
1988 Ford Custom Escort GT
Custom
-
-
Mint az egy idősebb autónál természetes, pár dolog elengedhetetlenül cserére szorult vagy fel kellett újítani.
Ezek a következők voltak, nem sorrendben írom le, hanem ahogy eszembe jut:
- vezérműszíj és vízpumpa, plusz a feszítőgörgők. A megvétel napján hazahozatalkor - otthontól két kilométerre - a motor leállt és nem indult be újra. Nem volt mese, tolni kellett, szakadt a hó rendesen és az sem volt örömteli, hogy a 8-as főúton kellett tolni emelkedőnek, ráadásul este 11 órakor... Megbontásnál kiderült, hogy a vezérműszíj szakadt el, de mákom volt, mert nem történt semmi baja a szelepeknek sem és a dugattyúknak sem. "Benne van a pakliban"... :-).
- féltengelyek. Már megvétel után pár héttel hallottam, hogy kanyarban elég izmosan kattog valami. Ez addig fajult, hogy már egyenes menetben is kattogott és rázkódott az autó, tehát már eléggé a végét járta a féltengely...
- fékpofák. Féltengelycserénél vettem észre, hogy elég vékonyak a pofák. Az előző gazdája adott egy új szettet, a féltengelycserénél be is építettük. Rá két évre cseréltem a pofákkal együtt a tárcsákat is, valamint hátul a fékdobot és a pofákat.
- önindító. Fél évvel a megvétel után kezdte azt a mókát, hogy melegen nem tekert (mintha lemerült volna az akksi). Szétszedtem, a bronzkefék el voltak kopva, ami nem lett volna nagy baj mert kicseréltem volna és kész. A nagyobb baj az volt, hogy a kommutátoron is fél centis bemaródások voltak és a tekercselés is meg volt pörkölődve. A szabadonfutó összevissza volt hegesztve rajta, a varrat elkezdte megdolgozni a pajzsot is... Felújítás helyett egy utángyártott önindító beszerzése mellett döntöttem, mert az autóvillamosságis szaki szerint "jobb Önnek is, ha ezzel nem kínlódunk".
- gyújtáselosztó kompletten (elosztóház+elosztófedél+jeladó+kábelek+rotor). Egy nyári napon elindultunk Veszprémbe, hogy a plázában körülnézzünk. Még Ajkáról sem jutottunk ki, mert az autó "nem tudta eldönteni, hogy hányas fordulaton vagyunk". Ez abban nyilvánult meg, hogy a fordulatszámmérő másodpercenként pattogott 0 és 5000 között, természetesen a motor próbálta ezt követni (rángatott, mint az állat), de egy idő után megunta és inkább leállt. Sem betolásra, sem önindítózásra nem indult, tehát hazahúzattuk ismerősömmel (jó lett volna egy vonószem, nem tudom miért spórolták le a GT-ről - a stabilizátorrúdra kötöttük a kötelet).
A hiba a következő volt: ez már Hall jeladós gyújtással szerelt járgány, annak minden átkával és áldásával. A jelfogó (azt hiszem ez az, a tekercs az elosztó belsejében) és a harang forgását érzékelő "valami" három szál kábellel van összekötve. Ezt a példányt már valaki hekkelte, mert mindhárom kábel meg volt forrasztva, viszont az egyik szálnál elengedett a forrasztás. Ez a hiba szétszedés nélkül nem volt látható, mert a harang alá nehéz belátni (meg miért lenne az a 3 kábel elvágva és megforrasztva? tehát fel sem tételeztem, hogy itt a hiba). Rengeteg tanácstalanság után és a kábel megforrasztásával megoldódott a dolog.
Ettől függetlenül cseréltem az elosztót kompletten, mert a szétszedésnél láttam, hogy "megette a kenyere javát" már. A tengelye kotyogott oldalirányban is, az öntvényház összevissza volt ütve, stb. A fedél és a kábelek cseréje mellett pedig azért döntöttem, mert minden gyertyakábel más színű volt és szigszalaggal is "meggyógyították" már őket. Így a gyújtással már nem lesz gond egy pár évig. :-).
- Stabilizátor-szilentek és lengőkarok. Egyenetlen úton nagyon kopogott az eleje a verdának, valamint vezetés közben éreztem, hogy valami nem okés a futóművel. Felálltam vele az aknára és szemlét tartottam. A stabilizátorrúdnál elöl a szilentek bele voltak tekerve autógumibelsőbe, így "fel voltak bővítve" a szükséges méretre. Talpasok lógtak, mint az állat. Stabilizátor szilent nem volt, csak nyomokban látszott, hogy volt valaha. Nincs apelláta: mindent cserélni kell. A javítás és futóműállítás után az úttartás jobb, mint valaha.
- benzinszivattyú. Egy "noname" kútnál történt tankolás után megállt a technika. Az AC pumpa gyújtás rátételekor nem zúgott, "vagy relé vagy pumpa" -> relé jó, pumpa KO. Már az előző gazdájánál is cserélhettek benne AC-t, mert a padlólemez ki van vágva a tank felett és egy remek ajtót gyártottak le a tank fölé. Utálom a hekkeléseket, de ennek az utólagos ajtónak örültem.
- alapjárati léptetőmotor, lambda-szonda, PCV szelep, injektorok, gyertyacsere. Valószínűleg a "noname" kútnál történt tankolás folyományaként elkezdett az autó gázadásra torpanni, az alapjárat "tarakkolós" lett, meg az ereje is elment. Megvizsgáltam a gyertyákat, amik mészfehér színűek voltak -> nincs elég nafta. Multiméterrel rámértem a lambda-szondára, ami 0,12 Voltot mutatott, ez is alátámasztotta, hogy nem kap elég benzint a motor. Úgy döntöttem, hogy mivel "megtartós" az autó, ezért cserélek mindent, aminek köze van a keverékképzéshez (látszott, hogy minden gyári még benne). A beavatkozást sima alapjárattal, baráti fogyasztással (5,5-6 Liter) és - relatív - hatalmas erővel hálálta meg.
- EGR szelep és szívósor tisztítás. Az injektorok cseréjénél vettem észre, hogy az EGR - enyhén szólva - kormos. Gondoltam, hogy ha már itt járok akkor szétkapok mindent, leveszem a szívósort is (csókoltatom a tervezőket, 9 csavarból kettőt tettek olyan helyre, ahonnét csuklótörés veszélye nélkül könnyen ki lehet bányászni...). A szívósor is elég kormos volt, a tisztításhoz benzint és üvegmosó kefét használtam (eközben a beragadt EGR szelep ázott egy tál benzinben). Lehet, hogy csak bebeszélem magamnak, de ennek a két dolognak a kitakarítása is hozott eredményt, én úgy érzem, hogy kis fordulaton rugalmasabb lett a verda és jobban is pörög.
- kipufogórendszer és katalizátor. A - nálam első - zöldkártyán derült ki, hogy a katalizátornak csak a háza van meg, kerámia már mutatóban sem található benne. Ilyenkor jön jól az a "rossz szokásom", hogy a műszakit-zöldkártyát-hivatalos ügyeket mindig legalább egy héttel a lejárat előtt intézek, így volt egy hetem arra, hogy beszerezzek egy működőképes katalizátort és sikerüljön a zöldkártya. Fél évre rá kilyukadt a hátsó dob, de már nem tudtam rá foltot tenni, mert nem volt hova -> ugyanez a hiba a csövön is megvolt pár helyen (hiába, 20 év az 20 év...). Vettem csövet és legyártottam rá az új rendszert 60-as csőből, ezzel sem lesz baj egy darabig.
- kasznizás és "fényezés". Pár helyen muszáj volt lakatolni, elsősorban a padlólemezen voltak korróziós nyomok, de a hátsó sárvédőívek is kezdtek "rügyezni". Az előző tulaj eladás előtt átfújatta az autót, saját elmondása szerint anyagárral együtt 15 ezer Forintba került a móka, így érthető, hogy nem volt olyan elem a GT-n, ami nem mattult be vagy nem "vedlett". A tavalyi szántódi találkozón látott mattfeka Corsica adta meg a végső lökést: matt fekete lesz a GT is, mint az Edsel, nem fényes fekete! Lecsiszoltam a kittet (nem sajnálták, még az ép elemeken is 1 centi vastagon volt belőle), így legalább láttam, hogy van-e lakatolnivaló még (volt...). Én csínján bántam a kittel, mert nem szeretném, ha egy-két év múlva ez a "fényezés" is pókhálósra repedezne. Szerintem jól áll neki a mattfeka...
Terveim között szerepel még a beltér rendbetétele, meg a szervoszivattyú és a kormánymű felújítása. -
-
-
Teszek fel egy képet a beltérről is. :).
-
"Félkészen", próbaúton...
-
-
-
Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás. Legyél az első kommentelő!