1991 Chevrolet Caprice Classic 305 V8 TBI

Turbo-Hydramatic váltó

  • Ez a Caprice Turbo-Hydramatic 4 sebességes automata váltóval van szerelve. (THM700R4)
    A váltó koncepciója (európában) egyéni, legalább annyira szokatlan, mint a motoré. Leginkább a motorral együtt vizsgálva érthető meg.
    A négy fokozatból az autó kb. a második fokozatban éri el a végsebességét. Hogy ez az adat odaát mennyire lényegtelen, az kiderül abból: a gyártó meg sem adja a Vmax-ot. Egyébként kb. 195km/h. A váltónak nincs olyan fokozata, ami ténylegesen a csúcssebesség elérésére lenne hangolva. (kicsivel a kettes fölött lenne) Ez európában elképzelhetetlen, pedig itt is ugyanolyan szükségtelen, mint a tengeren túlon. Ki szokott az autópályán csúcssebességgel száguldozni? Elenyésző kisebbség - akik idővel idővel elenyésznek. 8-)

  • Szóval ez az autó a motorjával a direkt fokozatban, vagyis kettesben felmegy a Gábor Áron utcán Budapesten. Persze, mert lent borzalmasan erős a motorja.
    Ennyit menne egyébként ez egyes fokozatokban, a maximális fordulatszámon:
    I: 78km/h
    II: 147km/h
    III: 238km/h
    IV: 342km/h
    A két utolsó adat természetesen elméleti, hiszen ehhez a tempóhoz nem elég a motor teljesítménye. A két utolsó fokozat ahhoz kell, hogy a fordulatszám alacsonyan tartásával csökkenjen a fogyasztás. (Overdrive illetve Schongang) Emiatt pörög 1350-et 100km/óránál, ami tényleg szürreális élmény, és nem csak egy VTEC Hondából átülve.

  • Az automata váltó egyik előnye, hogy ilyen hosszú overdrive (utolsó fokozat) személyautóban csak automata váltóval valósítható meg. Egy normál sebességváltós autót az 1.0-ás felhasználó (vagy az újságíró) berakná utolsó fokozatba, lepadlózná, és csodálkozna, hogy nem megy. Miért menne? Az overdrive célja pont a kedvezőbb fajlagos fogyasztás felé eltolt munkapont. A kisebb fordulatszámhoz jobban ki kell nyitni a fojtószelepet, jobb a töltés, jobb a tényleges sűrítési arány, javul a termikus hatásfok.

  • Az autó gyári adat szerint 11 sec alatt gyorsul 100km/h -ra.
    Ez soha nem volt egy szenzációs érték, de a saját korában bőven átlag felett volt, és ma sem rossz. PL. a korabeli III-as Golf 110Le feletti teljesítményű változatai gyorsultak jobban, vagyis a 1800-es benzinesek és fölötte. Ehhez a mai VII-es Golfnak is kell 110L, igaz ez már 1.4-es turbós motorból is kijön. A Caprice estében az a meglepő, hogy kis fordulatszám változással nagyot változik a sebesség. Vagyis szépen sétál fölfelé a mutató. A 11 sec-ben az is benne van, hogy addig egyet kell csak váltani, és a hidrodinamikus váltó sajátsága okán ilyenkor sem szűnik meg teljesen a hajtás - ellentétben a kézi váltóval.

Hozzászólások

  1. LepényBalázs  - 2013. június 28. 10:53

    hello,
    tennél fel képet is? Jó lenne megismerkedni ezzel a Lepénnyel is :)
    üdv
    LepényBalázs
    1992 Caprice Wagon

  2. LepényBalázs  - 2013. június 28. 13:02

    Welcome on board, Trombitás Péter :) Alakul a Lepényes csapat! Jó volt látni tegnap személyesen is a Vasat, a kárpit színe tényleg sokkal szebb a képen levőknél! És szép munka, grat a Bara műhelynek.
    NICE!

  3. alien576  - 2013. június 28. 14:12

    szép lett a kárpit!

  4. macózoli  - 2013. szeptember 23. 08:14

    Szia! Mennyi lett a fogyasztás a cserék után?
    Üdv
    Z

  5. Trombitás  - 2013. szeptember 23. 09:46

    12,6 vegyesben, egy tankkal mérve. Kb. 1/3-ad város, 2/3-ad országút, krúzolva.
    Persze a városi menet könnyen feltolja, ezzel tisztában vagyok.

    Üdv:Tr

  6. LepényBalázs  - 2013. október 17. 08:43

    Akkor én is büszkén felvállalom a LepényKombi fogyasztását :) Az általad irt országúti krúzolás 10,1 liter/100 km-t, autópálya tempomatos 120-nél pedig 12,5 liter/100 km-t adott ki. Mindezt úgy, hogy a kombi 290 kg-mal nehezebb, mint a sedan!

  7. LepényBalázs  - 2013. december 16. 17:36

    Tetszik a motor-váltós posztod, Péter :) Meg az autód is, a fene a jódógodat :) Én meg krúzolhatok a 3.4 V6-tal... ami vicces módon városban többet eszik, mint ez a 305 TBI :(


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére