
Buick Century Wagon, 1980
2002. április - ekkor már eladó volt
2004. május - sose lásd így az autód!
A busz erősebb volt
Donor
Jól látszik az alváz sérülése
A kész alváz
Helyén a motor is
Felkerülnek az első elemek
Fényezés előtt
Az új tetőkárpit
Kész!
A hathengeres amerikai autókat a legtöbben csak ugródeszkának tekintik, átmeneti megoldásnak, amíg össze nem jön „a vényolc”. Kevesen vannak azok, akik hosszú távon terveznek egy V6-tal, közülük is kiemelkedik John és Panka, akik rengeteg munkával és lelkesedéssel állították talpra ezt a kismotoros midsize kombit.
Sokan az olajválság utáni évek szülöttjének gondolják a V6-os Buick motort, pedig az erőforrás több mint negyven éves, kalandos múltra tekint vissza.
A történet a hatvanas évek elején indult, mikor a Buick mérnökei olcsóbban előállítható alternatívát kerestek 215 ci hengerűrtartalmú alumínium V8-asuk helyére. 1962-ben mutatták be a korábbi motor alapjaira épülő, de egy hengerpárral rövidebb öntöttvas blokkot, a 198 köbhüvelykes (3,2 l) Fireball V6-ot. Ez a szokatlan, 90 fokos V motor lett az első V6-os, ami amerikai autót hajtott.
A kedvező fogadtatás ellenére négy évvel később, 1966-ban leálltak az időközben 225 cid-re (3,7 l) hízott motor gyártásával, majd a teljes gyártósort eladták a Kaiser-Jeep gyárnak.
A Dauntless 225 néven futó enyhén módosított Buick erőforrás néhány éven át Jeep CJ-ket mozgatott, majd miután a Jeep az American Motors irányítása alá került, átadta a helyét az AMC sorhatosának.
A kis V6-os nem sokáig pihent a süllyesztőben, az 1973-as olajválság kihívásaira a GM kapkodva kereste a választ, végül visszavásárolta a Fireball gyártószerszámait az AMC-től. A motor áttervezett, 231 köbhüvelykes (3,8 l) változata az 1975-ös Buick szériában debütált. Az új környezetvédelmi és üzemanyag takarékossági előírásoknak megfelelő motor mindössze 110 lóerőt teljesített.
A 3,8-as blokk folyamatos fejlesztések mellett 1989-ig maradt gyártásban, sőt, a legendás Turbo Buick-oknak is ez adta az alapját, a GNX-ben közel 300 lóerőt szabadítva a hátsó kerekekre.
De ugorjunk vissza a magyar valóságba, ahol GNX helyett egy sokat látott 1980-as Buick Century kereste új gazdáját. John egy kocka, régi formájú kombit keresett, kettőjüket pedig a v8cars apróhirdetés rovata hozta össze.
Az autó 2003. decemberében cserélt gazdát, és minimális problémákkal tette meg a közel 150 km-es hazautat Budapestről Veszprémig.
A téli pihenőt kihasználva John felújította a kéttorkos gyári karburátort, AC pumpát, kerékcsapágyakat és fékbetéteket cserélt. Ennyi gondoskodás után az autó könnyedén teljesítette a műszaki vizsga követelményeit, újult erővel vágott neki a tavasznak.
Sajnos a nagy lendület 2004. májusában egy egyirányú szűk utcában derékba tört. Egy figyelmetlen sofőr hibáját korrigálva John egy kereszteződésbe csúszva busznak ütközött.
A karambol ereje nem csak a lemezeket sértette meg, az első nyúlványt 15 fokban elhajlította, tőből leszakította a lökhárítót, összetörte a kormányművet, a hűtőt és a klímahűtőt, kirepítette az akkumulátort. Totálkár.
John elkeseredett, de agya lázasan járt, hogyan lehetne talpra állítani a sérült autót. Végül a szerencse mellé szegődött, a v8 hirdetéseket bújva talált egy jó állapotú Century szedán donor autót.
Beindulhatott hát a projekt, hely híján 260 km-rel odébb, a szülői ház udvarán vette kezdetét az újjászületés.
A két autó darabokra szedése után minden alkatrészből legalább egy sértetlen állt rendelkezésre, az ép elemeknél pedig nem volt kérdéses, hogy minden esetben a jobb állapotú került beépítésre.
A fémtisztára drótkorongozott alváz kétrétegű alvázvédelmet, majd gumis alvázvédőt kapott, átkerültek a szedán fékcsövei és kipufogó rendszere is.
Ezek után a lakatosmunkák következtek, a padlólemez és mind a négy ajtó alja javításra szorult.
A teljes orrész (sárvédők, frontmaszk, motorháztető) cseréjével újra összeállt az autó karosszériája, amit a régi festékrétegek lecsiszolása után gyári GM festékkel fényeztek újra.
A motor nem szorult felújításra, John mindössze egy garnitúra Autolite gyertyával frissítette fel a V6-ost, az öreg generátort pedig egy új, Delco egységre cserélte.
Az autó beltere is megkímélt állapotban vészelte át a 25 évet, a lógó tetőkárpit cseréje és a megfakult műanyag elemek újrafestése után készen is állt a következő évekre.
A tetőkárpit mögül előkerült build sheet érdekes információkkal szolgál az autó felszereltségéről.
Megtudjuk belőle, hogy az autó gyári felszereltségén túl mire szánt pénzt az első tulajdonos: 70 amperes Delcotron generátor, szervókormány, sperrdiffi 2,73-as végáttétellel, légkondicionáló, Cruise Master tempomat, dönthető kormányoszlop, Soft Ray színezett üvegek, elektromos hátsó ablak fűtés, világításcsomag, külső sporttükrök, Delco AM-FM sztereó magnósrádió, első lökhárító babák.
Most, 25 évvel később Johnék emberi léptékű költségvetéssel gazdálkodó, rengeteg saját munkával és baráti segítséggel megvalósult projektének elismerését a találkozókon nyert serlegek is bizonyítják.
Hozzászólások
Gratulálok John! Tényleg szépen sikerült, jó látni a találkozókon.
Zola jó ez, hogy ismerjük meg hazánk gépparkját a múltal bemutatva!
Nagyon szépen rendbe tett autó !
Sok sikert hozzá !
Egyébként sokan vagyunk akik megálltunk a V6-nál :)
Csatlakozom Tonyhoz. Hazai géppark bemutatása rulez. John Buick szuper, a sztori is örömkönnyekkel végződik. Tiszta elérzékenyülés :-)
Tony, remélem jövőre a te vasadról is írunk!. ;)
Egyetértek az előttem szólókkal!
Gratula itt is a kocsihoz, és igaza van a Zolának, szeretnénk a Te kocsidról olvasni jövőre! :-)
Szép munka John!
Igazi USAcar lovestory. :-)
Nekem is V6-osom van, és ha majd lesz pénzem az álmomra (egy dögös V8), akkor is meghagyom a mostanit.
Szivet meghato tortenet egy szep kis Buickrol.. Gratula John es Zola.
Remélem úgy lesz! Erőt kell vennem a lustaságomon:-)
Köszönjük Zola a kiváló cikket. Valamint köszönet mindenkinek a hozzászólásokért. V6 4ever!
Nagyon gyönyörű lett a Buick . Panka és John sokat foglalkoztak vele , de mint látjátok megérte . További sok Km-ert kívánok az autóba.
Sziasztok.Nincs mit hozzáfüznöm a géphez, csak annyit, hogy nagyon szép lett. Gratula hozzá. Sok szerencsés km-t hozzá.
Mi már ültünk ebben a jószágban a 2006-os Chrome Beach-en. :) John&Panka, cool a verda!
Az orrunk elől vittétek el az autót akkor decemberben, de azt hiszem jó kezekbe került a járgány.
Az újjáélesztéshez gratulálok
Attila
Gyerekek :D NAGYON SZÉP
valóban így történt,a család is büszke a John munkájára .na és Panka türelmére , kitartására .gyönyörű a verda.
Többször is ültem benne, nézegettem, de a képek nem tudják visszaadni a valóságot. Az autó csodás, én is ilyenről álmodom. Gratula így írásban is.
A kocsi álomszép! Különösen kedves számomra mert volt nekem odakint egy 79-es Buick Park Avennuem és ez a belsejével, a színével azt a kocsit hozza kicsit vissza számomra. :) Gratula hozzá és vigyázzatok rá nagyon!
sZtem a Panka törte össze?? Nem????
Asszem...???
GÉJZA!GÉJZA!!!!!!!!
GÉZA! Az elvégzett munkát nézd !Azt a sok melót ami a tört kocsiból ilyen szépséget varázsolt!!
Ne azt nézd ki törte össze , hanem azt milyen szép lett , nem a múlt számít hanem a jövő ." Nem tekkintek többé hátra ami volt elmúlt " !
Sok díjat kívánok . Csak előre nézzünk !!!!!
Így igaz! Én is! Csak gondoltam keverek egy kis
oxigént a témába!!! :-)))
Sikerült!
Mint tudjátok, azért nekem is van egy kicsinyke részem benne!!.. és örülök a sikereknek!!!..
Üdv!
Kedves Geza. Meg jo hogy baratok vagyunk es nem ellensegek! :-)))))))))))
Akinek ilyen barátja van, annak ellenség nem is kell! Ments meg uram a barátoktól az ellenséget elintézem magam is!
Lényeg az gyönyörű a Buick , és a Panka és a Zsolti tulajdona !!!!!!!!!
Én büszke vagyok rájuk !!!!!
Szia Panka, elvittetek mindek a párommal a chrome beach-en a felvonuláskor! :) Emlékszel? Az overdrive-on is összefuthatnánk. :)
Szia Rebel. Igen emlékszem. Sajnos mi most nem tudunk menni, mivel Angliában vagyunk. Talán Komárom?? üdv P és John
Köszi mindenkinek a hozzászólásokat.
Bármikor irhattok szivesen olvassuk.
Benzinben gazdag űnnepeket.
ez a 231 kobhuvelyes motor nem 1989 ig hanem 2005 ig volt gyartva! volt kompresszoros valtozata is. meg mindig gyartyak ezt a motort amit meg lehet venni a gm szervizektol (az usa-ban es kanadaban) ez a motor a vilag egyik leghiresseb,leg megbizhatobb 6 hengeres motorja!
Üdv!
Príma lett az autó!
Kérdésem lenne, hogy mennyit eszik a gép?
Szemezgetek én is egy iyen V6-ossal de anyagi lehetőségeim korlátozottak, szal ez lényegi kérdés.
Egyébként szintén Veszprémi vok!
Csao!
Üdv Jimmy.
A buick 13 litert eszik, ennél többet nem tudtam kihozni belőle. Az egyik legjobb v6 motorral felszerelt. Szólj ha élőbe is megnéznéd, összefuthatunk majd valamikor. :-)