A DeLorean DMC-12 története


Szemelvények a DeLorean prospektusából










A Road&Track borítóján (1981)


Ezek már hazai képek











John Zachary DeLorean (1925-2005) pályafutását a Packardnál kezdte, de mikor a cég az utolsókat rúgta, átigazolt a GM-hez. Ott 1956-1973 között dolgozott, eleinte a Pontiac Divízió főmérnökeként, majd a Chevrolet igazgatójaként. Többek között az ő nevéhez köthető a híres izomautó, a Pontiac GTO születése. Már ekkor gondolkodott egy saját autó gyártásán, de a GM igazgatósága elvetette az ötletét, ezért 1973-ban mindenki nagy meglepetésére otthagyta éves 650.000 dolláros állását.

Ezután nekilátott saját autójának tervezéséhez. A munkához egy tervezőcéget és egy designert keresett. Az előbbi az angol Lotus, utóbbi pedig az olasz Giugiaro lett az Ital Designtól. Mivel elég speciális elképzelései voltak, a tervezés nagyon elhúzódott, és csak 1979-re sikerült elkészíteni a végleges prototípust.

Ezt követően kormányzati támogatásokat keresett a gyártás beindításához. Az első esélyes Puerto Rico volt, de az utolsó pillanatban az Egyesült Királyság nagyobb támogatást ajánlott, és DeLorean végül Írország mellett döntött. Végül Belfast egyik külvárosában, Dunmurryben épült meg a gyár, a brit kormány 100 millió dolláros támogatásával.

1981 DeLorean DMC-12

Méretek:
Hossz: 4 267 mm
Szélesség: 1 988 mm
Magasság: 1 140 mm
Tengelytáv: 2 408 mm
Nyomtáv elöl: 1 590 mm
Nyomtáv hátul: 1 588 mm
Tömeg: 1244 kg teli tankkal
Üzemanyagtartály: 51,6 l

Motor:
Elrendezés: OHV V6
Hengerűrtartalom: 174 ci. (2,8 l)
Furat x löket: 3,58 x 2,87 inch
Kompresszió viszony: 8,8:1
Lóerő: 137 HP @ 5 500 rpm
Nyomaték: 220 Nm @ 2 750 rpm

Egyéb:
Alapár: 25 000 USD
Gyártott darabszám: kb. 8 500 db

Az autó hivatalos neve DMC-12 lett. A 12 a megcélzott árkategóriát jelentette: 12.000 dollárt, ám az autó ára végül a tervezett összegnek duplájára rúgott. A $25.000 körüli vételár mai árfolyamon számolva kb. $52.000, azaz valamivel több mint 10 millió forint.

Kb. 8.500 db készült belőle. A pontos számot azért nem tudni, mert a hivatalos dokumentumok jó része egy tűz során megsemmisült.

Alváza dupla Y alakú volt. Erre került egy műanyag, üvegszál erősítéses kasztni, majd ezekre erősítették az acéllemezeket. (SS304-es rozsdamentes acél) Az autó építésekor a minél nagyobb élettartam volt a kitűzött cél, ennek köszönhetően a DeLorean gyakorlatilag elpusztíthatatlan. A mai napig is kb. 7000 példány fut az utakon, főleg az USA területén.

A tervek szerint az autóba a Renault, a Peugeot és a Volvo (PRV) közösen tervezett, 2850 köbcentis, 170 lóerős motorja került, mellyel 8 másodperces gyorsulási időket is mértek, és az autó fogyasztása is elég jó volt.

A gyártás beindítása előtt azonban átfutott az amerikai szenátuson egy nagyon kemény környezetvédelmi javaslat az 1981-ben forgalmazni kezdett autók károsanyag kibocsátására vonatkozóan. A DeLoreant szerencsétlen módon érintette az új szabályzás. Rohamléptekben szerezni kellett egy katalizátort, melynek beszerelésével az autó teljesítménye 137 lóerőre csökkent.

Az autó súlya 1244 kg, ami egy sportautóhoz képest elég sok, emiatt egy kicsit lomha a természete. 10 mp alatt van 100-on, a maximális sebesség eléréséhez viszont már 44 mp-re van szüksége. A végsebesség kicsivel 200 km/h alatt maradt. A hivatalos adatok szerint az autó fogyasztása 8-13 l 100 km-en, ez megfelelt a tapasztalatoknak is.

A felfüggesztést a Lotus tervezte a Lotus Espirit alapján, a motor a hátsó tengely mögé került, ami miatt az autó erősen farnehéz lett, előre a súlynak csak 35% esett. Ezt a kerékmérettel ellensúlyozták, a hátsó kerekek átmérője nagyobb, mint az elsőké.

Vásárlásnál két területen nyílt lehetőség az autó testre szabására: A sebességváltó háromsebességes automata vagy ötsebességes manuális, a belső tér bőrborításának színe fekete vagy szürke lehetett.

A sebességmérő gyárilag 85 mérföld/óráig volt kalibrálva, mert egy amerikai törvény szerint nem lehetett ennél nagyobb órát szerelni az autókba. Később lehetőség nyílt egy 145 mérföld/órás óra opcionális beszerelésére is.

Az autót két éven keresztül gyártották, és 3 típust különböztetnek meg belőle. A legtöbb 1981-ben készült, ez a 81-es modell. 1982 augusztusáig gyártották a 82-es modellt, majd innentől a következő év elejéig a 83-ast. Ezek között a modellek között csak kisebb változások vannak, nem nagyobb átalakítások. (pl. az antenna egyre hátrébb került, motorháztető módosítások)

A korai VIN számú autók értékesebbek, mivel volt köztük úgynevezett tesztpéldány, amit utólag átszámoztak és eladtak.

A DeLorean legnagyobb különlegessége kétségtelenül a felfelé nyíló ajtó, melyet a Grumman Aerospace-től vásároltak. Elődeihez képest (1955 Mercedes 300SL, 1975 Bricklin) nem az ajtók minél könnyebb szerkezetére törekedtek, hanem inkább egy megfelelő emelőmechanizmusra. Torziós rudakat építettek be, de ez önmagában még nem volt elég az ajtó teljes felemeléséhez, ezért gázteleszkópokat is használtak. Ha a gáz elszökött a teleszkópoktól, az ajtók akkor is nyithatóak maradtak, csak nem nyíltak fel teljesen maguktól.

Az ajtóknak két nagy előnye van. Az egyik, hogy oldalirányú ütközés ellen jobban védenek, a másik pedig hogy zsúfolt parkolóban is könnyű kinyitni, mivel csak 20 cm-t nyílik oldalirányba.

Különlegesség az autó rozsdamentes acélborítása. Mindent elmond az, hogy a cég 25 év átrozsdásodás elleni garanciát adott rá. Persze tönkretehető, de ahhoz savakra vagy nagy koncentrációjú sóra van szükség. Hibája, hogy az ujjlenyomatok nagyon meglátszanak rajta, előnye hogy a kisebb karcolások egyszerű smirglivel eltüntethetőek, és a nagyobb horpadásokat is jóval könnyebb eltüntetni, mint az átlagos karosszériáról.

A DeLorean ma

Beszámolók szerint rendszeres karbantartás mellett az autónak csak nagyon ritkán vannak komolyabb problémái. Nem jellemző, hogy egyszer csak leáll, és nem megy sehova. Kisebb problémák azonban előfordulnak. Tipikus hiba az ablakok vagy a légkondicionáló elromlása, valamint az elektronikai rendszer vacakolásai.

Az autó legnagyobb hátránya kétségtelenül a gyenge motor volt és ez riasztott el sok vevőt. Ezért a pénzért sokkal gyorsabb autókat lehetett venni, igaz azoknak az élettartama és a fogyasztása kategóriákkal rosszabb volt. Ma már különböző turbók szerelhetők fel, amivel jelentősen megnövelhető az autó teljesítménye.

A gyárat 30.000 autó legyártására készítették fel, és ennek csak a szűk harmadát gyártották le a csőd előtt. A fennmaradó készletek nem tűntek el, felvásárolták őket, így jelenleg is rengeteg alkatrész kapható.

Gyártáskor sok más autó alkatrészét is felhasználták, ezért a DeLorean mechanikai alkatrészei a mai napig könnyedén beszerezhetőek, normális összegekért. Nem úgy, mint a karosszériaelemek, amelyeket aranyáron vesztegetik, ugyanis azokat csak NOS állapotban lehet rendelni a texasi vagy az európai központból. Utóbbi időben azonban már kaphatóak utángyártott elemek is, mint pl. a torziós rugó, a NOS alkatrészeknél jelentősen olcsóbban.

Egy DeLoreant mostanában állapottól függően $5.000 - $25.000-ért lehet kapni. Készült belőle 3db 24 karátos borítású is, ezeknek a mostani árát csak becsülni lehet, de eredetileg $85.000 körül adták el. A jelenlegi DeLorean Motor Companytől - amelyiknek semmi köze az eredetihez - $57.500-ért teljesen felújított, tökéletes állapotú DeLoreant lehet venni.

Paradox módon az autó a gyár bezárása után lett népszerű, amikor 1985-ben megjelent a Back to the future (Vissza a jövőbe) trilógia, Michael J. Fox (Marty McFly) és Christopher Lloyd (Doc Brown) főszereplésével. Érdekesség, hogy a filmezés alatt öt DeLoreant tettek tönkre.

Egy másik érdekesség az ötévente megrendezésre kerülő Eurofest, ami jövőre lesz ismét esedékes Észak Írországban. Ez a rendezvény pont a DeLorean 30. születésnapjára esik, így ez egy különleges esemény az autók életében, hisz elérik az oldtimer kort.

Nagyon sok klub alakult a világon az autó köré, a legnagyobb, értelemszerűen az amerikai, de a kanadai, brit sem kicsi. A holland klub körülbelül 70 tagból áll, ami már egy elég szép teljesítmény.

Magyarországon is van egy parányi klub, sok lelkes rajongóval: delorean.hu. Tudomásunk szerint jelenleg összesen öt DeLorean van Magyarországon, három működőképes és két roncs.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • szabb33:

    2 év műszakival, törzskönyvvel! Magánembertől eladó

  • rackevei:

    Köszönöm a sok segítséget! :) Megoldottam egyedül!

A lap tetejére