1975 Ford LTD Brougham

LTD

  • 1975 Ford LTD Brougham.
    Amerikai fullsize V8 Ford kedvenc korszakomból, a '70 évek közepéből. Megtestesíti mindazt formailag és kényelmileg ami az amerikai autók terén mindig is tetszett.

  • Felújítása 2012-ben fejeződött be a korábbi gazdája jóvoltából. Ennek köszönhetően karosszériája és belseje jó állapotban van, műszakilag azonban még akad rajta némi tennivaló.

  • Kissé nagyobb, idősebb, tágasabb,kényelmesebb és erősebb mint a háttérben látható másik Fordunk :)

  • Jól áll neki a matt fekete fényezés.

  • Aktuális díszítő motívumok így halottak napján.

  • Felninként is + 1 koponya.

  • Műszerfal, immár az eredeti gyári kormányával.

  • Minden működik az óra kivételével, a fűtés csövét kellett csak visszakötni a helyére illetve a gyengélkedő szívatót kicserélni egy masszívabb darabra. A rádiót leszámítva minden része gyári, a műszerfal felső része van még újrahúzva.

  • Az ajtókárpit is még az eredeti rajta.

  • Az ülések sincsenek rossz állapotban.

  • Pont olyan kényelmes is, mint amilyennek kinéz.

  • LTD Brougham

  • A motortér, benne a 351-cid 5.8 literes V8 motor Edelbrock karburátorral szerelve.
    Váltó: 3 sebességes Cruise-O-Matic C4 automata

  • 2013 utolsó napjára még belefért egy kis cirkálás a környékbeli utakon.

  • Mivel műszakilag nincs éppen kifogástalan állapotban, ezért volt és lesz is vele még tennivaló. 2013-ban első körben az olajszivárgás lett megszüntetve a fékből és kormányműből. De hátra van még a motorolaj szivárgásának kiküszöbölése, az egyik deformált féktartó javítása, gömbfejek cseréje, a futómű gatyába rázása (stab. szilentek, rugók, lengőkarok, stb), a benzincső cseréje, illetve ha nem javul a helyzet a váltóval is kezdeni kell majd valamit. Ezek a tervek 2014-re.

  • Saját garázs híján az állapotmegőrzés érdekében 2014 január óta egy hangárban pihen egyéb amerikai autók társaságában.

  • 2014 tavaszi elvégzett javítások:

    - elöregedett benzincső cseréje
    - kormányszervó tönkrement szivárgó csövének cseréje
    - váltó rudazatának beállítása és vákumcsövek cseréje

    Ennek köszönhetően megszünt egy újabb olajszivárgás, és a váltó is már tökéletesen veszi a fokozatokat.

  • Fél évnyi pihenés után az erzsébeti hangárból hazatért, az új saját garázsa már készülőfélben.



  • 2014.07.
    Némi falbontás és kapu szélesítés után már befér az udvarra, ahol el is foglalta helyét az újonnan felállított garázsában.

  • 2014 nyári project:
    Motor kiszerelve a tömítéscseréhez az olajszivárgás megszüntetése érdekében.

  • Ezzel egyetemben olajszűrő és olajcsere is meg lesz ejtve.
    A korábban rendelt tömítés sajnos nem lett jó, így egy darabig motor nélkül C vágányra került az új tömítés szett érkezéséig.

  • Tömítés megérkezett, motor visszakerült a helyére, motorolaj szivárgás is megszüntetve.
    Olajszűrő, ékszíj, üzemanyagszűrő és üzemanyag cső is cserélve lett.

  • 2014 őszi javítások:

    - vízcső csere
    - vízpumpa csere
    - kormánymű szimering csere
    - kormányszervócső csere

    Ezzel a hűtővíz és kormányszervó olajszivárgás is megszüntetve.

  • Mivel sokáig nem volt forgalomban és a régebbi autós találkozókon sem volt látható, így nagy valószínűséggel 2014-ben debütált hazai találkozók helyszínén. Idén három alkalommal volt lehetőségem részt venni vele amerikai autós rendezvényen. Ebből egyik a tavasszal Dunaharasztiban ACCH által szervezett.

  • A második találkozó májusban Budapesten a LurdyV8.

  • És végül augusztusban Komáromban.
    Itt nem csak az autó debütált, mert nekem is először sikerült eljutnom saját usa vassal.

  • És ahol sikerült is végre összefutni a másik ismert kétajtós LTD coupe-val.

  • Az V8 orrdísz Komáromban a motortér vizsgálat áldozatául esett, így egy már korábban beszerzett gyári LTD emblémás került a helyére.

  • 2015 február, a téli álomnak lassan vége. A jó idő alkalmából egy gyors csoportkép, a családi és a hobbi vas együtt.

  • Márciusi project keretében hátsó híd csavarjai és a motortér minden gumi csöve cserélve lett a műszaki vizsgáztatása után. Majd áprilisban részvétel a szokásos tavaszi ACCH találkozón Dunaharasztiban.

  • Májusban az időközben levált jobb oldali kipufogó vég vissza lett hegesztve és a bal oldali rögzítése is meg lett erősítve. Némileg állítva is lett rajtuk, így már nem ütödnek a hátsó sárvédőkhöz az útegyenetlenségeken áthajtáskor.

  • 2016 áprilisban a szezonnyitó olajcsere után irány a tavaszi ACCH találkozó Harasztin.

  • 2016 júniusi Fordmajálison

  • Októberben pedig a Lurdy hátsó parkolójába szervezett buszos összejövetelen

  • Időközben túlestünk egy költözésen is, aminek köszönhetően az eddigi lemezgarázsból átköltözhetett egy igazi fűtött garázsba 2016 decemberétől, így végre itthon tudhatom a tárolásához ideális körülmények között.

  • 2017 viszonylag eseménytelenül telt, tavasszal átesett az aktuális műszaki vizsgán, havonta pár alkalommal megjárattam ahogy az időm engedte, váratlanul bekövetkező műszaki meghibásodás ezalatt sem történt.

  • 2018. Egy borús márciusi napon eladásra került, fiam is még elbúcsúztatta a "nagy autót". Ezzel részemről a veteránautós korszak is egyben véget ért egy időre.

  • 2019 áprilisában meghirdették, így lehetőségem nyílt a visszavásárlásra.

  • A hazaúton a motor sajnos megadta magát, így végül a szervizben kötött ki a Taurus mellett.

  • Diagnózisra várva. Fejlemény a motor és váltó átvizsgálása után várható.

  • Motor kiszerelve.

  • És meg is bontva. Ki is derült a probléma konkrét oka: a két utolsó hajtókar teljesen odalett. Itt már komoly beavatkozásra lesz szükség egy komplett felújítás keretében, vagy már csak a motorcsere segít. A helyzet tehát nem éppen rózsás.

  • Az ominózus hajtókarok, illetve ami megmaradt belőlük.

  • Az olajteknő tartalma sem túl szívderítő látvány.

  • Akárcsak az oldala, amit még át is ütött a hajtókar.

  • Tavasz óta sem sikerült másik motort találni hozzá, így még ősszel is üres motortérrel várja sorsának jobbra fordulását a szerviz telkén. Ez a nem éppen ideális tárolási mód sajnos tovább rontja a karosszéria állapotát, így hiába vásároltam vissza viszonylag hamar, ha a mozgásképtelensége miatt ezt az évet is a szabad ég alatt kénytelelen tölteni az előzőhöz hasonlóan. Ha ősz végéig sem tudok kompatibilis motort venni bele akkor már csak a jóval költségesebb és komplikáltabb felújítás marad egyetlen lehetőségként.

  • 2020 január
    Hosszas keresés és várakozás után sikerült végre szert tennem egy motorra.
    Szintén 351 cid 5.8 literes V8 mint amilyen eredetileg is volt benne.
    1972-ben gyártották és az öntvényszám alapján kifejezetten LTD/Torino modellekhez.
    Elméletileg működőképes, beépítés után ezt remélhetőleg a gyakorlat is igazolni fogja!

  • Mivel a bal hátsó gumi már rendszeresen leeresztett, így míg az új motor beüzemelésre kerül addig is gondoltam rendelek rá új gumikat. De mikor elugrottam ránézni a pontos méretekre, addigra a jobb hátsónál is már ez a látvány fogadott. Ez sem húzta tovább, szétrobbant álló helyében.

  • Ennek örömére fel is lett bakolva, és a két hátsó felnit vihettem is a gumis műhelybe, szerencsére az új gumik gyorsan megérkeztek.

  • Az új motor beépítéséhez és beüzemeléséhez szükséges egyéb alkatrészek beszerzése sajnos eléggé elhúzódott, de júniusban végre elkészült és két év után ismét hazatérhetett. Műszakilag így már működőképes állapotú, de a szabadban töltött időszak nem telt el nyomtalanul, következő fázis a karosszéria, fényezés és a beltér rehabilitációja lesz.

  • Motor és váltó végre a helyén. Még a karburátoron kell dolgozni, mert a motor elég erőtlen, könnyen lefullad és az alapjárat is nehezen talál magára.

Hozzászólások

  1. ben88  - 2019. május 3. 22:10

    Tökjó, hogy vissza tudtad szerezni, nagyon tetszik ez a tepsi!

  2. PeetPeti  - 2019. május 4. 09:51

    Csak tömören: 🙂👍

  3. boldo  - 2019. augusztus 13. 14:18

    Ha minden igaz van hozzá hajtókarom, ha kell, szólj. Persze valószínűleg ez lesz a legkisebb tétel a felújításnál :(


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • zoltanking:

    Az Új járgányom. Ha valaki esetleg nem ismerné a típúst ez egy 650 lovas

A lap tetejére