választás.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére