v8cars.hu | Az amerikai autók a magyar sajtó szemszögéből, 1947

Az amerikai autók a magyar sajtó szemszögéből, 1947

Egy rendhagyó sorozatra készülök. Nem is találtam neki frappáns, megfelelő címet. Azt szeretném bemutatni, hogy az évek során hogyan vélekedett, hogyan viszonyult, hogyan írt, illetve hogyan írhatott a magyar sajtó az amerikai autókról. Arról, hogy a sajtó kicsit több mint öt évtizede még lelkendezve fogadott minden hírt a tengerentúlról, arról, hogy pár évvel később az ellenséges Amerika autógyártása még véletlenül sem szerepelhetett a lapokban. Aztán szépen lassan ismét visszakerült az amerikai autó a köztudatba, de mindig jutott egy kis tüske, egy kis csipkelődés a sorok közé.

Tehát figyelem, 1947-et írunk, az USÁ-ban autósmoziba, autómosóba járnak az emberek, készül a Tucker, a balsorsú jövőautó, Magyarországon pedig GMC-t, Jeep-et forgalmaznak. Következzék néhány cikk, kép, érdekesség az Autó-Motor Sport számaiból!

Új amerikai autó a láthatáron!

Az amerikai autót a hatalmas méretek jellemzik. A hatalmas méretek hatalmas motort tesznek szükségessé, a hatalmas motor viszont szereti magát részegre inni az olcsónak a legjobb akarattal sem mondható benzinnel. Az amerikai autógyárak mondhatni irtóznak a kiskocsiépítéstől és az egyetlen Crosley kivételével senki sem gyárt európai értelemben vett kiskocsit.

Az amerikai autó a fekete piac ellen

Hiába ontják az amerikai autógyárak a pompás, új modelleket, hiába hangzott el a hivatalos nyilatkozat, hogy az 1948. évben nem kevesebb, mint hatmillió új gépkocsi hagyja el a gyárak kapuit, az USA-ban olyan rettenetesen nagy az autóéhség, hogy az autós feketepiac csak úgy tombol.

Benzintartályból - kisautó

Rengeteg hadifelszerelési repülőgép pótbenzintartály van az USA piacain. Ezek egyrészéből most villamos kisautót gyártanak.

Szélvédőüvegen át éveztem Ginger Rogerst

Albany, 1947. augusztus hó. Szegény Európa. Ott az a néhány - ha ugyan akad még ennyi - király a közmondás előírásainak megfelelően még mindig gyalogosan járul arra a helyre, mely elkerülhetetlen kelléke az életnek, viszont nem társalgási téma. Itt a "fiatal" Amerikában a moziba is a szó szoros értelmében autóval járhatunk.

Nem vált be a "flow-system"

Az Óceánon túl sem fenékig tejfel! Amiről eddig csak szűkebb körben beszéltek, most köztudomásúvá vált és az amerikai közgazdaság szakértői és érdekeltjei bizony törik a fejüket, ha néhány pillantást vetnek a jövőbe. A jövőbe, mely nem ígér sok jót, és melyben fenyegetően emelkedik a dekonjunktúra, a "depression" réme.

A legkisebb amerikai autó

A Crosley súlya mindösze 500 kiló, karosszériája alumínium. Motorja egyliteres, 5000 fordulat mellett 26 lóerőt szolgáltat.

Könnyű Fordnak leszállítani az árakat, amikor több mint egymillió kocsira szóló megrendelése van

Henry Ford II., a harmincnyolcesztendős Willow Run-i varázsló (így hívják tágabb hazájában) átlagban ötven dollárral szállította le a gyár modelleinek árát akkor, amikor a többi gyár hétről-hétre kénytelen áremelést végrehajtani.

Kelly Springfield USA

Személy-, teher-, traktorgumik, műszaki gumiáruk, accumulátorok vezérképviselet.

Autoipar Kft.

Kellemes karácsonyt és boldog eredményes új évet kíván a GMC és Jeep gyári alkatrészek speciális raktára.

Láttam a Tuckert, - mely a jövő autója a - jelenben!

Chicago, november hó. Amerikában big shot-nak nevezik azt, aki vitte valamire, aki sokat szerepel a nyilvánosság előtt és akinek a bankszámláján tekintélyes összg szerepel. Nos Preston Tucker, a hajdani indianapolisi versenyző, aki annakidején Harry Millerrel, minden idők legnagyobb amerikai versenyzőjével együtt megteremtette a miller versenykocsit, mely tizenegy klasszikus 500 mérföldest nyert - igazi big shot.

Nincs mese

A közlekedés szegénylegényei közé tartoznak azok, akik amint csak kormánykerék kerül a markukba, tövig tapossák a gázpedált. A közlekedési ellenőrző hatóságok világszerte elszánt és eredményes harcot folytatnak azok ellen, akik túltéve magukat azt írott törvény és a józan ész szabályain, veszélyeztetik a maguk és mások testi épségét.

Ilyen lesz az amerikai autó "typ. 1948"
Rövid szemle az új modellek felett


Öt és félmillió új személyautó készült az USÁ-ban, ami nem sokkal több, mint amit ugyanennyi idő alatt "végelgyengülés" miatt vontak ki a forgalomból. A szünni nem akaró sztrájkok is kedvezőtlenül befolyásolták ezt az előnytelen statisztikát. Az acéltermelés kibővítésének ellenére sem áll elegendő acél a jövő évi autógyártás rendelkezésére.

A folyékony katalizátoros krakkolás

Az Amerikai Egyesült Államokban a kútbenzinek átlagos oktánszáma ma hetven felett van, az amerikai autók motorjai ennek megfelelően legalább 6.5:1 arányban vannak komprimálva.

Hahn Artur és társai

Amerikai árukölcsönből behozott autók főbizományosa.

Hat perc alatt

Az új vagy újonnan karosszált kocsi élettartama nagyban függ attól, hogy milyen időközökben és milyen hozzáértéssel mossák. Ha csak ritkán mossák a kocsit, úgy a por és piszok bele eszi magát, megvakul a fényezés, és a kocsi igen hamar elveszíti az újdonság varázsát.

Jövő héten egy pillanatra megállunk a barátságtalan 1951-ben, aztán sietősen szaladunk tovább az ötvenes évek második felére...


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére