1968 Chevrolet Chevelle

Chevelle

  • Életem első autója egy négyajtós 1968-as Chevelle Malibu volt. Manuál kormányváltóval, rendezetlen tulajdonviszonyokkal, európai alkatrészekkel, ukrán gumival, wartburg kéderekkel, teljes üzembizonytalansággal és 3 sebességgel megáldva.
    De mégsem trabanttal, zsigával kezdtem, erre büszke vagyok.
    1994 decemberében az Expresszben találtam egy érdekesnek tûnô hirdetést: "…Chevrolet Malibu mindenbôl dupla alkatrésszel eladó…". És csupán 65e Ft. Ó, ez kell nekem! (Késôbb derült ki, hogy a '71-esnek hirdetett autó valójában '68-as) Még aznap elindultam megtekinteni a portékát. Délután négykor, Gyál után tíz kilométerrel az eladó egy roncstelep-szerû kertbe invitált. Szanaszét alkatrészek hevertek a fûben, néhol kis halmokba rendezve, fekete zsákkal szimbolikusan letakarva. "De hol a Malibu dupla alkatrésszel?" néztem körbe. "Semmi probléma!" A tulaj máris odavezetett a hirdetés tárgyához, egy csupasz kasztnihoz: "Ime, a Malibu. Azok ott az alkatrészek - mutatott körbe -, ott van két motor (zsákfoszlány alól kikandikálva) simán lehet egy jót csinálni belôle." (Késôbb kiderült: nem lehet, mert az egyik hat-, a másik nyolchengeres volt...) Nem túl bíztató, de ekkora már megfogott az autó dinamikusan türemkedô hátsó formája és az óriásnagy, laposan ívelt motorházteteje. Miután a srác még mutatott egy újabb kupac alkatrészt a házban - ahol még az üléseket is felfedeztem -, már nem volt visszaút.
    Viszont a vásárlást feltételhez kötöttem: a tulajnak el kellett vállalnia, hogy összerakja és levizsgáztatja az autót, amilyen hamar csak tudja. Megígérte. Ezzel kezdetét vette a végtelen történet.

  • 1995 tavasza szorgos munkálkodástól volt hangos. Apránként beépítettük a kertben található alkatrészek javát, és a legozás közben az is tisztázódott, hogy háromféle Chevelle (egy '68-as és két '69-es poraiból éled újjá a kocsi. Lelkesen, de teljes elszigeteltségben tákoltunk, ('95-ben az itthoni amerikai autós élet épphogy ébredezett) komolyabb mûhelyek, alkatrészbeszerzôk, v8cars.hu, ebay nélkül fejtegettük a rejtélyeket. Persze a fólia alatt "szakszerûen tárolt" két motorról kiderült, tök használhatatlanok (szétfagyott blokk esete). Lapozgattuk bőszen a papíralapú expresszt, végül egy bontásból származó Trans Am-bôl sikerült kimûteni egy 5.7-es egységet. Nagy volt az öröm, a sorhatos helyére V8 került, befaragását egy "külsôs" brigád végezte, alaposan. A rájuk bízott munkán túl, extra szervízként egy szúette gyújtáselosztót raktak a szinte új helyére, bónuszként pedig kilopták a légrugókat (amikről előtte azt sem tudtam, hogy léteznek). Pár hónappal később jöttünk rá a turpisságra, amikor is felfedeztük a kis esztergált műanyag pogácsákat a csavarrugók alatt. Tanulópénz 1.0. Malőrök innen-onnan, de haladtunk. Április végére már egy 20 000 forintért (haha) kapuzöldre fújt fényezés feszült az autó idomain. Felkerültek a krómdíszek - igaz hiányosságokkal -, a mellékelt képen például jól láthatók az elôzô tulaj által barbárul kilombfûrészelt indexhelyek a lökhárító feletti díszlécen.

  • Legnagyobb bánatomra a kocsi számos stratégiai és esztétikai szempontból meghatározó darabja még ilyen csonka állapotban sem került elô. Emiatt nem az eredetiségre, csak a nyers funkcionalitásra koncentráltunk. Bárhogyan is, de lábra akartuk állítani. Jöttek a bontott BMW felnik, simultak a Wartburg kéderek (fillérekért, nem is voltak rosszak), centírozódtak a Rosava gumik. A legbátrabb kusztomizálás azonban a motortérben zajlott. Váratlan újításunk láttán - Ford Granada karburátorral koronáztuk meg a V8-as blokkot - méltán szökött könny a hétköznapi praktikáktól kiégett egyesgolf tuningsufnisainak szemébe. Nem ér röhögni, mert a motor elindult! Mi pedig azonnal rohantunk szárnypróbálgatni a gyáli mezôkre. A képen Gergö barátom teszteli a 100% tipusidegen lengéscsillapítókat.

  • 1995 augusztusában elérkezett a vizsga napja. Tudtuk, nem az ötösért indulunk, igy aztán az erôs jóindulattal kettesalával jutalmazott eredményekért járó dokumentumokat boldogan csaptuk a hónunk alá. Megkaptunk mindent mi adható volt: kis matricát körpecséttel, zöldkártyát barátságos értékekkel, valamint rendszámot, ami jogerôsen ismét a magyar autós társadalom tagjává emelte a autót.
    Az elkövetkezendô hetek, hónapok vidáman teltek: a lüktetô városi forgatagban próbáltam tanulgatni, hogyan is kell másokatnemmeghúzva parkolni, "ezmiez?" kérdésre rendôrnek lelkesen válaszolni, kuplungolni (!) és a méreteket megszokni.
    Ezalatt szegény Chevelle szervezete sorban vetette ki a testébe nem illô tárgyakat. Felsorolhatatlan számú leállás, elfüstölés, hullaszagú szivárgás mutatta a génmanipulált autó küzdelmét az életért. Szerencsére a gyáli laborban mindenre volt egy újabb megoldás. Lassan megtanultam mit kell ütni, ha nem húz be a bendix, hova kell tölteni, ha ereszt szimmering, miként illô hordágyra tenni a kocsit, ha zárlatos a generátor/leolvadt az összes biztosíték. A beesett fékpedál pumpálása a mindennapok automatizmusává vált és szinte már zavart, amikor néha jó volt. Ja! És ez év nyarán szereztem tudomást az ACCH-ról. Láttam a TV-ben egy riportot, a Skála Metro előtt álltak hárman, nagy, piros Cadillac-kel. Jó volt végre nyugtázni, hogy nem én vagyok az egyedüli eltévedt indián a rezervátumban. A mellékelt kép még a vizsga elôtt, a gyáli határban készült, tesztelés közben.

  • BRÉKiNG NYÚZ! 1995 augusztus-szeptember - Olyat találtam a mai ôszi hangulatban,hogy hanyatt is estem. Rendrakás közben kivillant ez az A4 méretû, szemcsés, fénymásolt-szerû lap. Egy ôs-archív felvétel a digitális korszak elôtti évtizedbôl, egy robert capán nevelkedett, igazi szürkekabátos munkásôrbôl lett közterület felügyelô keze nyomát ôrzô alkotás. 15 éve érkezett a boríték: \\\"a fent (vagy lent) nevezett frsz-ú gépjármû ilyen-olyan fokban megsértette a valami szabályát\\\" A nagy megilletôdöttségemben azonnal besétáltam az maga ügyosztályra - ahol egy Gizike nyakláncát vakargatva valami, ma már röhejesnek tûnô számítógép monitorán megmutatta a perdöntô bizonyítékot, ezt a fényképet. Talán rálógtam a járdára, talán a redôny elôtt tilos lett volna a parkolás, erre nem emlékszem. Gondoltam elkérem, hátha egyszer megtalálom a lomok között. Ma megtörtént.

  • 1997. - Dunaújvárosi emlék. A jobb felsô sarokban zajló látványos felvonulásban szegény Chevelle nem kevésbé látványosan elvérzett. Pedig pár pillanatig tényleg elhittük, hogy az autónk szépsége ragadta meg a helyieket, azért integetnek hevesen felénk. De persze nem. Csak a szivárgó gôzre figyelmeztettek. Aztán valaki megszánt bennünket, kaptunk egy - gondolom Lada - hôgombát és masírozhattunk is tovább. Na és azok csillagok... annak idején úgy vélekedtem, valamiféle otthonosságot kölcsönöz a kocsinak, ha kap néhány matricát. Természetesen a \"No fear\" és hasonló golfos-e vagy vinilektôl mélységesen elhatárolódtam, a csillagdekor viszont bejött. A fényezésre nem kellett ügyelni, amúgyis pergett magától, a matrica legalább összefogta. Valamelyik karácsonykor aztán bevásároltam és a Szent Délután áhítatában ragasztottam, ennek eredménye a hátsó doblemezen domborodó dinamikus csillagraj kompozíció.

  • Az 1998-as dunaújvárosi összeröffenésen egy közismert fényképész - Mr. DZÉ - örökítette meg az összebarkácsolt kinézetû autót. Így visszaemlékezve nem csak a kinézete volt barkács.. Dunaújváros elôtt néhány nappal még kapott egy valamilyen automata váltót és a hozzá valahonnan guberált hátsó hidat is. Felhelyeztük a finom ízlésre valló 295-ös kerekeket, sziklakeményre fújtuk a vadiúj légrugókat és meg sem álltunk a Vasmû sugárútig.

  • 1999. szeptember - úgy tûnt a Chevelle projekt nyargal elôre. Homokszórás, alvázlevétel, motor szét-össze, alvázfestés, rücsi, gumipogácsa csere, ilyen védô, olyan alapozó. Minden ment, mint a mesében.

  • Ez a szomorkás hangulatú fotó 2000-2001-bôl már az egyik fejezet végét mutatja. A képet innen, a V8cars-ról kampóztam és csak annyit fûznék, hozzá, hogy fájt az autóért a szívem, de muszáj volt bontani a négyajtósat a nagy álom, a kupé megvalósulásához.

  • Tonynak küldöm ezt a képet, a boldog békeidôkbôl. Valamikor 1998 környékén készült a hétholdas pagonyban, a 2-es rajtszámú Chevelle-rôl. Ekkoriban komolyan foglalkoztatott a gondolat, hogy szakítok az amerikai autókkal. 4 év, 2 Chevelle, 0 nyugodtan megtett kilométer. Hiába a csodálatos forma, hiába jött Budáról ez a sárga kupé rosszabb volt, mint egy olajembargó, el is határoztam eladom. Persze nem is vette meg senki.

  • (...) 1998. december. Chevelle No 3. Egy kis ugrás az idôben és máris 10 év és 35 nappal ezelôtt járunk. A hatvani pékhez voltam hivatalos, hogy eladjam neki a fentebb sárga színben látható jármûvet. Gondoltam végleg befejezem a bulit az amerikai autókkal. Nem jött össze. Kellett nekem a roncshalamazai között császkálnom a téli sárban, ahol ráleltem egy másik \'68-as Chevelle kupéra. VÁRATLAN FORDULAT! Sebesség-, teljesítmény-, gumifüstôrült (egyikse) lévén exkluzív felszereltsége finom sorhat kuplunggal, kormányváltóval újra visszarántott a mélybe. Kár szépíteni - ahogy trakk-1 mondaná - \"titokban beszippantottam\". Nem volt más választásom. Ki tudta volna otthagyni??

  • 2004. február 11. Ez a nap lett volna a nagy nap. Megérkezett Budapestre a Chevelle. Távolról elég jól mutatott, közelrôl kevésbé. Szóval a nagy napból végül nem lett semmilyen nap. Ismét bebizonyosodott, ha vmit nem magad készítesz - mert sajnos nem érthet mindenki mindenhez - k nagy kiszolgáltatottság közepébe kerülsz. Ott pedig két dolgot kombinálhatsz heti, havi, napi rendszerességgel: fizethetsz és imádkozhatsz. Esetleg, ha még idômilliomos is vagy leköltözhetsz az aktuális mûhelybe kontrollnak. De a lényegre: azon melegében kiderült, újra kell kezdeni a karosszériamunkát, mert több kívánnivalót hagyott maga után, mint amennyi a Futrinka utcában engedélyezett. Szóval csontra vissza az egész.
    A kép külön érdeme, hogy a néhai Esso-t és annak egykori üzemanyagárait is megörökítette.

  • Gondolom sokan nem értik, miért csak 5 év után vettem észre, hogy sz@r van a palacsintában. Illetve a tepsin. A válasz viszonylag egyszerû. Az ország eldugott sarkában restaurátor(ok)(?) kezei alatt formálódó Chevelle-t általában darabjaiban láttam. Eleinte szétszedve, rozsdásan, lyukasan. Idôvel látványos fejleôdések történtek hegesztés, csiszolás ez-az. Emlékszem egy kritikus idôszakra is, amikor a magyar munka hôse fényezô ember (nem az én ismeretségem) csak többszöri arrogáns unszolásomra volt hajlandó lefújni az elemeket. \"Nem mondta senki, hogy ez ilyen nagy...\" Bocsánatot is kértem. Persze a súlyos esztétikai hibák (a fényezés alatt a rossz lakatos munka elmaradása nyomán vidáman tovaterjedô rondaságokról nem beszélve) a lefújt és a falnak támasztva jól mutató ajtók stb. felszerelése után derültek ki. Ez jutott a végére, az a bizonyos fekete színû leves. Nem vagyok szôrszálhasogató alkat, de több év után nem kívántam suta hézagokkal, csálé illesztésekkel barátkozni.

  • Újabb ugrás. 2009 július. Lehet, hogy tényleg kész? Részletek késôbb.

  • 2009 nyara. Petair képe a Lurdy-házas minitaliról. Lassan kezd üzembiztossá válni az autó. Legalábbis a lámpakapcsolója újra mûködik.

  • Az elsô komolyabb túra 20090904. Gondoltam tesztelem néhány száz kilométerrel, valamint hazaviszem Bprôl a nagyszülôket. Mégiscsak jobb, ha lerobbanás esetén hárman álljuk körbe tanácstalanul a telihold fényében úszó kocsit. Az út panaszmentesen zajlott, 70kmh búgni kezdett a diffi, könnyebben elszenderedtek az egyébként csak monoszkópra elaludni tudó nyugdíjasok. Olyannyira jól sikerült az alvás, hogy megérkezéskor alig lehetett ôket talpra állítani. :)

  • 2012. Idén is megpiszkáltuk a Chevelle-t. Az elbaszarintott hátsóhidat normálisra cseréltük, a diffiből kigyógyítottuk a búgást, és a váltó! Olyan sima, mintha új lenne. Leszedtük a motorról a nagy találmányt, az elektromos ventillátort, helyére gyári került. Plusz a kínai vaspálcák és az ősmagyar pára nászában rozsdálló küllős felniknek is kiadtam az útját. Alakulgat.

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél az első kommentelő!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére