Chrysler - egymillió alatt

Olyasmi történt, amire évtizedek óta nem volt példa: a Chrysler Groups LLC négy márkájából 2009-ben kevesebb, mint egymillió darabot értékesítettek az Egyesült Államokban. Ez 36 százalékos visszaesést jelent 2008-hoz képest, vagyis a detroiti három nagy közül a Chrysler szenvedte meg a leginkább a gazdasági válságot. Tulajdonképpen kérdésessé vált, hogy a Chrysler egyáltalán nagynak számít-e még, ha fő piacán (és majdhogynem egyetlen releváns piacán) részesedése alig haladja meg a 9%-ot.

A legnagyobb csökkenést a névadó márka szenvedte el, tavaly feleannyi Chrysler-emblémás kocsi talált gazdára, mint egy évvel korábban. Ez javarészt annak köszönhető, hogy a korábbi bestseller PT Cruiser gyártása hamarosan megszűnik, mert a vásárlók már amúgy is ráuntak a tíz éves modellre, de a forgalmazás leállításáról szóló bizonytalan hírek sem tettek jót a retro kompaktnak. Emellett a mérsékelt sikerű Aspen, Crossfire és Pacifica modellek árusítása is 2009 folyamán ért véget.

Szomorú, hogy miközben a Ford és a GM sikeresen szerepel modern és versenyképes mid-size személyautóikkal, a Sebring értékesítése soha nem látott mélységbe zuhant. A 2007-ben bemutatott típusból 60%-kal kevesebbet adtak el a 2008-as eredménynél, vagyis ma nagyjából annyi kel el a teljes sorozatból, mint a kilencvenes években a vászontetős modellből egyedül. Valamelyest javít a képen, hogy decemberben már negyedével több Sebring fogyott, mint 2008 utolsó hónapjában.

Ugyanez a helyzet a 300-as esetében is: míg a teljes évben négytizeddel csökkent az eladott luxuslimuzinok száma, az utolsó hónap már 20%-os növekedést hozott. Jelen állás szerint a Chrysler kevesebbet értékesít a Sebringből, mint a minimum másfélszer annyiba kerülő 300-ból. A Town & Country népszerűsége csökkent a legkevésbé, de a közel egyharmados visszaesés így is ijesztő mértékű, ráadásul a drága és hatalmas egyterű eladásai az év végén sem indultak be igazán.

A Dodge éves eredménye szintén harmadával rosszabb, mint 2008-ban volt. A tömegmárka esetében kevésbé kell a megszűnő modellek hatásával számolni, a Magnum és a Viper ugyanis sosem volt tömegautó. Fájóbb pont viszont a Durango halála, ez a típus néhány évvel ezelőtt még igen kapós volt, mára azonban teljesen elvesztette vásárlóközönségét. Szintén rossz eredményeket hoz a kisebbik SUV, a Nitro is. Ebből kevesebb, mint feleannyit vettek 2009-ben, mint egy évvel korábban, és eladásai az év végén sem javultak.

Más a helyzet viszont a hasonló méretű és árú Journey crossoverrel: ebből a típusból még több is kelt el tavaly, mint megjelenése évében, igaz, így ez volt az első teljes éve. A decemberi eladási adatai igen bíztatóak, a hattizedes emelkedésnél csak az Avenger és a Caliber produkált jobbat a cégcsoport termékei közül. Mindazonáltal nem jó hír a Chrysler számára, hogy míg a teljes piacon folyamatosan nő a kompakt és mid-size személykocsik részaránya, addig a Dodge ilyen modelljeinek értékesítése felére-harmadára esett vissza. Kisebb ingadozás volt megfigyelhető a drága és szomjas Charger és Challenger esetében, valamint az évtizedek óra töretlen népszerűségű Caravan fénye se nagyon kopott meg.

2001 óta először újra négy márkanév szerepel a Chrysler-csoport kínálatában. Azonban sokak bánatára ez nem a Plymouth újraélesztését jelenti, csupán a Dodge-ból szervezték ki a szigorúan vett teherautó-gyártást. Így a jövőben egységesen Ram jelzés alatt fog futni a Dakota és Ram pick-up, valamint a Mercedes-Benz alapokon nyugvó Sprinter tehergépkocsi. Ez a lépés leginkább annak tudható be, hogy a Dodge márkanév arculatát gyökeresen át akarják alakítani, hogy újra a személyautó-profil legyen a meghatározó. Az utóbbi években ugyanis a név leginkább a régimódi, túlméretezett alvázas terepjárókkal és pick-upokkal kapcsolódott össze.

A Dakota eladása tulajdonképpen összeomlott, hasonlóan a Ford és GM vetélytársakéhoz, így nem is csoda, hogy a Chrysler 2011-ben végleg leállítja a pick-up gyártását. Stabilan alacsony a kereslet a Ram iránt is, bár még mindig ez a konszern legnagyobb példányszámban értékesített típusa. A mindig is gyér számokat produkáló Sprinter a 2008-as eredmény felét hozta, és a csökkenés nem állt meg, decemberben már elérte a 70%-ot.

Vacak teljesítményt nyújtott a cég legértékesebbnek tartott márkája, a Jeep is. Bár összességében valamivel kisebb visszaesést szenvedett el, mind a Dodge vagy a Ram, de ez csak a klasszikus Wrangler töretlen népszerűségének tudható be, a kőkemény terepjáró iránt alig csökkent a kereslet. Az azonban intő jel, hogy míg más márkáknál erőteljesen bővült a kompakt crossoverek piaca, addig a Jeep Compass feleannyi eladást sem produkált, mint 2008-ban, és az év végére sem igazán tért magához a modell.

Jobban teljesített a Liberty SUV, ez már szolid növekedést is el tudott érni decemberre, és hasonló a helyzet a mid-size Patriot esetében is. A nagy és drága Commander és Grand Cherokee iránt még nem tért vissza az érdeklődés, ez pedig középtávon kérdésessé teszi a szögletes Commander jövőjét, hiszen jelenleg a két modell egymással konkurál, ami nagyban rontja a gazdaságos termelés lehetőségét. A Commander a válság előtt sem fogyott kiemelkedően, a további szűkös forrásokat pedig minden valószínűség szerint inkább a crossoverek fejlesztésére kéne koncentrálni.

Chrysler eladások, 2009. december
Típus2009. 12., db2008. 12., dbVáltozás, %2009. 01-12.
összesen, db
2008. 01-12.
összesen, db
Változás%
30044523707+20,103860662352-38,08
Aspen321515-97,89599622254-73,06
Crossfire0110-100,004992021-75,31
Pacifica0574-100,0019557345-73,38
PT Cruiser7361823-59,631794150910-64,76
Sebring44373572+24,222746071663-61,68
Town & Country84658152+3,8484558118563-28,68
Összesen:1812219453-6,84177015335108-47,18


Dodge eladások, 2009. december
Típus2009. 12., db2008. 12., dbVáltozás, %2009. 01-12.
összesen, db
2008. 01-12.
összesen, db
Változás%
Avenger37992050+85,323892261963-37,19
Caliber52892896+82,633609884158-57,11
Caravan85636927+23,6290666123749-26,73
Challenger25362602-2,542585217423+48,38
Charger62735414+15,876065197367-37,71
Durango291435-97,98352121420-83,56
Journey68724275+60,755382647097+14,29
Magnum031-100,001136912-98,37
Nitro12082036-40,671744336368-52,04
Viper44152-70,054821172-58,87
Összesen:3461327818+24,43327574497629-34,17


Jeep eladások, 2009. december
Típus2009. 12., db2008. 12., dbVáltozás, %2009. 01-12.
összesen, db
2008. 01-12.
összesen, db
Változás%
Commander16342188-25,321265527694-54,30
Compass9131225-25,471173925349-53,69
Grand Cherokee40975504-25,565032873678-31,69
Liberty46094529+1,774350366911-34,98
Patriot27592597+6,243143255654-43,52
Wrangler67987048-3,558204484615-3,04
Összesen:2081023091-9,88231701333901-30,61


Ram eladások, 2009. december
Típus2009. 12., db2008. 12., dbVáltozás, %2009. 01-12.
összesen, db
2008. 01-12.
összesen, db
Változás%
Dakota6181701-63,671069026044-58,95
Ram1201416618-27,70177268245840-27,89
Sprinter3461132-69,43715414600-51,00
Összesen:1297819451-33,28195112286484-31,89


Forrás: http://www.media.chrysler.com/newsrelease.do?id=9330&mid=1

Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • euromaci:

    Gratulálok! Ez komoly projekt, jó képekkel, leírással!

  • ARAB:

    1988 03 14 a gyártás

A lap tetejére