1997 Jeep Grand Cherokee KLáRika az Orviscsirke

Ismét szerlések sorozata: Futómű felújítás

  • Komoly elmaradásom van garázs Update ügyileg. Pár hónapja szétborítottam az alját Klárikának.
    2012 március elején kezdett bomlani és május vége lett, mire újra lábra állt, szóval bő két és fél hónap újra a szerelés és bakon állás jegyében telt. Nem is hiszem, hogy minden részletre emlékszem már, hogy mit csináltam és mit nem. Próbálom összefoglalni.
    Mivel a vásárlás utáni szerviz nem hozta meg a várt eredményt és a futóművesek tippjei sem jöttek be, ami alapján kidobtam a stabilizátort és kicseréltem az első híd 4 gömbfejét és még mindig kopogott valami, eldöntöttem, hogy magam járok a végére a dolognak. Mint az eddigi tapasztalataimból tudom, ez nem megy úgy, hogy kicsit javítgatunk itt, cserélgetünk ott. Atomjaira kell szedni mindent, megpucolni, átnézni és akkor jön elő, hogy ténylegesen mi szar és mi nem. Ezek után már csak a jó alkatrészekkel kell jól összerakni. Mi sem egyszerűbb 
    A másik motiváló tényező az volt, hogy valamelyik előző gondos gazda, merő szeretetből és gondoskodásból le alvázvédőztette az alját. Ez mint tudjuk Magyarországon egyet jelent azzal, hogy telibe fröcskölünk mindent valami kátrányos trutymóval. Én meg ki nem állhatom a csúnya, retkes alkatrészeket. Igen, nekem fontosabb, hogy az alja és a motortere milyen állapotú az autónak, mint a fényezése.
    Így tehát egy szép márciusi napon beálltam a szomszéd aknás garázsába, ahogyan szoktam, mikor lelépek pár hétre, esetleg hónapra külföldre, hogy letámasszam Klárikát egy száraz, védett helyen. Csak azt nem árultam el a szomszédnak, hogy ezt, azt kiveszek belőle 
    Hidak le, lengőkarok ki, stabilizátorok, kipufogórendszer, fékek, has és tankpáncélok, vonóhorog tartó, egyszóval ami az alján van azt mindent kitermeltem és ment minden a homokszóróba (egyébként ez volt a legdrágább művelet), aztán vagy a horganyzóba (ahol párszor elvesztek a dolgok, aztán előkerültek, anélkül, hogy le lettek volna horganyozva), vagy én festettem le őket alapozóval aztán pár réteg 2K-s autófestékkel, esetleg piros féknyereg festékkel, vagy a szinterezőhöz. Jellemzően a frissen cserélt gömbcsuklókat tartalmazó és egyéb hőre érzékeny dolgot festettem én, a többi porfestve lett. Azok közül is a nagy része két rétegben. Az első réteg egy 99% cink tartalmú por, ami majdnem horganyzást jelent, és arra rá a fekete.
    A képpel kicsit előreszaladtam az időben. Már épül össze fele. Benne vannak az új Bilstein 5100 gátlók, meg hátul a fékek is.

  • Ott a fő lúdas a futómű kopogásért.
    Én már teljesen abban a hitben voltam, hogy meg kell rendelnem az összes szilentet bele, mert más már nem nagyon volt ami ne lett volna cserélve. Aztán kiderült hogy a szilentek nagy része tökéletes. Egyet kellett cserélni, és még egy volt ami kopogott, de nem azért mert a gumi ment volna tönkre, hanem a szilent fém perselye ami bele volt préselve abba a fos lemez lengőkarba, az kilazult benne és jól kiverődött. Homokszórás után és festés előtt most mindegyiket belepöttyöztettem CO-val a lengőkarba, nehogy meg tudjanak mozdulni.
    De legfőbb baj az volt, hogy az első utánfutás állító excenteres csavarok voltak összerohadva és egyben kiszopósodva a furatukban. Persze a nagy excenter alátétek eltakarták a bajt, és sima rángatásra nem is mozdultak meg, de hogy ezt a futómű állító nem lazította meg az is biztos, pedig akkor rájött volna, hogy hol a baj. Nekem se sikerült, még lánggal pirosra melegítve sem. Itt csak az egyes korong segített.
    Nekiálltam hajkurászni ilyen vagy hasonló csavart, persze sehol nem volt, Amerikából meg valami huszonvalahány ezer forintra jött volna ki szállítással a két db csavar. Végül a Pappasnál a gyári egész emberi áron meg volt. Persze a környékét amit kivert meg kikoptatott a régi azt fel hegesztettük és vissza csiszoltuk, úgyhogy minden olyan mint mikor a gyárból kijött.

  • Ha már egyszer kint voltak a hidak és Coyote hibás rendelésének „hála” volt egy ring and pinion szettem az első Dana 35-be, azt is belerakattam. A gyárinak mint ha lett volna egy pici hangja, de ebben magam sem vagyok biztos. Minden esetre Coyote véletlenül az enyémhez rendelt cuccot, vagy olyat küldtek neki, így Klárika kapott újat óccóé. Én mindössze két hibát követtem el ezzel kapcsolatban, ha azt nem számítjuk, hogy hozzá se kellett volna nyúlni.
    Az egyik, hogy homokszórás előtt cseréltettem ki benne és persze belement a homok, azaz a kukorica csuta, mert azzal szórták és ki se tudtam mosni a csapágyakból rendesen még sterimobbal sem, így vihettem vissza szétszedni, kipucolni és újra összerakni.
    A másik, hogy nem vettem hozzá új csapágyat, hézagolókat, tömítéskészletet és roppantó gyűrűt, tehát master rebuild kitet. Így most már teljesen biztos vagyok benne hogy tök szar lett. Az ötmillió kilométert futott Ikarus elbújhat mögötte, olyan hangja lett. Még levett kardánnal is szól.
    Azóta megjött már a rebuild kit, csak persze megakadt a vámon és pont mikor eljöttem két hónapra Koreába, másnap ért haza. Így ez a projekt még hátra van.

  • Csak csavarból közel ötvenezer forintért rendeltem a Faborytól. Mert ahova 10.9-es peremes kell, oda az kell és azt nem árulnak a sarki csavarboltban. Más kérdés, hogy a fele megmarad, mert egyrészt többet rendeltem, hogy "ha kérdezik legyen" :)
    Másrészt amatőr módon volt amit benéztem pl M8-as csavarnak, de közben 5/16-os volt. Pont a difi kupakokhoz való 40db. Gondoltam rendelek a Faborynál ilyet is. Persze peremeset, mert van a katalógusban. Sőt rozsdamentes is! Sőt nem csak A2, de A4 minőségben is. Na mondom nekem ez kell. Milyen szépen fog világítani a csillivilli rozsdamentes a piros kupakon körben. 1800 Ft/db szorozva negyvennel, akkor az pont annyi hogy kenjék a hajukra. A master rebuild kitben hálisten vannak új csavarok is. Igaz nem rozsdamentes, de van.
    Aztán ha már a Pappasnál jártam vettem új fék takaró lemezeket is.

  • Aztán, ha már mindent levettem az aljáról levettem az olajteknőt is, meg a szelepfedeleket, mert az egyik hidrotőkém indítás után durván csattogni szokott és minden arra utalt, hogy valami dugulás lehet az egyik olajcsatornában. Ez elképzelhető is, mert kapott már motoröblítős olajcserét és csak utána láttam, hogy a szelepfedelek belseje csupa olajsáros lerakódás. Ez abból is következhet, hogy hengerfejes volt az autó mikor vettem. Inkább szétszedtem és megpucoltam mindent. Meg az olajteknőt lefestettem és kapott új tömítést is. Ez is hiba volt, majd még elő fog kerülni a story.

  • Ha már egyszer lent volt a kipufogó rendszer is, akkor le drótkorongoztam az egészet és, tudom prosztó módon lefújtam hőálló ezüsttel. De még mindig inkább kályhaezüst legyen, mint rozsdás. És belerakattam az új Magnaflow katalizátort is a régi kiherélt helyére.

  • Kicsit kipufogó kép, kicsit olajteknő, meg egy kicsit futómű és olajszűrő is.
    Egyébként a kályhaezüst meglepően jól bírja még a Katalizátor előtti forró részen is. Pedig azt gondoltam, hogy 10 perc alatt leég róla.

  • Mikor már kezdett talpra állni a sárkány, volt még egy projekt, amit mindenképpen meg akartam csinálni mielőtt használatba venném újfent. Nevezetesen a csekkendzsin lámpa megszűntetését.
    Ehhez először is vettem régebben egy OBDII interfészt, és megállapítottam, hogy a PCM 8-as injektor vezérlő áramköre szar, valamint, hogy össze-vissza vannak kötözgetve az injektor drótjai a kábelkötegben. Rendeltem hát ebayen rebuilt PCM-et, amihez meg kellett adni a VIN-t, a kilométerállást, évjáratot, az eredeti PCM számát. Ezt beleraktam, a kábelköteget kibogoztam, persze szín helyes nem lett, mert mire a köteg egyik feléről elér a másikra addigra 3 színe biztos van mindegyiknek. Ehhez nem volt idegem, hogy ennyire belemenjek a részletekbe. Meg gyakorlatilag lehetetlen is lett volna a gyári rendet visszaállítani. Most legalább villanyosan helyes a bekötés.
    Kapott új lambda szondákat is, kitöröltem a hibakódot és azóta köszöni jól érzi magát. Csekkendzsin kialszik, megy closed loopban és azóta döntöttem egy fogyasztás rekordot is. 16 liter/100km Ilyen kevés sosem volt. Meg nem is lett azóta se. 
    Hogy azért mégse legyen felhőtlen az öröm, a nagy kábelköteggel való birkózás során eltörtem az olajnyomás jeladót. Így az most nem mutat, de ez a kisebbik baj. A folytatásból kiderül majd a nagyobb is.
    A kábelköteg mizériához még annyit, hogy Jeepfanatic küldött nekem egy elvileg ugyanilyen 5.2-es 97-es Orvisból való gyári köteget, de persze kurvára nem olyanok rajta a csatlakozók, így nem tudtam felhasználni. Pedig azt reméltem, hogy fasza gyári lesz ez is. Nem jött össze.

  • Volt még notorius gond, ami sehogy se akart megoldódni.
    Szinte minden gumi hűtőfolyadék cső csatlakozásnál szivárgott az etilén-glikol. Új volt már a vízpumpa (tehát a fém csöcsök), cseréltem az alsó gumicsövet, pucoltam, festettem a termosztát ház csonkját,raktam rá tömítő pasztát, kicseréltem az állandó előfeszítésű bilincseket Awab stílusúra, aztán azokból raktam már mindenhova kettőt, de tökéletes sosem lett. Így aztán az utolsó lépés az lett, hogy vettem Pappasnál gyári új termosztát házat és gumicsövet is, majd gyári bilincsekkel raktam össze mindent. Azóta már nyugodtan kijelenthetem, volt nincs inkontinencia! Hurrá nyertünk!!!

  • Már épp kezdett szinte teljes lenni a boldogság és saját lábán kigurult Klárika a garázsból, közel 3 hónap után, azért ő még tartogatott egy kis meglepetést. Lemerült az akkumulátor. Sebaj, feltöltöttem. Nem nagy csoda. Néha rádióztam is szerelés közben, persze ilyenkor mindig töltöttem is rá 3 Amperrel. Még kétszer beindult vele, aztán egyik reggel már nem.
    Ráadásul a 3 hónap alatt lejárt a műszaki is, így nem akartam használni, tehát a vizsga napján volt ez a bizonyos reggel mikor megadta magát. A legelső időpontot kértem, hogy utána még, ha kicsit késve is, de be tudjak menni dolgozni. Gondolhatjátok mennyire örültem világos csinigatyában ennek hajnalban. Főleg, hogy először nem is voltam biztos, hogy az akksi a baj. Mert háromszor el is indult, aztán nem volt alapjárat. Ha tartottam a gázt, akkor egy kicsit még járt, aztán leállt. Azt hittem, hogy a főtengely jeladó, vagy valami hasonló misztikus dolog tamagocsizik velem. Aztán kiderült, hogy tényleg az akku a bűnös, csak ő kegyelme ezt ilyen érdekesen adja az ember tudomására.
    Gyorsan még hajnalban másik autóból akku ki, Klárikába be. Persze ebbe fordított polaritású kéne (jobb pozitívos) így a Samurai 45Ah-ás akkumulátorát kb 45fokban elborítva tudtam beletenni, de ezzel ment. Igaz a vizsgán szóltak érte, hogy ez miért áll így?
    Végül gond nélkül meglett a vizsga, hozta az összes értéket, ami azért kellemes meglepetés volt. Volt még az okmányirodákkal egy kis kálváriám, ami már szót sem érdemel. Lényeg, hogy a piros plakett helyett kapott kéket.
    És kapott egy új akkumulátort is.
    Mikor összeállt végre a technika, hiányzott még ez a kb 60 rongy minusz. Ha beleszámolom azt is hogy megtankoltam, akkor 100 :)

  • Azért a három hónap nem telt tétlenül akkor sem, mikor nem voltam otthon és Klárika csak porosodott a bakon. Mondjuk a por nem látszott rajta, mert márciusban pont ganyés idő után kellett leraknom és nem volt idő lemosni, ezért esett meg az hogy míg alulról úgy nézett már ki mint egy új autó, azaz inkább jobban, a kaszni egy merő retek volt. Persze amint gurult, lemostam.
    A lényeg, hogy távollétemben azért túrtam az ebayt, vaterát, használtautot, racing-bazart és társait. Így esett, hogy lett egy garnitúra hozzá való gyári 16-os pókhálós alufelnim, valamint egy garnitúra nyári gumim. Mindkettő bravúros vétel volt, köszönet a közreműködőknek a lebonyolításért, főleg Bertinek aki ZEG-en elment és megvette nekem a felniket. 30 ezer volt a 4db. A hülyének is… Kapott egy csutaszórást és egy fekete szinterezést. Nekem nagyon tetszik. Annyira, hogy a téli kerekekkel is el fogom ezt játszani.
    A másik bravúros vétel egy garnitúra 265/75 R16 GoodYear Wrangler MT/R volt 80 ezerért, szőrös újszerű állapotban. 150-ért volt a vaterán, de nem mertem leütni, mert a télim 265/70R16, ami 31”-esnek felel meg és így is határeset, hogy nem bont le mindent mikor alászedem a kormányt.
    A nyári meg 32”-es, ami viszont bontogat, azzal együtt, hogy tovább szabtam a lökhárítót és a ponthegesztett lemez éleket a kerékjáratban, hogy is mondjam… optimalizáltam a dobbal bezárt szögüket 5kilós kalapáccsal. Persze lefestettem utána, ne rozsdásodjanak.
    Még útban lesz bal elöl a vapor canister, de erre meg van a tervem, hogy relokalizáljam. Valamint vagy le kell venni a lökhárítót ha terepre is akarok menni, vagy építeni kell egyet vasból. Az eredeti amúgy is csak egy vicces vékony műanyag héj. Nem ér semmit. Aztán csörlő is van tervben, tehát mindenképp ez lesz a járható út.
    Addig is egy ilyen lett kép.

Hozzászólások

  1. coyote  - 2011. szeptember 5. 13:19

    Klárikát üdvözöljük a Jeep-esek táborában!
    Hajrá! ;)

  2. Dagiszabi  - 2011. szeptember 5. 20:47

    Próbálkoztam a fotókkal, de valahogy nem került bele. De nem adom fel.

  3. hieronymous  - 2011. szeptember 10. 11:13

    Aztán ne úgy közlekedjél vele, mint a Samurai-jal! ;-)

  4. tamagaba  - 2011. november 29. 19:01

    Helló! Gratula nem csak szép de jó is lesz.
    Én éppen váltót újítok fel. Szilentek megezmaegaz, de már a monokli nekem is megvan :)

  5. Dagiszabi  - 2012. január 19. 13:25

    Próbálkozik az ember. De mint ha sose akarna véget érni.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Kepi:

    Alkatrészek, karosszéria elemek beszerzésére kérhetnék tippeket?!

A lap tetejére