Megfeleződött a GM eladása Amerikában

A szeptember hónapot ijesztő számokkal zárta az Egyesült Államok legnagyobb autógyártója. Mindössze 155.679 személygépkocsit és kisteherautót értékesített hazájában, ez pedig 45%-os visszaesést jelent 2008 szeptemberéhez képest. Ez jóval rosszabb eredmény az iparági átlagnál, de a GM még így is őrzi vezető pozícióját a Toyota előtt. Nem fényesebbek a harmadik negyedév összesített adatai sem, az 533 ezer darabos értékesítés 42%-kal alacsonyabb a tavalyinál, ez pedig nem mást jelent, mint hogy a GM nem tudott profitálni még a Cash for Clunkers programból sem.

Mindazonáltal a kép koránt sem olyan aggasztó, mint elsőre tűnik. A válság hatására a GM-nél történnek a legjelentősebb átszervezések, melynek következtében négy márkájától fog megszabadulni. Ez egy viszonylag hosszú átmeneti időszakot jelent a cég életében, de egyben megadja az esélyt arra is, hogy a válság után egy kisebb, de energikusabb és gazdaságosabban működő vállalat maradjon a piacon. Ennek jele, hogy a megtartandó márkák produkálták a legkedvezőbb eladási adatokat, és több olyan új típus is megjelent vagy megjelenik a közeljövőben, amely már számottevő piaci sikerre számíthat. Ha a GM számításai nem tévednek, akkor a negyedik negyedévben már 655 ezer kocsit fognak eladni, ez pedig csak 20%-kal rosszabb a 2008-as adatnál.

A Buick eladása egyharmadával esett vissza tavaly szeptemberhez képest, így a havi értékesítés nem érte el a tízezer darabos lélektani határt. Az eredmény viszont a legjobbak közé tartozik a cégen belül. A legnagyobb csökkenést a drága Enclave crossover szenvedte el -47%-kal, de az egész éves eredménye nem olyan vészes. Kifejezetten nagy az érdeklődés a LaCrosse új generációja iránt, a 12%-os zsugorodás bíztató adat, és az öregedő Lucerne-től sem olyan kritikus a mínusz 30%.

A legkedvezőbb számokat a Cadillac hozta a múlt hónapban, 11.339 darabos értékesítése 9%-kal alacsonyabb a tavalyinál. Mindez a vadonatúj SRX-nek köszönhető, a kisebb és divatosabb generációból háromszor annyit adtak el, mint tavaly, de paradox módon az Escalade is jobban teljesít, mint a többi full-size SUV. A bestseller CTS-ből ötödével kevesebb kelt el, ez főleg a nemrég bemutatott kombinak köszönhető. A nagydarab DTS átlagos eredményt hozott az egyharmados csökkenéssel, jóval szomorúbb az STS helyzete, melyből csak feleannyit tudtak eladni, éves eredménye pedig még ennél is rosszabb. A kifutó XLR sportkocsiból már csak 60 talált gazdára szeptemberben – fénykorában ötször ennyi kelt el belőle egy hónap alatt, és a készletek kifogyásával megszűnik a típus árusítása.

Közel 40%-os visszaesést produkált a Chevrolet, de ami igazán érdekes, hogy miközben más márkáknál egyre nő az érdeklődés a kompakt modellek iránt, itt ezek a típusok szerepelnek a legrosszabbul: az Aveóból 52, a Cobaltból 55 százalékkal fogyott kevesebb, mint 2008-ban. A szeptembert az Impala és a Malibu is vacakul zárta, de éves eredményük már valamivel szebb. Igazi szenzáció viszont az új Camaro, mely népszerűségben lepipálja versenytársait, a Mustangot és a Challengert is. Kitűnő eredménnyel zárta a hónapot a két új crossover modell, a kompakt Equinox és a full-size Traverse is. Előbbi majdnem megduplázta népszerűségét, s bár utóbbiból jó 30 százalékkal kevesebb fogyott, mint az elődmodellekből (TrailBlazer és Uplander) összesen, de ez a válság miatt nem rossz teljesítmény, a két öregebb típusból pedig még amúgy is sokat adnak el raktárról. Jó hónapot hozott a két hatalmas SUV, a Tahoe és a Suburban is, utóbbi 23%-os növekedést produkált, viszont az azonos műszaki alapú Avalanche és Silverado pick-upok 60%-nál nagyobb csökkenést szenvedtek el. A kompakt HHR és a kisebb Colorado pick-up átlagos eredményt ért el, de a sokoldalú Express furgon iránti kereslet 57%-ot zsugorodott.

Érdekes, hogy miközben az új vezetés inkább veszni hagyja a Pontiacot, és helyette megtartja az átemblémázott Chevyket áruló GMC-t, előbbi márka iránt kisebb mértékben csökkent a kereslet. A GMC-nél is főképp a platós típusok teljesítenek rosszul, de éppenséggel az Acadia és a Terrain iránt sincs akkora érdeklődés, mint a Chevrolet-testvérmodellek iránt. Ugyan a full-size modellek produkálták a legkisebb visszaesést, Chevy-párjaik növekedő eladását tekintve ennek sem lehet felhőtlenül örülni.

A Pontiac már csak feleannyi kocsit adott el, mint 2008-ban, ez persze nem is csoda, hiszen a típusaik gyártását megszüntették, de például a G6-os iránt még mindig nagy az érdeklődés, és hasonló a helyzet a G8 és a Vibe esetében is, ha az éves eladást nézzük, nyilván a szeptemberi számok már csak a raktársöprést tükrözik. A Torrent és a Solstice egész évben rosszul fogyott csak, akárcsak a Cobalt-klón G5, a G3 gyártását pedig azelőtt megszüntették, mielőtt egyáltalán felfutott volna. A megszűnő Hummerre kár szót vesztegetni, a megmaradt autók szinte eladhatatlanok, de szinte ugyanez a helyzet a Saturnnál is, annak ellenére, hogy egészen a legutóbbi hetekig úgy volt, hogy a Penske csoport megmenti a márkát. Amennyiben a GM nem talál új vevőt rá, néhány hónapon belül a Saturn is a Pontiac sorsára jut.

Buick eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09. összesen, db2008. 01-09. összesen, dbVáltozás, %
Enclave27485171-46,863157236900-14,44
LaCrosse23832699-11,711660931744-47,68
Lucerne43246239-30,692416243839-44,88
Rainier01-100,004111-96,40
Rendezvous00---923-60,87
Terraza011-100,0033513-93,57
Összesen:945514121-33,0472389113130-36,01


Cadillac eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09. összesen, db2008. 01-09. összesen, dbVáltozás, %
CTS34854360-20,072901147479-38,90
DTS22823381-32,511212525790-52,99
Escalade13431644-18,311099117719-37,97
Escalade ESV628906-30,6846078543-46,07
Escalade EXT241354-31,9218373514-47,72
SRX2866848+237,97877012863-31,82
STS434856-49,30504312621-60,04
XLR6083-27,716401039-38,40
Összesen:1133912432-8,7973024129568-43,64


Chevrolet eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09. összesen, db2008. 01-09. összesen, dbVáltozás, %
Avalanche11913344-64,381147828210-59,31
Aveo19064006-52,423148646620-32,46
Camaro79610---391510---
Cobalt738116521-55,3285885162462-47,14
Colorado20943359-37,662756644844-38,53
Corvette15852318-31,621079523384-53,84
Equinox68403532+93,665598256289-0,55
Express455910606-57,014149665266-36,42
HHR58049386-38,165600180498-30,43
Impala1304727143-51,93126856209734-39,52
Malibu1047919725-46,87118995140555-15,34
Monte Carlo07-100,006708-99,15
Silverado1940150428-61,53229388370502-38,09
SSR00---013-100,00
Suburban53384339+23,022744141657-34,13
Tahoe73047374-0,954970577338-35,73
TrailBlazer2508773-97,15834065281-87,22
Traverse6863226+2936,7365697226+28969,47
Uplander491081-95,47164438623-95,74
Összesen:102052172168-40,739879121452210-31,97


GMC eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09. összesen, db2008. 01-09. összesen, dbVáltozás, %
Acadia28446015-52,724067557018-28,66
Canyon499975-48,82857512255-30,03
Envoy1633394-95,20450920977-78,51
Savana6163315-81,42970419273-49,65
Sierra724418744-61,3579433133811-40,64
Terrain13340---18090---
Yukon31503557-11,442043230576-33,18
Yukon XL20012170-7,791128619564-42,31
Összesen:1785138170-53,23176423293474-39,88


Hummer eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09. összesen, db2008. 01-09. összesen, dbVáltozás, %
H100---017-100,00
H290473-80,9713615228-73,97
H32241824-87,72500817247-70,96
H3T1121+1110018241+182300
Összesen:4262298-81,46819322493-63,58


Pontiac eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09. összesen, db2008. 01-09. összesen, dbVáltozás, %
G3 Wave3120---51900---
G53633280-88,931040921080-50,62
G6809710326-21,5969045119706-42,32
G810051651-39,132062111308+82,36
Grand Prix3225-98,672558104-96,85
GTO00---052-100,00
Montana SV600---064-100,00
Solstice338653-48,2442559683-56,06
Torrent2101486-85,87909516854-46,04
Vibe7515703-86,833294838857-15,21
Összesen:1107923324-52,50151818225708-32,74


Saturn eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09. összesen, db2008. 01-09. összesen, dbVáltozás, %
Astra2291250-81,6860539164-33,95
Aura12705831-78,221569250642-69,01
ION02-100,0012314-96,18
Outlook4052803-85,551058021403-50,57
Relay01-100,0012157-92,36
Sky191724-73,6225548297-69,22
VUE8987917-88,662531368744-63,18
Összesen:299318528-83,8560216158721-62,06


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • J.Acko:

    Köszönöm szépen! Így egyben olvasva egy hosszú téli este programja.

  • euromaci:

    Gratulálok! Ez komoly projekt, jó képekkel, leírással!

A lap tetejére