1989 Chevrolet Beretta Base

Chevrolet Beretta

  • Egy korai koncepciója a Chevrolet Berrettának. Szerencsére eleget finomítottak az ehhez hasonló vázlatokon, mielőtt a kocsi gyártásba került.

  • Ez a koncepció már sokkal közelebb áll a megvalósult modellhez, de azért még mindig nem a végleges forma.

  • Az autó tényleges bemutatására 1987-ben a New York-i Nemzetközi Autóshow-n került sor, és az első példányok még ebben az évben gyártásba is kerültek.

  • A Beretta a GM L-Body osztályában egy évvel korábban bemutatott Corsica kétajtós testvérmodelljeként került bevezetésre, amivel a GM szeretett volna egy olcsóbb, gazdaságosabb alternatívát biztosítani vásárlói számára. A gyártás 8 éve alatt számos változatot élt meg a típus, és habár sokan szerették akkoriban, ami eleinte az eladásokon is mutatkozott, de sajnos az évek múlásával a GM nem kívánt sok újítást bevezetni, amiket a kor megkövetelt volna, így a Beretta egy elavult modellé vált, amit aztán utódmodell nélkül 1996-ban ki is vezettek a Chevrolet palettáról.

  • A Beretta indulóáron kb. $10000-tól volt elérhető, ami egy 5 sebességes Getrag kézi váltót és kezdetben egy 2.0L-es 4 hengeres GM erőforrást jelentett. A GT csomag kb 1500-2000 dollárt kóstált és ebbe már egy feszesebb futómű, egyedi felnik és a 2.8L-es V6-os motor járt, amit a sportosabb élményt keresőknek kínáltak. Számos választható extra volt az autóhoz:
    - elektromos ablak
    - központizár
    - magnós sztereó rádió
    - szakaszosan szabályozható ablaktörlő
    - klíma
    - 3 sebességes automata váltó
    - fűthető hátsó ablak
    - digitális műszerfal
    - tempomat
    - napfénytető

  • Az autó teljesítménye nem volt sokkal nagyobb a kategóriatársakénál, de elsősorban a kisebb motorral nagyon jó fogyasztási értékeket lehetett produkálni (ami még a mai korban is figyelemreméltó értékeket jelentett). Sajnos a korabeli fényezési technika miatt sokan küzdöttek néhány év után lepattogzó fényezéssel, továbbá a beltér minősége is hagyott kívánnivalót maga után. Így például a tetőkárpit anyaga, továbbá a műszerfal borítása sem viselte jól a meleget és a napfényt, és a beltér így hamar le tudott romlani.

  • A nemzeti versenyszériában versenyző autónak emléket állítva dobták piacra a GTU felszereltséget, mely a normál GT szinthez képest további $2500-t kóstált, így kicsivel több, mint $14600-ba került, ami árban a Z28-as Camarohoz közelített, viszont az autó teljesítménye nem volt összemérhető.

  • A GTU csomag egy speciális body kit-et jelentett, szoknyával, lökhárítóval és egy hátsó spoilerrel, ezen túl a lengéscsillapítók voltak erősebbek, de teljesítményben nem nyújtott többet, mint a sima GT verzió. A GTU-t csak fekete, fehér illetve piros színben lehetett kapni, csupán '88 és '89 között, ezután kivezetésre került.

  • A 2.8-as V6-os motor ami az erősebb választható motor volt a Berettához az első két gyártási évben az LB6-os kódra hallgató 60°-os GM erőforrás, mely mindössze 130LE-s, illetve 217Nm nyomaték leadására képes.

  • A GM készített néhány prototípust is a Berettából, melyek igazi kuriózumnak számítottak akkor is és mind a mai napig. Ilyen volt például a keresztmotoros V8-as "Feretta", mely egy nagyon egyedi body kittel, egyedi belsővel és felnikkel is nagyon jól elkülöníthető a többi széria változattól.

  • A Feretta pár évvel ezelőtt feltűnt a Barrett Jackson aukción is, ahol 7-8000 dollár körüli összegért kelt el.

  • 2018 óta a Feretta az amerikai Beretta csoport egyik tagjánál van.

  • Hasonlóan különleges megoldás volt egy összkerekes, biturbós V6-os motorral szerelt autó is.

  • 2018 nyara óta ez az autó is a berettás közösség egyik tagjánál van.

  • Az egyedüli prototípus, aminek a hollétéről nem lehet pontosat tudni az az összkerekes V8-as modell.

  • Az 1990-es évben aztán a Berettára esett a választás, mint az Indianapolis 500-as verseny azévi felvezetőautója.

  • Ennek alkalmából egy kabrió verziót épített a GM, amiből azonban csupán három darabot gyártottak le. Ígéretet tettek, hogy ilyen kialakítású modellt is fognak később értékesíteni, de ez nem vált valósággá.

  • Az Indy modelltípust a GM az Indy 500-ra emlékezve dobta piacra még 1990-ben, összesen 7500 darabot gyártottak le ebből a verzióból, 1500-at sárga és 6000-et pedig türkizkék színben. Az autó külsőre néhány matricával több, mint egy korábbi GTU, ezen felül pedig belül néhány hímzett felirat és apró jel utal arra, hogy egy speciális kiadásban ülünk.

  • 1990-ben érkezett a GTZ modell, mely a korábbi GTU-t váltotta. Ez volt a teljes Beretta paletta legerősebb autója, a maga 170 lóerejével és 220Nm-es nyomatékával (ez 93-ra tovább növekedett), melyet kizárólag az 5 sebességes Getrag váltóval lehetett kérni. Egy 2.3-as High Output 4 hengeres motor dolgozott benne, mellyel 7,6 másodperc alatt volt 100-on az autó.

  • A GM egészen odáig merészkedett, hogy habár csak reklámok erejéig, de a korabeli M3-as BMW vetélytársaként tüntették fel a GTZ-t. Habár a body kit nagyon fiatalos megjelenést kölcsönzött neki, és a teljesítménye is megfelelt a kor igényeinek, de a valóságban nehezen volt összehasonlítható egy igazi német sportmodellel.

  • Az LG0-ás kódú 2.3-as "High Output" motor, melyet a GTZ modellekbe szereltek 180LE-t illetve majd 220Nm-t adott le.

  • 1994-től a GT és GTZ modelleket már nem forgalmazták, helyettük a Z26-os modelltípust értékesítették, mely a V6-os motorral volt szerelve, kívülről pedig a GTZ karosszériaelemeit örökölte.

  • A 3.1-es V6-os motort továbbfejlesztették, így 160LE-re duzzadt a teljesítménye, és már nem 3 hanem 4 sebességes automata váltóval volt csak elérhető az 5 sebességes kézi váltó mellett.

  • Az utolsó években már készült "európai piacos" verziója is az autónak, ami a hátsó lökhárítóba szerelt ködlámpát, a széles rendszámnak kihagyott helyet, a sárga indexes hátsó lámpákat, illetve E-betűs első fényszórókat jelentett.

Hozzászólások

  1. k.csaba  - 2017. május 15. 17:49

    Komoly munka! Gratulálok

  2. J.Acko  - 2017. május 15. 18:58

    Köszi szépen!
    Igen egész sok a meló, de minden percét imádom!!!

  3. Cece  - 2018. január 28. 19:32

    Én is gratulálok, nagyon sok melóval nagyon szép lett!

  4. J.Acko  - 2018. január 31. 18:34

    Köszönöm szépen! A sok munka még nem ért véget, van még hol szépülni.

  5. cadillacv8  - 2018. július 15. 21:34

    Elképesztő munka,elképesztő kitartás,nagyon-nagyon irigykedem,úgy hiszem pár információt fogok hasznosítani a leírásodból ha meg tudom majd élni én is ezt a fajta felújítást !
    Itt jól kijön a gép szeretete,és látszik hogy a gazdaságosság ,vagy a rentábilis megtérülés az mélyen lent maradt a szerelőakna aljában az olajsárban..ez a TE autód,nem másnak készült.
    Amit sokan nem látnak még : szinte egy ilyen autónak párja még az amcsi találkozókon is alig van,nemhogy az utakon !

  6. J.Acko  - 2018. július 16. 21:59

    Nagyon szépen köszönöm, remélem mihamarabb személyesen is lesz lehetőségünk beszélgetni!

  7. cadillacv8  - 2019. március 24. 11:01

    Azért ha egyszer eladod,az eurotax árhoz add hozzá a beleölt munkaórákat felszorozva egy átlag rezsióradíjjal :-)
    Ha egyszer értékesíted a gépet (de ne tedd! ),akkor ezeket az oldalakat nyomtasd ki előtte,és tedd a prospektusok közé,mert ez még egy autónyi árat megér legalább annak aki átlátja ezt a rengeteg melót amit beleteszel .
    Még mindig csodállak és meghajlok előtted !
    Pokol egy olyan autót rendbe tenni,amiből sok készült,de a használattól egyszerűen elpárologtak az utakról.. nyom nélkül eltűnve.
    A tipikusan amerikai autókhoz amiből 1/10-ét gyártottak,sokkal könnyebb bármit beszerezni mint ezekhez ..amit a nép használt,legyűrt.leharcolt,majd kidobott.

  8. J.Acko  - 2019. március 25. 22:05

    Az alkatrészekkel kapcsolatban igazad van, a mechanikát leszámítva nagyon nehéz bármihez is hozzájutni. A képekből már készült egy nyomtatott kivonat, hogy legyen mit lapozgatni annak, akit érdekel mi történt az autóval idáig. Az pedig a legeslegutolsó dolog lenne, hogy megváljunk tőle, hisz ez már régen sokkal többről szól, mint "pusztán egy autóról".


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • moparkid:

    Mikori évjárat? Teljesen más egy 77 79, 80-81, 82-86, 87-93 széria.

  • ben88:

    Az alváza -itteni mértékkel- nagyon jó állapotban van. Találtam egy

A lap tetejére